Wyborca ma prawo do głosowania w dowolnie wybranym przez siebie lokalu wyborczym. Musi jednak złożyć pisemny wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Warto nadmienić, że wyborcy, którzy zmienili spis wyborców przed pierwszą turą wyborów pozostają w nim także na drugą turę.
Wniosek o dopisanie do spisów wyborców - kto może złożyć
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców może złożyć ten, kto spełnia poniższe warunki:
- ma skończone 18 lat,
- posiada prawa wyborcze,
- chce głosować w innym obwodzie głosowania w gminie, w której mieszka na stałe,
- chce głosować w miejscowości, w której będzie czasowo przebywać w dniu wyborów,
- nigdzie nie mieszka, ale przebywa w gminie, w której chce głosować.
Po dopisaniu się do spisu wyborców, osoba zostanie skreślona ze spisu wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Wniosek o dopisanie do spisów wyborców - jak złożyć go w urzędzie
Wniosek należy napisać samodzielnie. Dokument powinien uwzględniać następujące dane składającego:
- nazwisko,
- imię albo imiona,
- imię ojca,
- datę urodzenia,
- numer PESEL,
- adres zamieszkania,
- adres pobytu czasowego w dniu wyborów.
Aby przyspieszyć załatwienie sprawy:
- osoba, która nigdy nie składała wniosku może podać adres swojego adresu zameldowania,
- wyborca, który już składał taki wniosek może podać gminę, która wpisała go do rejestru wyborców na jego wniosek,
- mieszkający za granicą może podać adres swojego stałego miejsca zamieszkania.
Warto też dodać, że wiele urzędów przygotowało wzór wniosku, który wystarczy tylko uzupełnić i podpisać. Może go znaleźć m.in. na stronie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Podpisany wniosek należy złożyć w urzędzie gminy, w której chcemy głosować. Wraz z nim trzeba mieć przy sobie dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość.
Usługa jest bezpłatna.
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców - jak złożyć go przez internet
Wniosek online może zgłosić wyborca, który chce oddać głos w gminie, na obszarze której będzie przebywać w dniu wyborów. Nie dotyczy to jednak:
- żołnierzy odbywających służbę wojskową lub ćwiczenia,
- ratowników odbywających zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania,
- funkcjonariuszy pełniących służbę w systemie skoszarowanym.
Osoby te powinny skontaktować się z urzędem gminy w miejscowości skoszarowania lub w miejscowości, w której pełnią służbę.
Wniosku online nie może także wysłać ten, kto nigdzie nie jest zameldowany i nigdzie nie wpisał się do rejestru wyborców na swój wniosek. W takiej sytuacji trzeba skontaktować się z urzędem gminy, w której chcemy głosować.
Do złożenia wniosku przez internet należy przygotować:
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy,
- podpis kwalifikowany,
- e-dowód.
Oto jak krok po kroku wysłać wniosek o dopisanie do spisu wyborców przez internet:
- Kliknij przycisk "Złóż wniosek".
- System przekieruje cię na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
- Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
- Po wypełnieniu wniosku system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl, gdzie sprawdzisz wniosek i podpiszesz go elektronicznie.
- Możesz podpisać wniosek za pomocą:
- profilu zaufanego,
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Automatyczne potwierdzenie wysłania wniosku wyborca otrzyma na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
Wniosek trafi do urzędnika, który podejmie decyzję w sprawie dopisania do spisu wyborców:
- jeśli wniosek został wypełniony poprawnie – urzędnik nie będzie potwierdzał otrzymania wniosku i dopisze osobę do spisu wyborców;
- jeśli wniosek został wypełniony błędnie lub ma braki – urzędnik skontaktuje się z osobą, np. telefonicznie, e-mailem lub przez skrzynkę ePUAP.
Składanie wniosku online jest bezpłatne.
>>> Zobacz także:
Polacy odreagowują izolację. Wiceminister zdrowia ostrzega: "Koronawirus jest wśród nas"
Wybory prezydenckie 2020. Państwowa Komisja Wyborcza podała oficjalne wyniki
Wybory prezydenckie a pandemia. Jakie zasady będą obowiązywały w lokalach wyborczych?
Autor: Iza Dorf