Pierwszym, co powinieneś zrobić, to wycenić nieruchomość i napisać ogłoszenie. Mieszkanie z kredytem hipotecznym można sprzedać, jednak wymagane jest wykonanie kilku czynności, głównie w banku, w którym udzielono kredytu. Dowiedz się też, jak sprzedać lokum własnościowe i spółdzielcze.

Przygotowania do sprzedaży mieszkania są najważniejsze, a szczególnie dopełnienie formalności. Najpierw należy skupić się na skompletowaniu dokumentów, aby na żadnym z etapów sprzedaży nie brakowało odpowiednich papierów. Remont estetyczny mieszkania można odłożyć na później.

>>> Zobacz także:

Jak sprzedać mieszkanie z kredytem?

Obciążenie nieruchomości kredytem hipotecznym wcale nie oznacza, że nie da się jej sprzedać. Wiążą się jednak z tym pewne utrudnienia i dodatkowe formalności, które trzeba rozwiązać w banku. Jakie są więc poszczególne kroki w przypadku sprzedaży mieszkania z hipoteką?

1. Najpierw opublikuj ogłoszenie. Szukanie nabywcy mieszkania może potrwać nawet kilka miesięcy, dlatego zapoznaj się z artykułami, jak uczynić dom atrakcyjnym dla potencjalnego nabywcy. W ogłoszeniu na wstępie zaznacz, że nieruchomość jest obciążona kredytem hipotecznym.

2. Po znalezieniu potencjalnego kupca musisz udać się do banku, który udzielił ci kredytu i poinformować o zamiarze sprzedaży mieszkania. Pracownik placówki wystawi oświadczenie, w którym będzie podana kwota kredytu, która została jeszcze do spłacenia. Dokument musi także zawierać: dane kredytobiorcy, wysokość kredytu, datę jego udzielenia, twoje aktualne saldo, numer rachunku technicznego, prowizję za wcześniejszą spłatę oraz deklarację wydania dokumentów pozwalających na zwolnienie zabezpieczenia. Zapytaj też, jaką kwotę pobiera bank za wcześniejszą spłatę zadłużenia. Będzie ci to potrzebne, gdyż kupujący mieszkanie musi przelać pozostałą do spłaty kwotę bankowi, a tobie nadwyżkę.

3. Kolejną ważną kwestią jest promesa, czyli obietnica banku, że tuż po otrzymaniu przelewu od kupca zgadza się na wykreślenie zapisu z księgi wieczystej. To rozwiązanie zwiększy transparentność zakupu, przez co kupujący będzie bezpieczny. Pamiętaj, że promesa jest ważna 30 dni.

4. Spisz umowę przedwstępną z kupującym. Nie musisz w tym celu iść do notariusza, wystarczy, że zrobisz to sam, jednak musisz być bardzo dokładny. Jeżeli nabywca potrzebuje kredytu hipotecznego, poczekaj, aż otrzyma decyzje o jego przyznaniu.

5. W przypadku pozytywnej decyzji udaj się z nabywcą mieszkania do notariusza w celu spisania umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Notariusz zajmie się wtedy wnioskowaniem w sądzie o zmianie wpisu w księdze wieczystej nieruchomości.

6. Po zmianie zapisu bank kupującego przelewa równowartość kredytu na konto twojego banku, natomiast nadwyżkę z transakcji na twoje konto.

7. Po otrzymaniu przelewu przez ciebie i bank udaj się do placówki banku po zaświadczenie dotyczące regulacji zadłużenia i zgodę na wykreślenie hipoteki – będziesz musiał ją przekazać kupującemu.

Jak sprzedać mieszkanie spółdzielcze lub własnościowe?

Ten typ prawa do lokalu jest bardzo popularny. Kompletowanie dokumentów powinno być zawsze priorytetem, dlatego i w tym przypadku zacznij od formalności. Najczęściej bank prosi o:

  • Dokument potwierdzający prawo własności zbywającego – to orzeczenie sądu o nabyciu spadku lub przydziału lokalu, a o wiele rzadziej akt notarialny o podziale spadku czy nabyciu mieszkania.
  • Zaświadczenie ze spółdzielni pokazujące, komu przysługuje własnościowe spółdzielcze prawo do mieszkania. Zawiera ono opis pomieszczeń lokalu, jego położenie, oraz zapis, czy prowadzona jest dlań księga wieczysta. Jeśli nie, to zaświadczenie powinno zawierać informację, że nie ma przeciwwskazań do założenia takowej.
  • Księga wieczysta dla lokalu i gruntu – jeżeli zostały założone, bank o nie na pewno poprosi. Można je znaleźć w najbliższym Sądzie Wieczystoksięgowym lub na stronie internetowej ekw.ms.gov.pl, wpisując w wyszukiwarkę numer księgi.

Pierwsze, co powinieneś zrobić, sprzedając mieszkanie własnościowe, to uzyskać odpis jego księgi wieczystej. Jeżeli lokal obciążony jest hipoteką, wróć do akapitu pierwszego i postępuj zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi formalności w banku. Następnym ważnym dokumentem jest tytuł prawny nabycia nieruchomości (np. kupno mieszkania na rynku pierwotnym, na rynku wtórnym, w wyniku darowizny, spadku). Po skompletowaniu wymienionych wyżej dokumentów będziesz musiał zdobyć trzy zaświadczenia:

1. Zaświadczenie o braku zaległości – to potwierdzenie, że nie zalegasz z opłatami administracji wspólnoty mieszkaniowej.

2. Zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców. Możesz też przedstawić zobowiązanie, że w danym terminie lokal zostanie wydany, a osoby wymeldowane.

3. Zaświadczenie czy lokal leży w strefie rewitalizacji. Jeżeli tak, to pierwszeństwo jego zakupu przypada gminie lub miastu. Aby dowiedzieć się, czy strefa rewitalizacji obejmuje dane mieszkanie, udaj się do Wydziału Rewitalizacji i wystąp o wydanie stosownego dokumentu.


Co sądzisz o tym artykule?
59
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0