Lampy ksenonowe – za co uwielbiają je kierowcy? Poznaj ich wady i zalety

Lampy w samochodzie
Lampy ksenonowe - jak działają? Porównanie
Źródło: Nikolay Evsyukov/Getty Images
Stosowane w samochodach lampy ksenonowe są trzy razy bardziej trwałe od halogenów, a także bardziej wydajne. Mogą pracować nawet do 3000 godzin, zamiast do 500 jak w przypadku lamp halogenowych. Są od nich wprawdzie dużo droższe, ale mają kilka istotnych zalet.

Co jeszcze wyróżnia lampy ksenonowe? Kiedy się wypalą, nie przestają świecić od razu. Objawy spadającej wydajności lamp ksenonowych to słabnące światło i zmiana jego barwy. Gdy lampy ksenonowe w samochodzie to przygasają, to świecą bardzo jasno, a kolor światła nie jest jasnoniebieski, tylko zbliżony do różowego czy fioletowego, należy pomyśleć o ich wymianie.

Lampy ksenonowe – zalety i budowa lamp

Lampy ksenonowe pojawiły się na rynku motoryzacyjnym na początku lat 90. XX wieku. Nie od razu zdobyły uznanie, przede wszystkim ze względu na wysoką cenę, ale z biegiem lat stawały się coraz bardziej popularne i dziś montowane są w autach zarówno z półki premium, jak i w tańszych, miejskich samochodach.

Dlaczego lampy ksenonowe zyskały tak duże uznanie wśród kierowców? Światło, które emitują, jest bardzo zbliżone do światła naturalnego Szybko docenia się ich działanie po zapadnięciu zmroku, gdy doskonale oświetlają drogę. Dzięki temu samochód jest widoczny z większej odległości, jak również szybciej można zobaczyć ewentualne przeszkody na drodze.

Kierowcy muszą jednak wiedzieć, że w porównaniu do halogenów lampy ksenonowe świecą dużo jaśniej, więc niezbędne jest ich właściwe ustawienie w samochodzie, tak by nie przeszkadzały pozostałym użytkownikom ruchu drogowego. Dlatego w reflektorach wyposażonych w lampy ksenonowe montuje się system odpowiedzialny za samopoziomowanie się światła, który dostosowuje się do różnego obciążenia auta.

Reflektory do ksenonów muszą być czyste. Inaczej strumień światła ulega rozproszeniu i może oślepiać innych kierowców. Dlatego według przepisów reflektory do lamp ksenonowych muszą posiadać system do ich oczyszczania lub wycieraczki.

Jaka jest budowa lampy ksenonowej? Przede wszystkim warto wiedzieć, że nie są to żarówki, które posiadają wolframowy żarnik. To wypełnione gazem (ksenonem) szklane bańki, gdzie światło powstaje w łuku elektrycznym, który wytwarza się pomiędzy elektrodami. By uruchomić tak wymagające urządzenie, niezbędna jest przetwornica do lampy ksenonowej, ponieważ w trakcie rozruchu napięcie wewnątrz lamp może dochodzić nawet do 20 tysięcy woltów.

Motoryzacja

Jarosław Szeja
Źródło: Dzień Dobry TVN
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Przesiądź się do transportu publicznego
Przesiądź się do transportu publicznego
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Aplikacja, która wykryje usterkę w samochodzie
Aplikacja, która wykryje usterkę w samochodzie
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę

Lampy ksenonowe a halogenowe

Choć między osiągami lamp ksenonowych a halogenowych są spore różnice, oba te rozwiązania wykorzystuje się w samochodach równocześnie. Częste włączanie i wyłączanie nie wpływa pozytywnie na działanie lamp ksenonowych, dlatego przede wszystkim instalowane są jako stale świecące światła mijania. Wówczas do włączanych co jakiś czas świateł drogowych wykorzystuje się właśnie halogeny (lub w nowszych rozwiązaniach – LED-y).

Jednak to lampy ksenonowe wygrywają w rankingach wytrzymałości oraz w niskim zużyciu energii z lampami halogenowymi. Halogeny są za to dużo tańsze. I nawet jeśli wymiana lampy ksenonowej w samochodzie jest bardziej odczuwalna dla kieszeni, to budżet zrujnować może dopiero zepsuta przetwornica. Koszt jej wymiany w autoryzowanej stacji obsługi może wynieść do kilku tysięcy złotych.

Lampy ksenonowe – jak ich używać?

Liczba zalet lamp ksenonowych powoduje, że wielu kierowców montuje je w reflektorach swoich aut, które są do tego nieprzystosowane. Jest to i niebezpieczne, i nielegalne. Reflektory do lamp halogenowych nie nadają się do tego, by montować w nich lampy ksenonowe. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo spowodowania poważnego zagrożenia w ruchu drogowym (oślepienia kierowcy). Może to skutkować wysokim mandatem a nawet zabraniem przez policję dowodu rejestracyjnego pojazdu i koniecznością wykonania ponownych badań technicznych auta.

Informacją, która może rozczarować sporą grupę kierowców, jest fakt, że samodzielna wymiana lamp ksenonowych bywa bardzo trudna, jeśli nie niemożliwa. W wielu modelach samochodów lampy ksenonowe są tak ulokowane, że dostęp do nich jest poważnie utrudniony. Wymiana związana jest więc z demontażem zderzaka, reflektora, a nawet akumulatora. W instrukcji obsługi samochodu informacje te są z reguły szczegółowo opisane, dlatego przed samodzielną próbą wymiany lamp ksenonowych warto zapoznać się z tymi wskazówkami. Należy pamiętać, by przed rozpoczęciem procesu wymiany lamp rozłączyć akumulator w samochodzie oraz założyć rękawiczki, aby nie dotykać szkła gołymi rękami. Mimo wymiany lamp na nowe może okazać się, że wciąż słabo świecą. Istnieje prawdopodobieństwo, że jest to spowodowane poważniejszym problem z działaniem przetwornicy. 

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości