Styl Życia

Jak poprawić odporność poprzez dietę? Radzi doktor Ewa Dąbrowska

Styl Życia

Jak poprawić odporność poprzez dietę? Radzi doktor Ewa Dąbrowska

Słynna dieta dr Dąbrowskiej - to właśnie dzięki niej celebryci, światowe gwiazdy i zwykli śmiertelnicy zrzucają szybko nadprogramowe kilogramy. Owocowo-warzywny post przynosi natychmiastowe efekty, a także poprawia nasze zdrowie i samopoczucie. To o czym trzeba jednak pamiętać to rozsądek, a także konsekwencja. Doktor Ewa Dąbrowska dała nam kilka złotych rad.

Dieta dr Dąbrowskiej

Ewa Dąbrowska to lekarka, specjalistka ds. chorób wewnętrznych, a także autorka znanej restrykcyjnej diety detoksykacyjnej, która opracowana została na podstawie prac naukowych. To właśnie ten plan żywieniowy, zwany postem Dąbrowskiej zmusza nasz organizm do korzystania z zapasów, a tym samym do wydalania nadmiaru wody i pozbywania się toksyn. Dieta warzywno-owocowa odtruwa zatem organizm i wpływa na funkcje obronne organizmu.

Sama dieta składa się z kilku etapów, a w trakcie jej stosowania dopuszczalne jest jedynie spożywanie niskoskrobiowych warzyw oraz niektórych owoców. Kiedy najlepiej przeprowadzić post?

- Ten okres Wielkiego Postu jest wyjątkowo dobry do przeprowadzenia postu. Waśnie na przedwiośniu, jak się budzi to życie, warto się oczyścić. Nie jest to jedyny czas, możemy to robić w ciągu całego roku. Nawet jeden dzień w tygodniu ma sens – powiedziała dr Ewa Dąbrowska. 

Jak w trakcie diety reaguje nasz organizm? Jakie efekty mogą się pojawić?

- Organizm w trakcie postu przechodzi się na inny tryb życia bez pokarmu. W tym momencie wszystko zaczyna się budzić, budzą się krwinki białe, ich jest może mniej po poście, ale to są macierzyste, z nich rozwiniemy nowy układ immunologiczny. Nasze badania wykazały, że zwiększa się ilość komórek NK, to są komórki, które bezpośrednio niszczą zakażone wirusem komórki, lub komórki rakowe - wyjaśniła. 

Zasady diety dr Dąbrowskiej

Dieta Dąbrowskiej to leczniczy post, który nie tylko pozwoli nam pozbyć się niechcianych kilogramów, ale także wpłynie na nasze zdrowie i samopoczucie. Cały okres diety powinien trwać ok. 6 tygodni. W tym czasie zjadamy trzy główne posiłki i dwie przekąski. Łączna kaloryczności wynosi od 400 do 600 kcal. Ponadto nasze posiłki muszą składać się jedynie z warzyw i niektórych owoców. Te, które powinny znaleźć się w menu to: cebula, por, wszystkie zioła i sałata, ogórki, cukinia, brokuł, kalafior, buraki, rzodkiew, marchew, pietruszka, jabłka, grejpfruty, cytryny oraz jagody.

-Taki post polega na tym, że się je wyłącznie warzywa z wyjątkiem skrobiowych. Mogą być surowe, gotowane, w formie zup, leczo, ale także możemy sobie dołożyć niewielki dodatek owoców niskocukrowych - powiedziała.

Ponadto dieta Dąbrowskiej wzmacnia także odporność. Składnikami, które pomagają nam zachować zdrowie, są: czosnek, chrzan oraz warzywa kapustne. Czy dieta dobra jest tylko dla osób otyłych i chorych?

- Osoby, które są zdrowe, też powinny robić posty. Faktem jest, że jak na poście eliminujemy wirusa, mogą pojawiać się kryzysy, opryszczka, wykwity półpaśca. To jest oczyszczanie, ale potem ludzie nie chorują dodała. 

Przepisy na drugie śniadanie dr Ewy Dąbrowskiej 

Jak jeść smacznie i zdrowo? Doktor Ewa Dąbrowska zdradziła nam przepisy na drugie śniadanie. 

Sałatka z kapusty pekińskiej z kiszonymi warzywami:

  • kapusta pekińska,
  • kapusta kiszona,
  • papryka (kiszona),
  • szczypiorek,
  • pomidor,
  • ogórek,
  • ocet jabłkowy (BIO)

Smoothie z kolendrą:

  • seler naciowy,
  • jabłko,
  • kiwi,
  • sok z cytryny,
  • zielona kolendra,
  • szklanka wody


Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Zobacz także:

Dieta na mrozy, czyli co jeść zimą? Sprawdź, co radzi specjalista

Magda Gessler apeluje do osób na dietach. W tłusty czwartek "jedzenie pączków przynosi szczęście"

Gwyneth Paltrow leczy COVID-19 dietą i pobytem w saunie. Ostra reakcja eksperta

Reporter: Katarzyna Olubińska
Co sądzisz o tym artykule?
99
17
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
4
18.03.2021
gringo
Ja tylko dodam, że kiszonki są w diecie niezwykle ważne z uwagi na probiotyki, które zawierają. A od flory jelitowej zależy gro naszej odporności, o czym wciąż zapominamy. Poza sezonem kiszonkowym warto zresztą suplementować się np. estabiomem.
04.03.2021
Eliza
Smoothie z kolendrą jeszcze nie piłam, ale z pewnością na dniach je przygotuje. Mam teraz wyciskarkę 4Swiss BM202 x JJ, więc w końcu mogę pozwolić sobie na przygotowywanie takich rzeczy :)
04.03.2021
dietetyk
A co z kumulacją w organizmie metali ciężkich i insektycydów zawartych w warzywach i owocach?
03.03.2021
Robzi
Polecam dokładnie zapoznać sie z zasadami postu z książek dr Dąbrowskiej i korzystać z tego dobrodziejstwa:)!
Rozwiń wszystkie komentarzy