Nowe zasady wydawania paszportów - wprowadzono kolejną e-usługę. Co się zmieniło?

Paszport
Nowe zasady wydawania paszportów. Wprowadzono nową e-usługę. Co się zmieniło?
Źródło: Piotr Wytrazek/Getty Images
Już wkrótce składanie wniosków paszportowych stanie się jeszcze łatwiejsze. Dodano kolejne usługi online. Ma to usprawnić funkcjonowanie rejestrów centralnych. Co się zmienia?

Nowe zasady wydawania paszportów - e-usługi

Dzięki nowym e-usługom będzie można sprawdzić:

  • czy paszport jest gotowy do odbioru,
  • ważność dokumentu,
  • potwierdzić odbiór paszportu, który został doręczony kurierem,
  • swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych.

Podróże po świecie

DD_20211023_Namibia_REP
Źródło: Dzień Dobry TVN
Podróż marzeń do Namibii
Podróż marzeń do Namibii
Rodzinne podróże po Skandynawii
Rodzinne podróże po Skandynawii
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata
Gdzie, jak i czym podróżować w 2022 roku?
Gdzie, jak i czym podróżować w 2022 roku?
Łukasz i jego podróż przez Bajkał
Łukasz i jego podróż przez Bajkał

Osoby, które podczas wypełniania wniosku podadzą swój numer telefonu lub adres e-mail zostaną poinformowane tą drogą komunikacyjną o gotowości do odbioru. Co więcej, podczas odbioru dokumentu organ wydający będzie mógł potwierdzić tożsamość za pomocą odcisku palca. 

- Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie - wyjaśnił Minister Cyfryzacji.

Od kiedy można zgłaszać wniosek o paszport?

Nowy sposób wnioskowania o paszport będzie dostępny od 13 listopada 2022. Od tego momentu będzie można również elektronicznie zgłosić zgubienie lub uszkodzenie dokumentu. 

Jak zgłosić utratę paszportu - nowa e-usługa

Aby zgłosić utracony bądź uszkodzony paszport należy wejść na portal gov.pl i zweryfikować swoją tożsamość online poprzez profil zaufany lub e-dowód. Otworzyć zakładkę "Usługi dla Obywatela" i wybrać e-usługę: "Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego", a następnie wysłać zgłoszenie i potwierdzić je za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. 

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości