Zdrowy styl życia

Jakie rzeczy wpływają dobrze na samopoczucie? Jak poprawić sobie nastrój?

uśmiech

Flashpop/ Getty Images

Zdrowy styl życia

Jakie rzeczy wpływają dobrze na samopoczucie? Jak poprawić sobie nastrój?

uśmiech

Flashpop/ Getty Images

Na samopoczucie człowieka wpływa wiele czynników, m.in. dieta, aktywność fizyczna, relacje z innymi ludźmi, a także pogoda, praca i różne sytuacje, jakie nas spotykają każdego dnia. Niektórzy zastanawiają się nad tym, jakie rzeczy wpływają na dobre samopoczucie i co można zrobić, aby poprawić sobie nastrój.

Samopoczucie może być zdefiniowane jako stan psychiczny i fizyczny, który wynika z działania czynników zewnętrznych (np. pogoda, otaczający nas ludzie) i wewnętrznych (zdrowie, dieta, ruch fizyczny). Kiepski nastrój może sprawić, że samoocena i jakość życia obniżają się. Właśnie dlatego warto zadbać o swoje samopoczucie i poprawić je różnymi metodami.

Jakie rzeczy wpływają dobrze na samopoczucie? Konkretne przykłady

Dobre samopoczucie sprawia, że cały świat wydaje się bardziej atrakcyjny i pełen radości, a codzienne czynności stają się dużo przyjemniejsze. Jakie rzeczy wpływają na dobre samopoczucie? Przede wszystkim spore znaczenie ma odpowiednia dieta i aktywność fizyczna. Odżywianie wydaje się bardzo prostym elementem, jednak w rzeczywistości konieczne jest zadbanie o swoją o dietę i wybieranie odpowiednich produktów. Oznacza to, że spożywanie fast foodów i przetworzonej żywności nie jest wskazane. Dużo lepiej postawić na zdrowe, naturalne składniki. Spore znaczenie ma także zdobycie sił do działania (zwłaszcza o poranku) oraz jedzenie dużego i wartościowego śniadania. Wśród produktów spożywczych, które warto spożywać, aby poprawić swoje samopoczucie, można wyróżnić:

  • orzechy i migdały – są źródłem magnezu i protein, poza tym dają dużą dawkę energetyczną,
  • czekolada (zarówno w konsystencji stałej, jak i płynnej) – poprawia nastrój, ale przy jej spożywaniu należy zachować umiar, jest bowiem kaloryczna,
  • owoce – na poprawę nastroju dobre będą na przykład truskawki, borówki i pomarańcze,
  • woda – należy pić około 2 litrów dziennie,
  • kawa – niezastąpiona zwłaszcza rano.

Bardzo ważna jest również regularność i częstotliwość posiłków, przy czym największe znaczenie ma śniadanie, które należy jeść do godziny po przebudzeniu się. Osoby aktywne zawodowo powinny spożywać pierwszy posiłek jeszcze w domu, na spokojnie, bez nadmiernego pośpiechu. Warto też wiedzieć, że zbyt duża ilość słodyczy może wpłynąć negatywnie na samopoczucie, co jest wynikiem szybkiego spadku glukozy we krwi. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie wyeliminować słodkości z diety. Najlepiej po prostu spożywać je 2–3 razy w tygodniu, w małych ilościach.

Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na dobry nastrój jest aktywność fizyczna, która powinna być dopasowana do pory roku i własnych predyspozycji. Warto więc jeździć na rowerze, rolkach, nartach, ćwiczyć w domu fitness, a także uczęszczać na siłownię i na basen. Nie należy jednak decydować się na nielubiane przez siebie sporty. Przykładowo, osoba, która uwielbia jeździć na rowerze, a nie znosi biegać, nie powinna wybierać tej drugiej aktywności, ponieważ to wcale nie doprowadzi do poprawy samopoczucia.

Osoby, którym zależy na jak najlepszym nastroju, powinny również zadbać o odpowiednią ilość snu. Każdy ma inne potrzeby w tym zakresie, jednak uznaje się, że najlepiej spać od 7 do 9 godzin dziennie. Optymalna dawka snu pozwala na zdobycie energii na cały dzień.

Jak poprawić swój nastrój?

Dobra dieta, sen i aktywność fizyczna to czynniki, które mają spore znaczenie dla długofalowej poprawy nastroju, jednak warto także wiedzieć, jak polepszyć swoje samopoczucie w konkretnym momencie. Ważne są drobne przyjemności, na przykład słuchanie ulubionej muzyki czy spotkanie ze znajomymi. Na samopoczucie wpływa też pogoda. Ma ona duże znaczenie zwłaszcza w przypadku meteopatów, czyli osób silnie reagujących na zmiany w zakresie temperatury i ciśnienia atmosferycznego. Zmiany pogody mogą wpływać na ciśnienie krwi, powodować ból głowy lub znaczne osłabienie. W takim przypadku zwykle nie można nic zrobić, ale warto wiedzieć, że czasami ból głowy może być oznaką zbyt dużego poziomu stresu. W takiej sytuacji najlepiej poczytać książkę, pograć w gry komputerowe lub mobilne, wypić ciepłą herbatę z cytryną lub porozmawiać przez telefon z przyjaciółką. Konkretne działania powinny zależeć od indywidualnych predyspozycji i potrzeb, a także od ulubionych zajęć czy hobby. Można też poprawić swój nastrój, uczęszczając na zajęcia takie jak joga, medytacja lub tai-chi. Dobry wpływ na samopoczucie ma również basen lub kąpiel z dodatkiem różnych płynów, olejków i płatków róży. Spore znaczenie mają także relacje z innymi ludźmi, dlatego warto rozmawiać z innymi, spotykać się i spędzać przyjemnie czas z przyjaciółmi.

Jesienna chandra - czym się objawia i jak z nią walczyć? Zobacz wideo:

x-news

Zobacz też:

Lęk w czasach pandemii. Jak sobie z nim poradzić? 

Jak przestać narzekać i dlaczego warto to zrobić? Powiedz "stop" narzekaniu!

Fototerapia, czyli sposób na poprawię nastroju. "To jest metoda bardzo bezpieczna"

Co sądzisz o tym artykule?
81
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
21.10.2020
Ewelina
Praktycznie każdy dzień zaczynam od wypicia szklanki cisowianki z dodatkiem cytryny i mięty, później poranne rozciąganie, prysznic i pyszne śniadanko :) Nastrój od razu mam lepszy po takim rozpoczęciu dnia :)