reakcja łańcuchowa

    reakcja łańcuchowa

    W kolejnej odsłonie "Reakcji łańcuchowej" Aneta Łańcuchowska poruszyła temat mięsa. Jak zdradziła dietetyczka, statystycznie Polacy zjadają aż 78 kg mięsa rocznie! Jakie wybierać mięso, by nasza dieta była zbilansowana? Jak często i w jakich ilościach powinniśmy jeść mięso?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" dietetyczka Aneta Łańcuchowska opowiada o właściwościach witaminy D. Witamina rozpuszcza się w tłuszczach, a w nadmiarze odkłada się w wątrobie. Witaminę D znajdziemy między innymi w tłustych rybach oraz jajkach. Czy samą dietą jesteśmy w stanie pokryć zapotrzebowanie na witaminę D? Co może powodować niedobór witaminy? I ile miesięcy w roku powinniśmy ją suplementować?

    Popularne ostatnio "superfoods" to produkty, które w małej ilości zawierają sporą ilość witamin i składników mineralnych. W kolejnej odsłonie "Reakcji łańcuchowej" Aneta Łańcuchowska podpowiada, które z polskich produktów można uznać za "superfoods". Okazuje się, że np. natka pietruszka ma więcej witaminy C niż czarna porzeczka. W jakie jeszcze produkty powinniśmy się zaopatrzyć?

    Z racji zbliżającego się Dnia Dziecka, w kuchni Dzień Dobry TVN nasz duet łańcuchowy przygotował smakołyki dla dzieci. Co powiecie na młode ziemniaczki zapiekane serem, knedle z mięsem i marchewką oraz surówka z młodej kapusty z koperkiem, a na deser kisiel jabłkowo-marchewkowy z truskawkami? Pycha!

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" porozmawialiśmy z Anetą Łańcuchowską o diecie dzieci. Co powinno się znaleźć w ich codziennym jadłospisie i w jakich proporcjach? Dlaczego dzieci nie powinny jeść tylko razowego pieczywa? Jak zachęcić je do warzyw i owoców? I czym grozi przekarmianie dziecka białkiem?

    W kolejnej odsłonie "Reakcji łańcuchowej" Aneta Łańcuchowska przekonuje, że jedząc pewne produkty, można zachować młodość i witalność. Za starzenie się organizmu odpowiadają wolne rodniki. Są też przyczyną bardzo wielu chorób między innymi miażdżycy, cukrzycy, chorób serca. Poziom wolnych rodników zmniejszają antyoksydanty. Gdzie ich szukać?

    W kuchni Dzień Dobry TVN nasz duet łańcuchowy przygotował potrawy bogate w antyoksydanty, będące źródłem wiecznej młodości. Co powiecie na domową granolę z owocami, sałatkę ze smażonymi ogórkami i sosem rodzynkowo-migdałowym, sałatkę z krewetkami, szparagami i salsą z mango, a na deser biszkopt migdałowy z macha i borówkami? Mniam!

    Coraz więcej osób świadomie decyduje się wyłączyć cukier z diety. Światowe Organizacje Zdrowia zalecają, by dzienna norma cukru w diecie nie przekraczała 5 proc. W dzisiejszej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska podpowiada, czym zastępować niezdrowy biały cukier. Czy cukier kokosowy jest dobrą alternatywą? Czym jest syrop daktylowy i czy jest zdrowy?

    W kuchni Dzień Dobry TVN duet łańcuchowy przygotował potrawy dla sportowców. Jakich produktów nie może zabraknąć w menu ludzi aktywnych? Na naszym stole pojawiły się takie dania jak:

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" dietetyczka Aneta Łańcuchowska radzi, co jeść, gdy uprawiamy sport. Odpowiednia skomponowana dieta daje nam siłę do ćwiczeń oraz wpływa na szybszą regenerację organizmu. Co jeść przed treningiem, a co po treningu? I jak przygotować domowy izotonik, który nawodni organizm po ćwiczeniach?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska zwraca uwagę, że podczas podróży podchodzimy lekceważąco do tego, co jemy. Będąc w trasie zatrzymujemy się w barach typu fast food lub pijemy kawę na stancji benzynowej. Według Anety najlepszym rozwiązaniem jest wzięcie prowiantu z domu. Weźmy coś, co zaspokoi nasze łaknienie, będzie łatwe w konsumpcji i dobrze wpłynie na koncentrację np. chrupiące warzywa z makaronem, owoce czy przygotowane w domu owsiane batoniki. Co jeszcze?

    W kuchni Dzień Dobry TVN duet "Reakcji Łańcuchowej" przygotował potrawy bazując na wiosennych nowalijkach, które o tej porze roku są dla nas bezpieczne. Dla czosnku niedźwiedziego wczesna wiosna to naturalna pora roku. Warto sięgnąć też po szparagi oraz szczaw. Na deser z kolei, Aneta proponuje zdrowe gofry z mąki orkiszowej z gorzką czekoladą. Mniam!

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska opowiedziała o nowalijkach, które już zaczynają nas kusić ze straganów. Czy warto je kupować? Dietetyczka zwróciła uwagę, że od marca na rynku dostępne są nowalijki szklarniowe. Niestety przez brak słońca, producenci nowalijek muszą wspomagać się nawozami azotowymi, które są szkodliwe dla naszego zdrowia. O tej porze roku zrezygnujmy z nowalijek liściastych. Nowalijek powinny unikać zwłaszcza kobiety w ciąży i dzieci do 3 roku życia. Jeżeli natomiast mamy ogromną ochotę na nowalijki, wybierajmy te, które nie są dużych rozmiarów. Rzodkiewki rozmiarów pomidora na pewno będą przenawożone. Aneta podpowiedziała również, w jaki sposób zmniejszyć zawartość szkodliwych azotanów.

    W kuchni Dzień Dobry TVN rządzi dziś duet "Reakcji łańcuchowej". Piotr pokazał, jak zrobić dobre do smażenia masło klarowane oraz przygotował wiosenną sałatkę z olejem rydzowym, a także ciasto cytrynowe. Aneta zaś, przygotowała wegetariański smalec z fasoli oraz cynamonowe kluseczki z soczewicy ze szparagami, marchewką i pomarańczą. Pycha!

    W kolejnej odsłonie serii "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska rozprawiła się z mitami dotyczącymi smażenia. Czy w ogóle smażenie jest dla nas zdrowe? Które tłuszcze nadają się do smażenia, a które nie? I co z olejem kokosowym, o którym do niedawna pisano w samych superlatywach?

    Stres wpływa destrukcyjnie na zdrowie psychiczne, ale i fizyczne, między innymi osłabia serce i obniża odporność. W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska podpowiedziała, co jeść, by pokonać stres. Dietetyczka w kuchni Dzień Dobry TVN przygotowała takie potrawy jak: pektynowy koktajl z marchewką, placuszki buraczane z kozim serem, listkami mięty i posiekanymi migdałami oraz sałatkę z grejpfrutem.

    W kuchni Dzień Dobry TVN Aneta Łańcuchowska i Piotr Kucharski przygotowali potrawy bazujące na chlebie. Zapomnijcie jednak o nudnych kanapkach! :) Nasz duet łańcuchowy proponuje: podpłomyki, zapiekankę chlebową ze szpinakiem i ogórkiem kiszonym i zupę porową z grzankami z chleba razowego.

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska wzięła na warsztat chleb. Jak zdradza dietetyczka, prawdziwy chleb powinien mieć tylko 4 składniki. Jakie? Jak czytać etykiety? Dlaczego dobry chleb powinien być ciężki? Jakich składników odżywczych dostarczy nam razowy chleb? I dlaczego brązowy lub rudawy kolor chleba powinien nas zaniepokoić?

