Wypadek w drodze do pracy
Wypadek w drodze do lub z pracy to zdarzenie nagłe i wywołane czynnikiem zewnętrznym – tak głosi definicja ustawy o emeryturach i rentach, w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Zdarzenie uznane za taki właśnie wypadek musi mieć miejsce w drodze do lub z określonego miejsca zatrudnienia lub innej działalności gospodarczej stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentownego. Droga ta powinna być możliwie najkrótsza i w żaden inny sposób nieprzerwana. Jeżeli to zdarzenie zostało życiowo uzasadnione i jeśli czas na przebycie drogi nie przekraczał niezbędnego, wtedy sytuacja taka kwalifikowana jest jako wypadek w drodze do lub z miejsca pracy.
Praca i finanse
Droga do i z pracy - kwestie prawne
Za drogę do lub z pracy, zgodnie z ustawą, uznawana jest ściśle określona trasa. Jest to droga z domu do miejsca zatrudnienia lub odwrotnie. To także trasa z innego miejsca działalności, która stanowi tytuł ubezpieczenia rentownego lub wykonywania funkcji zawodowych bądź społecznych, oraz miejsca spożywania posiłków lub punktu odbywania nauki, w tym studiów.
Bardzo ważne jest, aby pracownik, który uległ wypadkowi, jak najszybciej powiadomił o tym pracodawcę m.in. w celu ustalenia okoliczności zdarzenia. Sprawozdanie jest wykonywane na podstawie oświadczenia poszkodowanego, wszystkich możliwych świadków oraz dzięki dowodom zgromadzonym podczas wykonywania postępowania np. przez służby takie jak policja, straż lub niezbędne na miejscu wypadku pogotowie ratunkowe.
Karta wypadku w drodze do pracy
Na podstawie wszelkich zebranych dowodów i ustaleń sporządzana jest karta wypadku. Jest to konieczne, aby zebrać szczegóły zdarzenia. Pracodawca ma na sporządzenie karty wypadku 14 dni od chwili, w której został o nim poinformowany.
Może również dojść do sytuacji, w której pracodawca podważy okoliczności wypadku i będzie się upierał, że tak naprawdę do niego nie doszło. Wówczas ma obowiązek uzasadnić swoją decyzję i poprzeć ją dowodami. Nieufność pracodawców często spowodowana jest licznymi próbami wyłudzeń na wypadek w drodze do pracy.
Wypadek w drodze do pracy — jakie świadczenie może otrzymać pracownik?
Jeśli po wypadku w drodze z lub do pracy, pracownik jest niezdolny do wykonywania swoich obowiązków zawodowych, przysługuje mu za to stosowne świadczenie. Jeżeli sytuacja zostanie uznana za wypadek w drodze do pracy, wypłacane jest wówczas świadczenie chorobowe w wysokości 100 proc. całkowitego, należnego wynagrodzenia - przez 33 dni w ciągu pełnego roku kalendarzowego i 14 dni w ciągu roku w przypadku pracownika, który ukończył 50 lat.
W sytuacji, gdy pracodawca jest płatnikiem zasiłków, jest on zobowiązany do ich regularnego wypłacania. Jednak po przekroczeniu określonych limitów, wypłatę świadczeń może przejąć Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Może również dojść do sytuacji, w której ZUS podważy wypłatę świadczenia za wypadek w drodze do pracy. W takiej sytuacji warto pomyśleć o odwołaniu. Najważniejszą kwestią jest przede wszystkim ustalenie, czy wypadek miał właśnie miejsce w drodze do lub z pracy. Cała reszta, jak ustalenie winowajcy zdarzenia, są zwykle mniej istotne.
Odwołanie od decyzji ZUS należy złożyć w przeciągu miesiąca, licząc od daty doręczenia decyzji odmownej wystawionej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nawet minimalne opóźnienie całkowicie uniemożliwia ofierze wypadku możliwość późniejszego rozpatrzenia odwołania.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowy obowiązek dla jednoosobowych firm. Deklaracje do ZUS co miesiąc
- Zmiany w prawie pracy. Pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej
- 2022 rokiem zmian w prawie pracy. Co się zmieni?
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: Business Insider, prawo.pl
Źródło zdjęcia głównego: lOvE lOvE/Getty Images