22 560 16 00 - uważaj na ten telefon. Jeśli go odbierzesz, możesz mieć problem

Osoba patrząca w telefon z niezadowoleniem
Uwaga na oszustów podszywających się pod ZUS
Źródło: JGI/Tom Grill/Getty Images
Jeżeli dostałeś telefon od ZUS w sprawie zmiany numery telefonu do konta PUE, to mogli być oszuści. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że konsultanci nie dzwonią w sprawie zmian na koncie Platformy Usług Elektronicznych. Jak uchronić się przed oszustami podszywającymi sie pod ZUS?

Oszustwa telefoniczne - 22 560 16 00

Tak zwany spoofing telefoniczny to oszustwo, które polega na podszywaniu się pod wybrany numer telefonu lub nawet pod nazwę kontaktu. Na telefonie odbiorcy wyświetla się nazwa, np. banku, jednak w rzeczywistości są to oszuści podszywający się pod daną instytucję. Do Zakładu ubezpieczeń Społecznych zaczęły docierać informacje o właśnie takim podszywaniu się pod tę instytucję. 

Uwaga na oszustów

Oszustwa na portalach internetowych
Źródło: Dzień Dobry TVN
Oszustwa w sklepach internetowych
Oszustwa w sklepach internetowych
Oszustwa na SMS-y o odłączeniu prądu
Oszustwa na SMS-y o odłączeniu prądu
Newsletter wyłudzający dane
Newsletter wyłudzający dane
Kobieta przechytrzyła oszustów i ich metodę "na wnuczka"
Kobieta przechytrzyła oszustów i ich metodę "na wnuczka"
Uwaga! TVN. Jak działają scammerzy
Uwaga! TVN. Jak działają scammerzy
Oszustwa na SMS-y od kurierów
Oszustwa na SMS-y od kurierów

Jak poinformował rzecznik ZUS, Paweł Żebrowski: "W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta) – gdzie osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu". 

Oszuści podszywają się pod ZUS

Oszustwo spoofingu, które zauważa ZUS dotyczy połączeń telefonicznych, rzekomo właśnie od tej instytucji, w celu zmienienia numeru telefonu do konta na Platformie Usług Telefonicznych. Rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że konsultanci infolinii nie dzwonią w tej sprawie do swoich klientów.

Jak nie dać się oszukać oszustom podszywającym się pod ZUS?

Rzecznik ZUS przypomina: "Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta". Połączenia, jakie mogą przychodzić od Zakładu Ubezpieczeń mogą dotyczyć wezwania na kontrolę lekarską bądź w związku z prawdzoną konkretną sprawą przez ZUS. Jednocześnie należy pamiętać, aby nie udostępniać nikomu danych do logowania na PUE ZUS.

Chcąc uniknąć oszustwa warto zatem poprosić o imię i nazwisko konsultanta, który dzwoni i upewnić się, że jest on pracownikiem tej instytucji, za którą się podaje.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości