W studiu „Dzień Dobry TVN” gościliśmy ekspertkę ds. społecznych zachowań kobiet Katarzynę Pawlikowską, stylistkę Malwinę Wędzikowską oraz aktorkę Aldonę Jankowską, z którymi porozmawialiśmy na temat stylu Polek. Czy to prawda, że Polki ubierają się źle i nie mają gustu? Czy są zaniedbane? Zdaniem naszych gości, wcale tak nie jest i negatywne komentarze zza granicy są krzywdzące dla Polek. Katarzyna Pawlikowska zwróciła uwagę na to, że większość Polek myśli, że zna się na modzie.
70 procent z nas lubi o siebie dbać. Ponad połowa badanych Polek twierdzi, że chciałaby nosić same dobre jakościowo i markowe ubrania, tylko jeszcze ich na to nie stać. My mamy coraz większą świadomość tego, co jest modne. Coraz bardziej interesujemy się modą. To jest początek pewnej drogi. Nie ma co ukrywać, że przez wiele lat nie miałyśmy dostępu do tego, co się działo w modzie na świecie. Ale to się zmienia. – powiedziała Katarzyna Pawlikowska.
Co się zmienia w polskiej modzie?
To co się zmienia w polskiej modzie to również fakt, że Polki po czterdziestym roku życia nie boją się już eksperymentować. Według Aldony Jankowskiej obecne normy nie są już takie sztywne i w modzie można pozwolić sobie na więcej. Jankowska przywołała sytuację, kiedy poszła do teatru na Brodwayu i zapomniała do swojej sukienki założyć szpilek. „Wystąpiła” w kwiecistej sukience i… adidasach. Okazało się, że takie złamanie formy popełniła nie tylko ona, ale również wiele innych kobiet, które wybrały się na spektakl. To oznacza jedno – moda zaczyna łączyć style – elegancki z casualowym. Granice się zacierają, a my podczas wyboru swojej stylizacji możemy pozwalać sobie na coraz większe modowe szaleństwa i nie zamykać się w jednym konkretnym stylu.
Ile pieniędzy Polki wydają na ubrania? Czy ogromne logo jest już passé?
Polki lubią wydawać pieniądze na ubrania i lubią chwalić się markowymi ubraniami. Im lepiej wyeksponowane logo, tym lepiej. Taki trend na karykaturalnie wręcz ogromne logo na ubraniach panował jeszcze kilka miesięcy temu i wtedy duże logo na przykład na bluzie absolutnie nie było symbolem obciachu. Są jednak pewne granice. Kiedy chwalimy się logo (a przy tym ceną!), powinniśmy pamiętać o tym, że nie zawsze jest to w dobrym guście. Takiego zdania jest Malwina Wędzikowska.
Robiąc zakupy, nie powinnyśmy skupiać się na cenie, ale na jakości ubrań i klasie, bo Polki mają klasę, to widać! Mamy klasę i szyk. – powiedziała Malwina Wędzikowska.
Katarzyna Pawlikowska i Malwina Wędzikowska na koniec stwierdziły, że tak naprawdę skupić powinniśmy się na tym jak ubierają się w Polsce mężczyźni, a nie kobiety, bo to oni powinni popracować nad swoim stylem najbardziej.
„Kobiety poszły do przodu, a mężczyźni zostali na marginesie. Ja widzę, jaka jest różnica w postrzeganiu wizerunku między mężczyznami a kobietami. To jest przepaść.” – powiedziała Malwina Wędzikowska.
Też sądzicie, że w polskiej modzie nastąpiło wiele zmian i kobiety ubierają się coraz lepiej, a mężczyźni w kontekście mody stanęli w miejscu?
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN