Regularne przeglądy połączone z odgrzybianiem i nabijaniem klimatyzacji są bardzo ważnym elementem prawidłowej eksploatacji układu klimatyzacji. Pozwalają uniknąć kosztownych napraw i zachować układ klimatyzacji w dobrym stanie.
Zobacz wideo: Aplikacja, która wykryje usterkę w samochodzie
Nabijanie klimatyzacji - eksploatacja
Obecnie większość pojazdów jest wyposażona w układ klimatyzacji, jednak nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak go prawidłowo eksploatować. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnych przeglądach i serwisie klimatyzacji, które warto uzupełnić o nabijanie klimatyzacji.
Serwis to jednak nie wszystko. Należy również pamiętać o częstym włączaniu klimatyzacji, nawet w trakcie zimy. W zimnych miesiącach klimatyzacja będzie przydatna do odparowania szyb. Zaleca się włączanie jej przynajmniej raz na dwa tygodnie na kilka minut. Jest to o tyle istotne, że długa przerwa w użytkowaniu może doprowadzić do zepsucia mechanizmów chłodzących. Środki smarujące i konserwujące mogą się utracić i stracić swoje właściwości. Od tego już krótka droga do nieszczelności i uciekania czynnika chłodzącego. Warto pamiętać, że tym uszkodzeniom zapobiegniemy dzięki regularnemu uruchamianiu klimatyzacji oraz jej przeglądom.
Nabijanie klimatyzacji samochodowej - regularne przeglądy
Okresowe przeglądy wykonywane raz w roku to gwarancja prawidłowego działania klimatyzacji. Pozwalają uniknąć przeciążenia sprężarki klimatyzacji czy uwalniania się nieprzyjemnego zapachu w pojeździe. Na przegląd należy udać się do warsztatu, w którym pracują mechanicy zajmujący się układami chłodzącymi. Przegląd klimatyzacji polega na sprawdzeniu kondycji sprężarki, skuteczności układu chłodzenia, określeniu poziomu czynnika chłodzącego. Po sprawdzeniu, wymianie uszkodzonych sprzętów, np. sprężarki, lub naprawie usterek, np. likwidacji nieszczelności, mechanicy przeprowadzą odgrzybianie i nabijanie klimatyzacji. Taki przegląd bez wymiany urządzeń powinien nas kosztować około 150-200 zł.
Nabijanie klimatyzacji w samochodzie - na czym polega serwis klimatyzacji?
Nabijanie klimatyzacji w samochodzie powinno zostać poprzedzone prawidłowo wykonanym przeglądem układu klimatyzacji, który wykryje ewentualne nieszczelności i pozwoli na naprawę. Z tego względu nabijanie klimatyzacji samemu nie jest polecane, gdyż czynnik chłodzący i olej mogą nadmiernie wyciekać, a tym samym obciążać sprężarkę.
Przed udaniem się do warsztatu, najlepiej samodzielnie wymienić filtr kabinowy, który po zimie może być zawilgocony. Warto wybrać filtr węglowy, który zatrzyma szkodliwe substancje, co jest ważne zwłaszcza dla alergików.
Przegląd klimatyzacji rozpoczyna się od sprawdzenia szczelności układu, do którego mechanicy używają najczęściej azotu i pianki w sprayu, elektronicznego detektora wycieków lub środka fluorescencyjnego. Następnie, jeśli układ ma wycieki, należy je uszczelnić. Jeśli podane metody nie wykazały nieszczelności, w trakcie przeglądu mechanicy przechodzą do sprawdzenia, na jakim poziomie jest czynnik chłodzący. Należy wiedzieć, że czynnik ten wytraca się naturalnie w trakcie używania i w ciągu roku może go ubyć od 10 do 20 procent. Wraz z czynnikiem chłodzącym ubywa również oleju sprężarki, dlatego ten także trzeba sprawdzić. Nabijanie klimatyzacji samochodowej polega na uzupełnieniu zarówno oleju, jak i czynnika chłodzącego.
Mechanicy w trakcie przeglądu wymieniają również filtr klimatyzacji i kabinowy (chyba że użytkownik sam go wymienił). Filtr klimatyzacji należy wymieniać co dwa lata. Służy do pochłaniania wilgoci we wnętrzu układu, dlatego często jest nazywany osuszaczem.
Mechanicy kontrolują też odpływ wody z parownika, mierzą temperaturę przy kratkach nawiewów w kabinie w celu sprawdzenia wydajności układu klimatyzacji i dezynfekują klimatyzację.
Odgrzybianie i nabijanie klimatyzacji - na czym polega dezynfekcja klimatyzacji?
Dezynfekcja klimatyzacji, nazywana odgrzybianiem, polega na niszczeniu bakterii i grzybów, które pod wpływem wilgoci namnażają się zwłaszcza na parowniku pod deską rozdzielczą i za pomocą nawiewu trafiają do naszych nozdrzy. Może to niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Do odgrzybiania klimatyzacji w warsztatach stosuje się głównie ozon, który jest wprowadzany do wnętrza kabiny, następnie należy uruchomić silnik i włączyć klimatyzację na zamkniętym obiegu powietrza. Innym sposobem niszczenia bakterii i grzybów jest metoda ultradźwiękowo-chemiczna, w której trakcie to ultradźwięki odpowiadają za rozpylanie środków chemicznych niszczących drobnoustroje.
Odgrzybianie klimatyzacji powinniśmy przeprowadzać co najmniej dwa razy w roku. Raz możemy zrobić to przy okazji corocznego przeglądu układu klimatyzacji, zaś drugi - wykonać to samodzielnie. Na rynku dostępne są specjalistyczne środki do dezynfekcji klimatyzacji, które nadają się do użytku poza warsztatem. Taki środek należy umieścić za złożonymi przednimi siedzeniami, następnie zrywamy jego zawleczkę, uruchamiamy silnik i włączamy klimatyzację. Takie odgrzybianie trwa kilkanaście minut.
Zobacz też:
- Wyjątkowy długi Fiat 125p. "4 oryginalne egzemplarze tylko się ostały"
- Jak odpalić samochód na kable – wiedza przydatna każdemu kierowcy
- W Szczecinie powstawały samochody. Jakie auta wyprodukowano w nadmorskiej fabryce?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Aliaksandr Barysenka/EyeEm/Getty Images