Zmiana czasu z zimowego na letni już niebawem. W weekend 30/31 marca przestawiamy zegarki o godzinę do przodu - z 2 na 3! Jak zmiana czasu wpływa na nasze samopoczucie? Jak sobie poradzić? Kto i kiedy wymyślił zmianę czasu? 

  • Kiedy zmiana czasu z zimowego na letni?
  • W którą stronę przestawiamy wskazówki zegarków?
  • Jak przeżyć zmianę czasu z zimowego na letni?
  • Zmiana czasu - za i przeciw. Dlaczego zmieniamy czas?

Zobacz też: 

Kiedy zmiana czasu z zimowego na letni?

Zmiana czasu na letni w 2019 roku nastąpi w nocy z soboty 30 marca na niedzielę 31 marca. Następuje zawsze w ostatnią niedzielę marca, która w tym roku jest też ostatnim dniem tego miesiąca.

Czas letni to czas środkowoeuropejski letni. Obowiązuje od końca marca do końca października.

W którą stronę przestawiamy wskazówki zegarków?

Zmiana czasu z zimowego na letni nastąpi w nocy - przestawimy zegarki z godziny 2 na 3. To niestety bardzo zła wiadomość dla śpiochów - oznacza bowiem, że będziemy spali krócej o godzinę. Zanim przywykniemy do wcześniejszej godziny porannej pobudki zazwyczaj mija kilka dni.

Większość telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych zmienia godzinę automatycznie, więc nie musisz o tym pamiętać.

Zobacz też:  Pierwsze oznaki wiosny w przyrodzie – które kwiaty kwitną i które ptaki wiją gniazda? >>>

Jak przeżyć zmianę czasu z zimowego na letni?

Zmiana czasu z zimowego na letni jest często problematyczna - zwłaszcza dla śpiochów, dla których zabranie cennej godziny snu może okazać się zgubą. W dniu zmiany czasu i kilka dni po możesz mieć problemy z koncentracją oraz refleksem. Z rana możesz odczuwać większy niż zwykle chłód, mogą się pojawić również problemy z ciśnieniem.

Jak zatem przeżyć zmianę czasu? Aby przestawić się na nowy czas, twój organizm potrzebuje około tygodnia. 

  • Przygotuj się wcześniejszego wstawania wieczorem - kładź się spać godzinę wcześniej. Przed snem wycisz się, odłóż telefon, zamiast oglądania telewizji poczytaj książkę.
  • Po przebudzeniu nie zrywaj się od razu z łóżka, daj sobie chwilę, rozciągnij się, nie zmieniaj gwałtownie pozycji.
  • Weź prysznic! Woda nie może być zbyt ciepła, inaczej nie obudzi cię wystarczająco. Zrezygnuj też z lodowatej wody - nie rób nic na siłę. Idealna będzie letnia woda.
  • Wypij szklankę wody, zjedz pożywne śniadanie. To na pewno napędzi cię do działania!

Zobacz film: Zmiana czasu a nasze samopoczucie, źródło: Dzień Dobry TVN

Zmiana czasu - za i przeciw. Dlaczego zmieniamy czas?

Zmiana czasu to bardzo kontrowersyjny temat. Już od kilku lat mówi się o całkowitym zniesieniu zmiany czasu. Członkowie Unii Europejskiej wypełnili ankiety, których wyniki są jednoznaczne - wskazały, że jesteśmy przeciwni zmianie czasu. Aż 84 proc. obywateli UE chce zaprzestać zmiany czasu.

Zmiana czasu przynosi niestety też sporo utrudnień, np. wiosną pociągi planowo spóźniają się o godzinę, problemy pojawiają się również w transporcie lotniczym czy w bankowości.

Jako pierwsi, już w 1916 roku, zmianę czasu zaczęli wprowadzać Niemcy, niedługo po nich zaadoptowali ją Brytyjczycy. Obecnie czas letni stosowany jest w ok. siedemdziesięciu krajach na świecie. W Polsce zmiana czasu odbywa się stale od 1977 roku. Z założenia zmiana czasu została wprowadzona dla oszczędności i zwiększenia wydajności. 

Więcej:

autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Co sądzisz o tym artykule?
10
1