Nauczanie Metodą Suzuki
Już sama gra na instrumencie wydaje się skomplikowana, kiedy słyszymy „metoda Suzuki”, w naszej głowie pojawiają się kolejne niewiadome. Czym jest właściwie ten sposób uczenia? Metoda Suzuki to cały proces nauki gry na instrumencie. Zaskakujące jest to, że uczą się zarówno dzieci, jak i rodzice. Nauka składa się z zajęć indywidualnych, których długość dostosowana jest do możliwości fizycznych i psychicznych dziecka oraz zdolności do koncentracji. Kolejnym etapem są lekcje grupowe, polegające na wspólnym muzykowaniu i graniu koncertów. Każde z poszczególnych spotkań wnosi do muzycznej edukacji dziecka nieco inne wartości. Te indywidualne najczęściej odbywają się raz w tygodniu i trwają maksymalnie 30 minut. Co ważne, podczas pierwszych lekcji obecny jest jeden z rodziców. To ważne, aby mama czy tata także poznali tajniki gry na instrumencie, gdyż to oni będą odpowiedzialni za pilnowanie techniki wykonywanych w domu ćwiczeń.
Ja byłam zaskoczona, jak na pierwszej lekcji dostałam podręcznik i skrzypce, a potem dopiero dziewczynki. Metoda ta służy wspólnej zabawie. Emilka też zaczęła grać na skrzypkach, jak miała 4 lata, trochę graliśmy, trochę się bawiliśmy
- powiedziała Julia Knapik.
Lekcje grupowe dają dziecku możliwość obserwacji i porównania siebie z innymi dziećmi. To także okazja do społecznego rozwoju dziecka poprzez kontakt z rówieśnikami. Dzięki jednolitemu na całym świecie programowi nauczania wg Metody Suzuki, polskie dzieci mogą brać udział w warsztatach muzycznych organizowanych w Polsce i za granicą. Specjalne zabawy wspomagają rozwój jego koncentracji i refleksu, spostrzegawczości i koordynacji ruchowej.
Lekcje indywidualne są raz w tygodniu i dwa razy w miesiącu lekcje grupowe, tak zwana orkiestra, kiedy wszyscy możemy się wspólnie spotkać. Orkiestra jest ułożona poziomami, czyli zdarza się, że w grupie są dzieci w różnym wieku. Fantastycznie stymulują się między sobą, młodsze patrzą na starsze
– powiedziała Barbara Plaza.
Tak naprawdę celem Suzuki nie było kształcenie zawodowych muzyków. Metody ta ma wpływać na wszechstronny rozwój dziecka, ma mu pomóc w koncentracji, samoświadomości i samokontroli. Kształtuje wysokie poczucie własnej wartości, wpływa na zdolności dostosowawczych oraz uczy otwartości na świat. Te czynniki mają wpływ na rozkwit naszego talentu oraz naszej osobowości.
Nauka w domu poprzez zabawę
Zajęcia, na które uczęszczają dzieci to jedno, drugą pracę muszą wykonać w domu. W metodzie Suzuki zaleca się, aby dziecko wraz z rodzicem, codziennie poświeciło około 30 minut na instrument. Jak się okazuje, taka nauka przez zabawę bywa o wiele bardziej skuteczna, niż podręcznikowa wiedza.
To jest to, że skrzypce są obok tego najpiękniejszego momentu życia dla dziecka i rodzica, czyli spędzonego razem czasu. Ponadto taki przedmiot w rękach dziecka zawsze uwrażliwia
– powiedziała Barbara.
Zasadniczym elementem metody Suzuki jest także codzienne słuchanie muzyki. Dzieci uczące się grać na skrzypcach otrzymują kasetę z nagranymi utworami, których powinny słuchać codziennie na długo przed pierwszymi praktycznymi lekcjami. Codzienny odsłuch to idealny sposób na bierne uczenie się melodii, a także uwrażliwienie dziecka na barwę instrumentu. Jest to ważne, gdyż nauczanie początkowo odbywa się bez pomocy nut. Według metody Suzuki w Polsce możliwa jest także nauka gry na fortepianie, wiolonczeli oraz flecie .
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.
Zobacz też:
- Diamentowe skrzypce - muzyczna kariera Agnieszki Flis
- Już jako niemowlak słuchał muzyki klasycznej
- Historia i ciekawostki muzyki
Autor: Nastazja Bloch