    W kuchni Dzień Dobry TVN, duet "Reakcji łańcuchowej", Aneta i Piotr przygotowali dania bazujące na jajkach. Podpowiedzieli także, jak sprawdzić czy jajo jest świeże? I czy kupować jajka z oznaczeniem "0"? "1" czy "2"?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska obaliła mity na temat jajek. Do tej pory jaja cieszyły się raczej złą sławą ze względu na zawarty w nich cholesterol. Jak jest naprawdę? Ile jajek powinno się znaleźć w naszej diecie? Okazuje się, że jajka dostarczają nam przede wszystkim pełnowartościowego białka i choliny, która jest niezwykle istotna dla naszego organizmu. Dlaczego? Inną substancją zawartą w jajku, która pozytywnie wpływie na zdrowie jest lecytyna. Hamuje ona przyswajanie cholesterolu z pożywienia oraz obniża jego poziom we krwi.

    W kuchni Dzień Dobry TVN nasz nieco skłócony duet "Reakcji łańcuchowej" :) Aneta i Piotr proponują zdrowe i proste w przygotowaniu potrawy, między innymi ciasteczka owsiane na drugie śniadanie, a na obiad spaghetti pełnoziarniste z pesto z liści kalarepki.

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska podpowiedziała, jak mądrze zrzucić zbędne kilogramy na wiosnę. Najważniejsze w odchudzaniu są trzy zasady. Jakie? Aneta obaliła też kilka żywieniowych mitów. Okazuje się, że owoce można jeść także popołudniu. Ale czy głodówka jest dobrym pomysłem na oczyszczenie organizmu po zimie? Co powinniśmy pić, by dobrze nawodnić organizm? I czy sen ma wpływ na nasze tycie?

    Nasze złe samopoczucie może wynikać z przesilenia, ale także z niedoborów witamin i minerałów. Nasz duet proponuje potrawy bogate w żelazo - Piotr Kucharski wziął na warsztat mięso, zaś dietetyczka Aneta Łańcuchowska, przygotowuje dania wersji wegetariańskiej. Co Wy na to?

    Rozdrażnienie, ból głowy, problemy z koncentracją. Przedwiośnie jest dla naszego organizmu ciężkim okresem. Winne są temu duże różnice temperatur i ciśnienia. W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska podpowiedziała, jak sobie poradzić z przesileniem wiosennym. Według dietetyczki w tym szczególnym okresie powinniśmy postawić na dobrze zbilansowaną dietę i aktywność fizyczną. Jakie produkty powinny się znaleźć w naszej codziennej diecie? I czego lepiej jest unikać?

    W kolejnej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska wzięła na warsztat tłuszcze, które są dla nas źródłem skoncentrowanej energii. Jak zazna dietetyczka, 1 gram tłuszczu, to aż 9 kcal. Tłuszcze dzielimy na nasycone oraz nienasycone. Zdrowsze są dla nas tłuszcze nienasycone, które z kolei dzielimy na jednonasycone, znajdziemy je np. w oliwie z oliwek oraz tłuszcze wielonasycone. Tych ostatnich szukajmy w owocach morza, rybach, siemieniu lnianym, orzechach włoskich. Jaka jest różnica miedzy kwasem omega-3 a kwasem omega-6? Których powinniśmy spożywać więcej?

    W drugiej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska przybliżyła nam, czym dokładnie jest indeks glikemiczny. W zależności od tego, jak wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danych produktów, mówimy o niskim, średnim bądź wysokim indeksie glikemicznym. Kto powinien zwracać uwagę na indeks glikemiczny? Dlaczego zaraz po ugotowaniu produkty zbożowe mają wyższy indeks glikemiczny? I jak komponować posiłki, by obniżać indeks?

    Wiele osób wzbrania się przed zdrową dietą z powodów ekonomicznych. Czy zdrowe produkty muszą być drogie? Co wtorek Aneta Łańcuchowska w swoim nowym cyklu "Reakcja łańcuchowa" będzie przekonywać nas, że zdrowe odżywianie się opłaca. Dziś porównaliśmy ze sobą dwa koszyki - jeden pełny zdrowych produktów, drugi z produktami niezdrowymi. Który zestaw był tańszy? W jakie produkty opłaca się inwestować?