Dwustrefowa klimatyzacja budzi zainteresowanie wielu posiadaczy aut. Dzięki temu udogodnieniu podróżowanie może być komfortowe przez cały rok.
Więcej:
- Ratunku, rozpuszczam się! Wybierz idealny klimatyzator domowy lub... zrób go sam!
- Nie taka klimatyzacja straszna, jak ją dobrze ustawić
- Jak działa bateria bezdotykowa?
Co to jest klimatyzacja dwustrefowa?
Klimatyzacja dwustrefowa łączy w sobie kilka funkcji – może przewietrzać, ogrzewać oraz chłodzić wnętrze samochodu. Jest to zaawansowany system, który w przeciwieństwie do klimatyzacji manualnej potrafi utrzymać temperaturę powietrza. Co więcej, rozdział mocy i nadmuchu klimatyzacji można ustawić osobno dla lewej i prawej strony pojazdu. Dzięki tej możliwości kierowca i pasażer może dowolnie regulować temperaturę i pozostałe parametry. Nadmuch od strony kierowcy może być słabszy niż ten po stronie pasażera i na odwrót. Niektóre z klimatyzacji tego typu posiadają funkcję automatycznego obiegu wewnętrznego, który uruchamia obieg zamknięty, gdy tylko obniży się jakość zasysanego powietrza.
Na rynku istnieją różne modele klimatyzacji dwustrefowej. Najczęściej spotykane są te z podziałem na pasażera i kierowcę, czyli na lewą i prawą stronę. Podział na strefę przednią i tylną można spotkać m.in w vanach.
Jak używać klimatyzacji automatycznej dwustrefowej?
Dwustrefową klimatyzację montuje się różnych pojazdach, lecz najlepiej sprawdza się w kabinach o dużej powierzchni . W takim miejscu bowiem łatwiej uzyskać różnicę temperatur dla obydwu stref. Zaletą klimatyzacji tego typu jest możliwość ustawiania odpowiedniej w danym momencie temperatury. Warto wiedzieć, że optymalną temperaturą dla kierowcy jest 19-20℃. Przedziału pasażerskiego także nie należy zbyt mocno schładzać. Amplituda pomiędzy temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną nie powinna być duża, szczególnie gdy w ciągu dnia często wsiadamy i wysiadamy z auta.
To, jak działać będzie klimatyzacja dwustrefowa , zależy od różnych czynników. W pierwszej kolejności warto pamiętać, by nie włączać klimatyzacji wyłącznie wtedy, gdy na zewnątrz panuje upał. System służy także do osuszania i schładzania powietrza. Ponadto jest bardzo pomocny w okresie jesienno-zimowym, gdyż pomaga rozwiązać problem parujących szyb.
Wiedząc, czym jest i jak działa klimatyzacja dwustrefowa, warto pamiętać, by używać jej rozsądnie. Po wejściu do rozgrzanego pojazdu nie warto od razu jej włączać na maksimum możliwości. Najpierw powinno się otworzyć okna i drzwi, by pojazd się przewietrzył. Klimatyzację najlepiej uruchomić dopiero wtedy, gdy auto będzie już w pełni przewietrzone. Dzięki temu sprężarka będzie mniej obciążona i nieco obniży się zużycie paliwa.
Klimatyzacji samochodowej dwustrefowej nie warto nastawiać na maksymalne chłodzenie. Jej sprężarka nie jest urządzeniem przemysłowym, więc intensywna praca spowoduje, że szybciej się zużyje. Istnieje niepisana zasada, według której chłodzenie powinno się ustawiać na wartość od 5 do 7 stopni niższą niż temperatura na zewnątrz. Warto posiłkować się automatycznym trybem pracy. Nie powinno się też nastawiać nawiewu bezpośrednio na ciało (kark, twarz czy klatkę piersiową), gdyż w ten sposób możemy łatwo się przeziębić.
Na czym polega serwisowanie klimatyzacji dwustrefowej?
Klimatyzację warto oddać do przeglądu przynajmniej raz w roku. W serwisie skontrolowany zostanie układ chłodzący i stan mechaniczny sprężarki. Oprócz tego możemy zlecić wymianę filtrów i odgrzybienie przewodów, by z nawiewów nie wydobywał się nieprzyjemny zapach. Regularne odgrzybianie i wymiana filtrów jest szczególnie ważne w przypadku osób cierpiących na alergię na kurz i grzyby.
Klimatyzacja dwustrefowa to urządzenie o dość prostej budowie, lecz powinno się je regularnie serwisować, by służyła poprawnie przez cały rok. Według fachowców zajmujących się naprawą tego typu urządzeń, układy montowane w autach są coraz słabszej jakości. Klimatyzacja jest już produktem masowym, więc producenci próbują obniżyć koszty produkcji na różne sposoby. Awarie mają miejsce nawet w klimatyzacjach dwuletnich, więc regularne serwisowanie jest jak najbardziej wskazane. Obecnie rynek oferuje wiele tańszych zamienników części do klimatyzacji, dzięki którym nawet poważny problem można naprawić szybko i stosunkowo niedrogo.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN