Ekspert: "Kierowcy najbardziej boją się czarnego lodu". Jak jeździć w takich warunkach?

Jak jeździć, gdy na droga jest oblodzona?
Źródło: Dzień Dobry TVN
“Szklanka” na drodze – jak jeździć bezpiecznie?
“Szklanka” na drodze – jak jeździć bezpiecznie?
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Przesiądź się do transportu publicznego
Przesiądź się do transportu publicznego
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Aplikacja, która wykryje usterkę w samochodzie
Aplikacja, która wykryje usterkę w samochodzie
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Mróz, śnieg, słaba widoczność i oblodzone jezdnie są dużym wyzwaniem nawet dla doświadczonego kierowcy. W takich okolicznościach warto zastosować się do uniwersalnych zasad, by zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze. W jaki sposób ruszać i hamować? W Dzień Dobry TVN porozmawialiśmy o tym z rajdowcem i dziennikarzem TVN Turbo - Łukaszem Byśkiniewiczem.

Jak przygotować samochód do jazdy zimą?

Reporter Dzień Dobry TVN Robert Stockinger udał się wraz z kamerami na zlokalizowany w podwarszawskim Nowym Dworze Mazowieckim Tor Wyścigowy Modlin, by sprawdzić, jak samochód zachowuje się na oblodzonej powierzchni. Redaktorowi towarzyszył kierowca rajdowy i wyścigowy Łukasz Byśkiniewicz, który podzielił się z widzami sprawdzonymi sposobami na przygotowanie auta do podróży w trudnych warunkach.

- Podstawowa zasada: opony zimowe. Odśnieżamy samochód, odśnieżamy rejestrację, odśnieżamy szyby, bo za to grozi mandat, jeśli będziemy mieli za dużo śniegu na dachu albo będziemy mieli zasłoniętą rejestrację. Nie lubimy skrobać szyb od wewnątrz, to jest naprawdę trudne, skomplikowane, więc dbamy o to, żeby w naszym samochodzie było jak najmniej wilgoci. Proponuję zamienić te dywaniki nasze "dywanowe" na gumowe, bo z tych gumowych możemy tę wodę po prostu wyrzucić - wyjaśnił ekspert.

Dziennikarz TVN Turbo dodał, że zimą warto zaprzyjaźnić się również z zamontowaną w samochodzie klimatyzacją. - Nam się kojarzy klimatyzacja z tym, że służy tylko do tego, żeby nam było chłodno, gdy jest gorąco. Nie. Klimatyzacja pozbywa się tej wilgoci i również mamy mniej zaparowane szyby, mniej skrobania - zaznacza rajdowiec.

Jak hamować i ruszać, gdy na jezdni jest "szklanka"?

Zdaniem Łukasza Byśkiniewicza kierowcy najbardziej boją się czarnego lodu, który jest niewidoczny i może być przysłonięty przez cienką warstwę śniegu.

- Jak ruszamy w takich warunkach? Najważniejsze jest to, by rozpoznać, co się dzieje na drodze, bo jak wsiądziemy "na pewniaka", że jest przyczepnie, a nie jest przyczepnie, to się wpakujemy w problemy - zauważa ekspert.

Żeby płynnie jechać, to na takim półsprzęgle ruszam. Koła mi nie buksują i dalej - delikatne ruchy, delikatne przyśpieszania. Jedziemy jak najbardziej płynnie, żeby samochodu nie destabilizować. Próbujemy zakręty pokonywać jak najszerzej, żeby nie robić gwałtownych ruchów
- instruuje Łukasz Byśkiniewicz.

Hamowanie na pokrytej lodem jezdni również powinno przebiegać bardzo płynnie. - Delikatnie, żeby nie blokować kół. Jeżeli czuję, że pompa ABS-u już mi zaczyna pompować i ta noga mi drży, również delikatnie - tłumaczy doświadczony kierowca.

Jazda po oblodzonej drodze - zasady:

  • delikatnie z gazem,
  • łagodnie z kierownicą,
  • miejmy świadomość wydłużenia drogi hamowania,
  • bądźmy przygotowani, że przy takiej pogodzie może dojść do poślizgu.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości