Wegańskie sushi poziomem trudności dorównuje oryginalnemu przepisowi, bazującemu na rybach i owocach morza. Wegańskie sushi przyrządza się właściwie analogicznie do oryginalnego dania, ale konieczne jest zastąpienie mięsa warzywami. Warto jednak pamiętać, że w oryginalnym sushi również znajdują się m.in. wegańskie hosomaki.

Wegańskie sushi to alternatywa dla każdego, kto uwielbia smaki Japonii, ale rezygnuje w swojej diecie z pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Z wegańskiej wersji sushi muszą więc zniknąć wszystkie ryby oraz owoce morza.

Zobacz także: Uczymy robić sushi!

Na jakich składnikach bazuje wegańskie sushi?

Do wegańskiego sushi niezbędne są glony w arkuszach , ryż do sushi oraz ocet ryżowy. Bez tych trzech składników nie ma mowy o przygotowaniu sushi. Równie ważne są:

· marynowany imbir,

· chrzan wasabi,

· sos sojowy.

Wbrew pozorom, zarówno do tradycyjnego, jak i wegańskiego sushi nie trzeba niezliczonej ilości oryginalnych i specjalnych produktów. Z kolei sos sojowy, wasabi oraz ocet jabłkowy to składniki bardzo wydajne, wystarczą na co najmniej kilka uczt w japońskim.

Wegańskie sushi – z czym zamiast ryby?

Wegańskie sushi robi się bez mięsa. Nie ma w nim miejsca zarówno na ryby, jak i owoce morza. Pojawiający się w niektórych kombinacjach kawior także jest nie do zaakceptowania. Co zamiast mięsa? Fani wegańskiego sushi polecają marchewkę, buraka, czerwoną kapustę, jarmuż, bataty oraz szczypiorek . Można spróbować również dodać wędzonego tofu oraz awokado. Polecane są też produkty typowe dla sushi, takie jak marynowana tykwa lub marynowana rzodkiew.

W wegańskim sushi może się również znaleźć:

· marynowana rzepa,

· suszone włókno dyni,

· ogórek.

Warto pamiętać także o marynowanym tofu oraz proteinie sojowej, która stanowi imitację ryby i często zastępuje ją w wegańskim sushi.

W wegańskim sushi dobrze sprawdzają się następujące kompozycje:

· pieczony burak z wędzonym tofu,

· czerwona papryka z jalapeno i awokado,

· ogórek z awokado i zieloną papryką,

· wędzone tofu z grzybami mun i selerem naciowym,

· smażony lub wędzony tempeh z czerwoną cebulą oraz pieczoną marchewką.

Wegańskie sushi (przepis)

Wegański przepis poziomem trudności dorównuje tradycyjnemu sushi. Właściwie wystarczy je jedynie zwinąć, ale każdy, kto próbował robić w domu oryginalne lub wegańskie sushi, wie doskonale, że zadanie to wcale nie jest proste. Wymaga pewnej wprawy, a przede wszystkim odpowiedniego wyczucia.

Do przygotowania wegańskiego sushi potrzebne są:

· opakowanie arkuszy liści alg Nori,

· 200 g ryżu do sushi (ewentualnie ryżu jaśminowego lub basmati),

· odrobina octu ryżowego,

· wybrane warzywa do wypełnienia sushi,

· sos sojowy,

· marynowany imbir,

· wasabi,

· prażone ziarna sezamu, wędzone tofu, proteina sojowa jako zamiennik ryby (opcjonalnie).

Przygotowanie:

1. Przepis na wegańskie sushi w dużej mierze przypomina oryginalną, rybną wersję. Ryż opłucz przed użyciem. Bardzo ważne jest, aby robić to, aż woda stanie się przezroczysta.

2. Szklankę surowego ryżu zalej 1½ szklanką wody. Gotuj do momentu, aż ryż stanie się kleisty.

3. W międzyczasie przygotuj warzywa i dodatki do wegańskiego sushi.

4. Wymieszaj ryż z sosem sojowym i octem ryżowym (1 łyżka sosu i octu na 1 szklankę ryżu).

5. Arkusz Nori umieść na bambusowej macie błyszczącą stroną w dół. Wyłóż na niego około 1/3 szklanki ryżu. Po bokach arkusza powinny zostać po 2 centymetry wolnej przestrzeni.

6. Na ryż połóż pokrojone dodatki.

7. Zwiń matę i arkusz z ryżem oraz warzywami. Pamiętaj, aby mocno docisnąć rolkę. Tak przygotowany rulon pokrój w 3-centymetrowe kawałki.

8. Do wegańskiego sushi podaj pastę wasabi, marynowany imbir i sos sojowy.

Wegańskie sushi można przygotować również w wersji bez alg . Na zewnątrz rollsów znajdzie się wtedy sam ryż. Można go dla smaku do ozdoby posypać prażonym sezamem. Cała procedura przygotowania sushi wygląda dokładnie tak samo.

Zobacz także: Skiba, Norbi i ich autorskie futomaki

Jak podawać wegańskie sushi?

Wegańskie sushi podaje się dokładnie tak samo, jak oryginalne sushi. Można w tym celu skorzystać z zestawów do sushi. Składają się one ze specjalnych talerzy, miseczek do sosu sojowego, patery do podawania sushi i pałeczek. Tego typu zestawy można zakupić w sklepach inspirowanych Orientem albo w tzw. kuchniach świata.

Warto pamiętać, że sushi można jeść nie tylko pałeczkami, lecz także rękami. Warto, aby obok talerza na sushi znalazła się miseczka z wodą i cytryną, w której można zamoczyć ubrudzone palce.

Coraz więcej osób decyduje się na samodzielne wykonanie sushi , tym bardziej że wegańskie sushi nie wymaga skomplikowanych składników i pozwala na dużą dowolność w ich komponowaniu. Właściwie można tutaj wykorzystać każde warzywo czy roślinny dodatek, który smakuje członkom rodziny.

Więcej:

Zobacz film: Domowe sushi. Źródło: Dzień Dobry TVN.

Co sądzisz o tym artykule?
82
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0