Strategiczne myślenie obejmuje "wybieganie" w przyszłość, przy jednoczesnym obserwowaniu zjawisk, które dzieją się w danym momencie. Wymaga to elastyczności, która pozwoli zmienić ewentualny sposób, kierunek działania, jeśli zajdzie taka potrzeba. Można powiedzieć, że jest to inteligencja praktyczna, która pozwala na przewidywanie rozwoju wydarzeń oraz odgadywanie intencji innych ludzi (konkurencji i klienta).
Nauka
Myślenie strategiczne – kompetencja, którą można rozwinąć
Oprócz planowania i analityki istotna jest również umiejętność zarządzania. Osoby, które myślą strategicznie, wciąż szukają nowych rozwiązań, weryfikując na bieżąco swoje dotychczasowe osiągnięcia. Zazwyczaj w organizacjach cele wyznaczane są na okres dłuższy niż pięć lat.
Jak się okazuje, można rozwijać umiejętność strategicznego myślenia. Jak najlepiej to zrobić, aby osiągnąć pożądane efekty?
1) Jeśli pracujesz w większych strukturach, zgłoś się do zespołu zajmującego się budową strategii oraz tworzeniem planów i zadań.
2) Jeżeli prowadzisz własny biznes, określ precyzyjnie swoje cele, możesz także zaangażować do pomocy współpracowników, organizując "burzę mózgów" – dzięki temu bardziej realistycznie określisz wszystkie możliwe szanse i zagrożenia dla firmy.
3) Wyznacz sobie cel, do którego dotarcie zajmie ci trochę czasu. Podziel go na poszczególne kroki, dzięki którym go osiągniesz, rozpisz je na konkretne daty. Co pewien czas sprawdzaj i weryfikuj, czy wszystko idzie zgodnie z planem.
4) Analizuj plany strategiczne innych firm lub organizacji i wyciągaj z tego wnioski.
5) Poproś o pomoc osoby, które dobrze sobie radzą z planowaniem strategicznym – mogą doradzić ci w konkretnych przypadkach.
Zwiększanie kompetencji w obszarze myślenia strategicznego pomaga rozwinąć spostrzegawczość oraz zmysł strategiczny. Co więcej, wyzwala kreatywność, która pozwala opracować najlepsze strategie na spożytkowanie istniejącego już potencjału.
Proces planowania strategicznego
Każdy proces planowania strategicznego powinien obejmować trzy etapy:
1) Analiza strategiczna – ma na celu uzyskanie informacji o potencjale, możliwościach oraz zagrożeniach konkretnej organizacji. Podczas analizy określa się również stan obecny, dzięki czemu możliwe jest stworzenie dobrego planu na przyszłość.
2) Planowanie strategiczne – na typ etapie wyznacza się opcje, które może przyjąć dana organizacja oraz obmyśla się sposoby ich wdrażania. Ostatecznie planowanie strategiczne powinno zakończyć się zbudowaniem planu obejmującego kilka różnych scenariuszy oraz metod rozwiązania potencjalnych problemów.
3) Realizacja strategiczna – ten etap obejmuje wdrażanie konkretnego planu w życie.
Szkoły myślenia strategicznego
Istnieje kilka rodzajów klasyfikacji szkół myślenia strategicznego. Według teoretyka zarządzania, Krzysztofa Obłója, można wyróżnić sześć rodzajów podejścia do budowania strategii:
1) Szkoła planistyczna – zakłada, że budowanie planów w organizacji pozwala świadomie kształtować jej przyszłe losy. To racjonalny proces, który zakłada analizę otoczenia, określa siły oraz słabości przedsiębiorstwa, a w konsekwencji umożliwia zbudowanie odpowiedniego planu.
2) Szkoła ewolucyjna – według niej strategia jest procesem ewolucyjnym, nie do końca racjonalnym, nie da się jej także do końca zaplanować ani sformalizować – powstaje na styku tego, co zamierzone i niezamierzone.
3) Szkoła prostych reguł – polega na szukaniu i wykorzystywaniu okazji, w celu zdobycia przewagi rynkowej.
4) Szkoła realnych opcji – uznaje, że duże projekty strategiczne należy dzielić na mniejsze, ponieważ nie da się przewidzieć wszystkich ruchów otoczenia. Warto budować najpierw strategie o mniejszym zakresie, które da się realnie zrealizować.
5) Szkoła pozycyjna – zakłada, że istotą każdej strategii jest osiąganie przewagi nad konkurencją. Menedżerowie nie są jednak w stanie przeanalizować dogłębnie złożoności całej sytuacji rynkowej.
6) Szkoła zasobowa – uważa, że budowa strategii powinna być sformalizowanym procesem, w którym dużą rolę odgrywa kreatywność i twórcze nastawienie. Skumulowana wiedza oraz umiejętności (zasoby i kompetencje) każdej firmy są podstawą przy jej tworzeniu.
Zobacz także:
- "Zrobisz to źle, jesteś głupia". Jak uciszyć głos rodzica i zaopiekować się wewnętrznym dzieckiem?
- "Ojcowanie w związku". Dlaczego mężczyźni przyjmują rolę rodzica w relacji z ukochaną?
- Jak mężczyzna powinien wspierać kobietę? "Nie dawać prostych rad i rozwiązań"
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: andresr/Getty Images