Warto znać budowę i działanie układu kierowniczego. Budowa układ kierowniczego jest dość skomplikowana, gdyż cały mechanizm składa się z wielu mniejszych i większych części. Jednak ogólnie można stwierdzić, że w jego skład wchodzą: kolumna kierownicy, drążki i przekładnia kierownicza,
Jak jest zbudowany i jak działa układ kierowniczy?
Kolumna kierownicy zakończona jest kierownicą. Każdy jej obrót wprawia w ruch mechanizm przekładni, przesuwający następnie drążki, co w efekcie powoduje skręt kół. Co do samego układu kierowniczego i jego budowy, warto dodać, że składa się również z różnych obejm, gumowych osłon, śrub czy sworznia ramienia. Kolejnym jego ważnym elementem są przeguby kulowe. Jeżeli są w złym stanie, to cały układ nie może funkcjonować poprawnie. Układ kierowniczy i jego schemat działania jest dość prosty. Za pomocą układu kierowniczego steruje się kierunkiem jazdy. Każdy ruch kierownicą ma wpływ na skręt kół. Aby mogło do niego dojść, wszystkie podzespoły muszą ze sobą współpracować. Układ kierowniczy działa w następujący sposób: kierowca kręci wałem kierownicy i wówczas przez przekładnię kierowniczą ruch przekazywany jest do mechanizmu zwrotniczego.
Kiedy należy zregenerować układ kierowniczy?
Regeneracja układu kierowniczego to zabieg, który poprawia jakość pracy całego mechanizmu. Wiele intensywnie eksploatowanych aut po pewnym czasie zaczyna się psuć, a awarie układu kierowniczego są powszechnie spotykanymi usterkami. Pierwszą symptomem zepsutego układu jest pojawienie się oleju na przekładni. Przeważnie oznacza to, że cała instalacja jest nieszczelna, co w krótkim czasie może doprowadzić do zniszczenia pompy wspomagania. Kolejnym zagrożeniem jest korozja będąca następstwem np. zawilgoconego progresywnego układu kierowniczego. O konieczności naprawienia układu powinny uświadomić kierowcę różne stuki dochodzące z poszczególnych podzespołów czy problem z obsługą wspomagania kierownicy. Naprawa układu zaczyna się od demontażu. Mechanik wówczas może ocenić, czy poszczególne podzespoły można zregenerować, czy jednak wymienić na nowe. Jeżeli zdecyduje się je zregenerować, najpierw dokładnie wyczyści różne elementy układu kierowniczego w ultradźwiękowej myjni. Później może już piaskować, malować obudowę oraz naprawić zawory dystrybucyjne. Gdy aktywny układ kierowniczy będzie już tak przygotowany, łożyska obrotowe, tuleje i pierścienie będą sprawne, wówczas mechanik ponownie zmontuje cały układ, wyreguluje go i odda klientowi.
Co warto wiedzieć o rodzajach układów kierowniczych?
Każdy układ, nawet układ kierowniczy roweru, wyposażony jest w jeden z rodzajów przekładni kierowniczych. Najczęściej spotykana jest przekładnia zębatkowa. Jak wskazuje na to jej nazwa, działa na mechanizmach zębatych, do których zaliczają się wałek kolumny kierowniczej, zębnik i listwa zębata. Ruch wałka wprawia w ruch zębatkę z drążkami - i tak funkcjonuje cały układ. W układach kierowniczych samochodów montowane są również przekładnie ślimakowe, tzw. maglownice. Aby mechanizm mógł działać, ślimak nacięty na kolumnie kierowniczej musi współpracować z kołem ślimakowym. Nazwa przekładni wynika z tego, że sam mechanizm wyglądem przypomina ślimaka. Do ich zalet należy wysoki komfort użytkowania, gdyż nie przenoszą drgań na kierownicę. "Ślimaki" montowane są zazwyczaj w autach ciężarowych, choć posiadają je również starsze auta osobowe z napędem na tylne koła. Oprócz przekładni ślimakowych i zębatych są również przekładnie śrubowe, działające na podobnej zasadzie co maglownice. Jednak w odróżnieniu od nich posiadają inaczej zbudowany wałek kolumny kierowniczej. To, jak działa układ kierowniczy, w dużym stopniu zależy od stanu technicznego wyżej opisanych mechanizmów.
Kiedy układ kierowniczy należy naprawić?
Naprawa układu kierowniczego to zadanie, które powinien wykonać specjalista. Kierowca powinien postawić auto do warsztatu od razu, gdy zauważy awarię. W przeciwnym wypadku może doprowadzić nawet do wypadku. Jednym z pierwszych objawów awarii układu kierowniczego jest luz na kole kierownicy. Może być on spowodowany uszkodzeniem koła zębatego w przekładni kierowniczej lub zużyciem końcówki drążków kierowniczych. Gdy koło kierownicy zaczyna drgać, oznacza to również, że coś szwankuje w całym układzie. Powodem może być zarówno niedokręcone koło, jak i zużycie przegubów kulistych drążków kierowniczych. Jeżeli występuje również problem w obracaniu kierownicy, może to świadczyć np. o uszkodzeniu przekładni kierowniczej, awarii pompy wspomagania czy źle ustawionej geometrii kół. Jeżeli stwierdzi się występowanie wyżej opisanych przyczyn, wówczas regeneracja całego mechanizmu nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, gdyż w takim stanie układ nadaje się już wyłącznie do naprawy lub wymiany.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Zakaz parkowania na chodnikach? Nowe przepisy będą obowiązywać od września
- Zielona naklejka na szybę samochodu. Kogo i gdzie obowiązuje? Można stracić 500 złotych
- Jak złodzieje kradną samochody lub ich zawartość? Poznaj metody, przed którymi warto się chronić
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: ljubaphoto/Getty Images