Psychologia

Jak poprawić pracę naszego mózgu? "Ważne jest, by samemu stawiać sobie wyzwania"

Psychologia

Aktualizacja:
Autor:
Sabina
Zięba
Reporter:
Mateusz Jarosławski
Jak poprawić funkcjonowanie naszego mózgu?
Jak poprawić funkcjonowanie naszego mózgu? Dzień Dobry TVN
wideo 2/6
Dzień Dobry TVNJak poprawić funkcjonowanie naszego mózgu?

Jeżeli chcesz łatwiej koncentrować się podczas służbowych spotkań czy szybciej zapamiętywać informacje, możesz to osiągnąć w łatwy sposób. Jakie zadania musisz w tym celu wykonać? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała lekarka Kaja Nordengen.

18 marca obchodzony jest Europejski Dzień Mózgu. Ustanowiony został w 1998 roku, aby podnosić świadomość o tym, jak działa ludzki układ nerwowy. W tym dniu warto poświęcić mu chwilę uwagi. Spróbuj się w łamigłówkach i popraw funkcjonowanie swojego mózgu.

Kim jest neurolog Kaja Nordengen?

Pochodząca z Norwegii lekarka specjalizuje się w neurologii. Na co dzień wykłada na uniwersytecie w Oslo. Ma na swoim koncie książki dotyczące pracy ludzkiego umysłu, który od dziecka ją fascynował. Jej najnowsza pozycja, pt. "Mózg jak brzytwa" to roczny plan treningowy dla mózgu, który pozwala codziennie dbać o jego kondycję.

- Starałam się zawrzeć w tej książce dowody, że nawet w naszej najbardziej zabieganej codzienności, możemy zrobić wiele, by trenować nasz mózg. Najprostszy przykład? Ugotujmy obiad według zupełnie nowego przepisu lub sami go stwórzmy. Większość z nas przygotowuje dania według 5-10 sprawdzonych instrukcji i robimy je na zmianę. Jeśli wykorzystamy nowy przepis, to też czegoś nowego się nauczymy - mówiła Kaja Nordengen w Dzień Dobry TVN.

Poprawa pracy mózgu - neurologiczne metody

Specjalistka wyjaśniła, że "przede wszystkim odpowiednie wysypianie się jest bardzo ważne, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie naszego mózgu". Dodała, że jeżeli byśmy się nie wysypiali, jedli niezdrowe jedzenie i nie korzystali z umiejętności poznawczych mózgu (czyli nie dostarczali mu nowych wyzwań i doświadczeń, które stymulują jego pracę), to nie będzie on działał dobrze. Na niekorzyść działa też bezwiedne odświeżanie social mediów w laptopach czy telefonach. Z tego powodu należy cały czas się czegoś nowego uczyć, spotykać się ze znajomymi, dyskutować, prowadzić angażujące rozmowy o nowych wydarzeniach na świecie, ale także wybierać inną niż zazwyczaj drogę do domu lub do pracy, gdy jest się praworęcznym to więcej rzeczy robić lewą ręką, bądź rozwiązywać łamigłówki.

- Za każdym razem, gdy staramy się rozwiązać nową zagadkę lub znaleźć rozwiązanie jakiejś łamigłówki, zmusza to nasz mózg do intensywnego wysiłku. Gdyby na niego spojrzeć wtedy pod mikroskopem, można by zauważyć, jak intensywnie pracują jego gałęzie i jak wzrastają nowe. (...) Ważne jest, by samemu stawiać sobie zadania i wyzwania. Jest to szczególnie istotne w czasie pandemii, by dbać o swoją głowę. Wielu z nas głównie siedzi w swoich czterech ścianach, pracuje z domu. Być może nie wstajemy z naszych łóżek, a każdy dzień jest podobny. Dlatego tak ważne jest, by rzucać wyzwanie naszym mózgom - dodała Kaja Nordengen w naszym programie.

Przykładowe łamigłówki z książki Kai:

Ćwiczymy szare komórki
Ćwiczymy szare komórki
Dzień Dobry TVN

Zobacz także:

Autor:Sabina Zięba

Reporter: Mateusz Jarosławski

Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN

Pozostałe wiadomości