Podstawową zasadą bezpiecznego holowania jest zachowanie stałej czujności w czasie trwania całej operacji. Samochód holowany nie ma własnego napędu, dlatego kierowca prowadzący ten pojazd musi być bardzo skupiony, zwłaszcza przy zakrętach i hamowaniu. Musi wiedzieć, jaką prędkość może osiągać przy holowaniu pojazdu i czy możliwe jest holowanie w terenie zabudowanym, na drodze ekspresowej lub autostradzie.
Holowanie pojazdu – przepisy kodeksu drogowego
Zasady holowania samochodu precyzyjnie określa art. 31 Kodeksu Drogowego. Holowanie samochodu może odbywać się pod określonymi warunkami:
- dozwolona maksymalna prędkość pojazdu holującego w terenie zabudowanym wynosi 30 km/h, a poza obszarem zabudowanym 60 km/h,
- pojazd holujący musi mieć obowiązkowo włączone światła mijania,
- w holowanym pojeździe musi znajdować się osoba posiadająca uprawnienie kierowcy, chyba że sposób holowania wyklucza taką potrzebę,
- pojazd holowany musi być podłączony do pojazdu holującego w sposób stały, wykluczający możliwość odczepienia, zasada ta nie dotyczy motocykli, które muszą być holowane w sposób, który umożliwia łatwe odczepienie,
- pojazd holowany musi być oznaczony trójkątem ostrzegawczym umieszczonym za tylną szybą, przy słabych warunkach widoczności musi mieć też włączone światła pozycyjne,
- jeżeli rozpoczynamy holowanie na sztywnym holu, uszkodzony pojazd musi mieć sprawny przynajmniej jeden układ hamulcowy, w przypadku holu giętkiego sprawne muszą być oba układy,
- odległość między pojazdem holującym a holowanym w przypadku połączenia sztywnego nie może przekraczać 3 m, a przy łączu giętkim odległość ta musi się mieścić w przedziale od 4 do 6 m, poza tym połączenie musi być oznaczone na przemian białymi i czerwonymi pasami albo żółtą lub czerwoną chorągiewką.
Motoryzacja
Holowanie samochodu – kiedy jest niedozwolone?
Kodeks drogowy precyzuje również sytuacje, kiedy holowanie aut jest wykluczone:
- jeżeli pojazd ma niesprawny układ kierowniczy lub niesprawne hamulce, w tej sytuacji w grę wchodzi jedynie holowanie samochodu na lawecie,
- jeżeli działanie hamulców uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony, to nie można wtedy stosować holu giętkiego,
- nie wolno holować więcej niż jednego pojazdu,
- zabronione jest holowanie pojazdu z przyczepą (naczepą),
- zabronione jest holowanie na autostradzie, wyjątkiem są pojazdy do tego przeznaczone, ale hol może trwać tylko do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi kierowców.
Holowanie – zasady bezpiecznego holowania pojazdu
Taśmę lub linkę holowniczą można nabyć w każdym sklepie motoryzacyjnym czy nawet hipermarkecie. Dozwolone jest samodzielne przygotowanie holu (z szerokiej taśmy czy stalowej linki), ale musi być on zrobiony zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami kodeksu drogowego.
Jeżeli kupujemy hol, warto sprawdzić, czy jego zaczepy nie są zbyt duże w porównaniu do ucha holowniczego. Hol powinno montować się wyłącznie w tym miejscu – przyczepienie holu do zawieszenia niesie ze sobą duże ryzyko jego uszkodzenia. Dopuszczalne jest też przyczepienie linki do haka holowniczego w pojeździe holującym.
Często problematyczne jest mocowanie trójkąta ostrzegawczego z tyłu holowanego pojazdu, ponieważ nie ma tam specjalnie określonego miejsca. Można wykorzystać wycieraczkę tylnej szyby. Istotna jest też możliwość komunikacji między obydwoma kierowcami. W erze telefonów komórkowych nie powinno stanowić to problemu, ale na wszelki wypadek warto umówić się na określone sygnały przekazywane za pomocą klaksonu. Jeśli chodzi o technikę jazdy, to bardzo ważna jest jazda płynna, łagodna, ograniczająca w jak największym stopniu wszelkie szarpnięcia. Dzięki temu ogranicza się ryzyko zerwania holu lub uszkodzenia miejsca, do którego hol jest przyczepiony. Dobrym pomysłem jest wysłanie sygnału pojazdowi holowanemu, że za chwilę rozpocznie się proces hamowania. Można to zrobić, naciskając delikatnie pedał hamulca, aby wysłać sygnał świetlny i dopiero po paru sekundach rozpocząć właściwe hamowanie.
Bezpośrednio łączy się to z kolejną zasadą, która mówi, że kierowca pojazdu holowanego cały czas powinien pilnować odpowiedniego napięcia linki. Kiedy pojawia się zbyt duży luz, musi delikatnie zwolnić, aby ponownie napiąć hol. Ostatnia bardzo ważna rzecz, o której czasem zdarza się zapomnieć w czasie holowania samochodu, jest przekręcenie kluczyka w stacyjce. W przeciwnym razie może dojść do zablokowania kierownicy i stworzenia dużego niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Holowanie pojazdów – rodzaje
Przy holowaniu pojazdów można wyróżnić dwa główne sposoby. Najczęściej stosowany jest tzw. hol miękki, do którego wykorzystuje się linę plecioną, linę stalową lub specjalną taśmę. Specyficznym sposobem jest holowanie na sztywnym holu. Jest on wymagany przy holowaniu ciężarówek i autobusu. Spotyka się go również w przypadku holowania samochodów osobowych, szczególnie jeżeli do pokonania jest długa trasa. Zaletą tego sposobu jest brak konieczności kontroli naprężenia holu, co ma miejsce w przypadku holu miękkiego. Jeżeli nie ma możliwości wykorzystania żadnej z powyższych opcji, trzeba skorzystać z holowania na lawecie.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Rejestrowanie radia samochodowego i opłata abonamentu są obowiązkowe – Poczta Polska przypomina
- Samochód księżnej Diany zostanie wystawiony na aukcję. Jego cena zwala z nóg
- Matka zostawiła córkę w nagrzanym samochodzie. Sama poszła na zakupy
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Henadzi Pechan/Getty Images