Diagnozowanie autyzmu
Według badań z 2014 roku, wśród 9-letnich dzieci w USA, autyzm ma 1 na 54 pociechy. Szacuje się, że w krajach Europy i Azji z tym problemem boryka się około 1 proc. populacji. Co ciekawe, statystyki wskazują, że spektrum autyzmu diagnozowane jest u chłopców około 4 razy częściej niż u dziewcząt. Dlaczego tak się dzieje?
- Pomysłów na to mamy kilka. Pierwszy jest taki, że objawy, które opisywaliśmy w kryteriach diagnostycznych, to są objawy głównie obserwowane u chłopców. (...) Natomiast już jako klinicyści widzimy, że faktycznie funkcjonowanie jest inne, jeżeli chodzi o dziewczynki ze spektrum autyzmu. Co to znaczy "inne"? Ono jest bardziej dopasowane do norm społecznych i dlatego trudniej jest u nich autyzm rozpoznać. (...) Też trochę lepiej "ukrywają to", czyli lepiej funkcjonują społecznie, lepiej dostosowują się do norm społecznych i przez to później widzimy, że coś jest nie tak - tłumaczyła w Dzień Dobry TVN dr Urszula Sajewicz-Radtke.
U dziewczynek wybuch objawów spektrum autyzmu następuje w okresie dorastania - kiedy następują bardzo duże zmiany w funkcjonowaniu człowieka.
- Objawy się nasilają. Trzeba pamiętać, że w spektrum autyzmu to też nie jest tak, że przez całe życie mamy tak samo funkcjonujące dziecko. Te objawy się zmieniają, pojawiają się inne, jedne znikają. To, co bardzo skłania rodziców do konsultacji, to są tak naprawdę zaburzenia współwystępujące, czyli coś, co pojawia się na tle spektrum autyzmu: depresja, lęk, zaburzenia związane z osobowością, jakieś trudności związane z samooceną, obniżenie wyników w nauce i pogorszenie całościowego funkcjonowania - tłumaczyła specjalistka.
Leczenie autyzmu
Metod leczenia autyzmu jest już bardzo wiele, jednak psycholog kliniczny podkreśliła, że trzeba zachować daleko idącą ostrożność w mówieniu o skuteczności poszczególnych z nich. Najlepiej bowiem stosować je razem.
- Mamy bardzo konkretne terapie, w ramach których mamy udowodnioną skuteczność, jeżeli chodzi o pomoc pacjentom ze spektrum autyzmu (...) - stosowana analiza behawioralna, farmakologia czasami, logopedia, terapia zajęciowa, rehabilitacja. Natomiast te nowoczesne technologie nas wspierają. (...) Terapie eksperymentalne powinny być wpisane w całościowy program terapeutyczny jako jego element, a nie jako wiodąca metoda, gdy jeszcze nie wiemy, jaka jest pewna skuteczność - tłumaczyła w naszym programie specjalistka.
Do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie, jednak możliwe są też terapie grupowe.
- Terapia powinna być zindywidualizowana, niekoniecznie indywidualna, bo w grupie też się może odbywać, ale faktycznie - programy terapeutyczne są pisane i dedykowane konkretnemu dziecku. Właściwie to się nie zdarza, żeby były jakieś ogólne programy terapeutyczne dla dużych grup dzieci - dodała dr Urszula Sajewicz-Radtke.
Zobacz też:
- Sandra Kubicka pokazała nam 3 garderoby i zdradziła sekrety stylu. "Nie jestem fanką zakładania sukienki i szpilek na pierwszą randkę"
- Anna Starmach przygotowuje się do świąt Wielkanocnych. "Marzę o wielkim, rodzinnym spotkaniu"
- Aleksandra Kwaśniewska pokazała archiwalne zdjęcie z Elżbietą II. "Nie zemdlałam przed królową"
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl
Autor: Sabina Zięba