Benefity dla pracowników to jeden z czynników motywujących do pracy. W Polsce wśród najczęściej oferowanych świadczeń pozapłacowych wymienia się prywatną opiekę medyczną i dofinansowanie zajęć sportowych. Z kolei w innych krajach, na przykład w Wielkiej Brytanii, benefity mogą być dość nietypowe, na przykład w formie urlopu na odnowę biologiczną lub tzw. Botox Leave, czyli wolne dni na operacje plastyczne. Czym są benefity pozapłacowe i które z nich są najpopularniejsze w Polsce?
Co to są benefity pozapłacowe?
Benefity to dodatki do wynagrodzenia, które są przekazywane pracownikowi w sposób bezgotówkowy. Należy zaznaczyć, że nie chodzi o premie lub bonusy, tylko o to, co można otrzymać w formie pozapłacowej. Podczas rekrutacji pracownik powinien dowiedzieć się, jakie benefity są oferowane przez pracodawcę, ponieważ może się okazać, że ich wartość będzie wysoka i zaważy o przejściu do innej firmy. Z drugiej strony, w większości przypadków pracownicy płacą za benefity, dlatego mogą zdecydować się na firmę, w której wynagrodzenie podstawowe będzie wyższe. System świadczeń pozapłacowych buduje lojalność oraz zaangażowanie pracowników. Rodzaj oferowanych benefitów powinien być dopasowany do konkretnej firmy. W przypadku pracowników biurowych dobrze jest zaproponować karnety, które pomogą im uprawiać sport lub inne formy aktywności fizycznej. Jest to dobry sposób na zwiększenie energii pracownika, a także poprawę jego stanu zdrowia. Współcześnie coraz ważniejszą ideą w wielu firmach jest dobrostan pracownika (ang. wellbeing ) i work-life balance , czyli utrzymywanie równowagi pomiędzy sferą zawodową i rodzinną. Projekty z zakresu wellbeing oferują pracownikom elastyczny czas pracy, możliwość wykonywania obowiązków zdalnie, a także warsztaty o zdrowiu z lekarzem lub psychologiem i z zakresu żywienia i stylu życia z dietetykiem.
Rodzaje benefitów pozapłacowych
Pracodawcy starają się zapewnić pracownikom jak najwięcej świadczeń pozapłacowych. Wśród najczęściej występujących benefitów można wyróżnić następujące:
- prywatna opieka medyczna,
- karnet na siłownię,
- system kafeteryjny (czyli punkty, które można wykorzystać na bilety do kina, do teatru, na kupony do sklepów),
- samochód służbowy,
- ubezpieczenie na życie,
- szkolenia,
- bezpłatne owoce w biurze,
- telefon służbowy,
- opłacenie przez pracodawcę kursu lub studiów podyplomowych.
Z badań i raportów wynika, że pracownicy cenią te benefity, które są rzadko oferowane. Co ciekawe, wśród najbardziej cenionych benefitów pracowniczych można wyróżnić możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy oraz dofinansowanie urlopu. Zdaniem specjalistów do spraw HR i zarządzania benefity mogą przyciągać kandydatów do pracy i stanowić część konkurencyjnej oferty firmy. W większości przedsiębiorstw, zwłaszcza międzynarodowych korporacji, funkcjonuje tzw. kafeteria, czyli specjalny system internetowy, który pozwala na wybór konkretnych atrakcji. Każdy z pracowników otrzymuje zwykle pewną pulę punktów, którą może przeznaczyć na dowolne rozrywki, na przykład wyjście do kina lub na basen albo kupon zniżkowy na zakupy.
Jakie benefity najczęściej stosuje się we współczesnych firmach?
W Polsce najczęściej pracodawcy decydują się na benefity w postaci prywatnej opieki medycznej, karty sportowej oraz telefonu lub komputera służbowego. W niektórych firmach w Polsce oraz za granicą stosuje się jednak inne rozwiązania, takie jak:
- bezpłatne jedzenie i picie (na przykład Google),
- przestrzeń do spania (na przykład G2A),
- darmowy serwis sprzątający w domu pracownika (na przykład Evernote),
- dofinansowanie transportu publicznego (na przykład Blue Media).
Benefity pozapłacowe mają największą wartość, gdy jesteśmy na niższym stanowisku, ponieważ mogą wtedy stanowić od 10 proc. do 20 proc. wynagrodzenia podstawowego. Z drugiej strony jednak pracownik zwykle uiszcza pewną opłatę za benefity, dlatego dodatki mogą nie być dla niego żadną wartością i z nich zrezygnuje. Pracownicy, którzy otrzymują atrakcyjne benefity, są zwykle bardziej zadowoleni z pracy i zaangażowani w wykonywanie swoich codziennych obowiązków. Właśnie dlatego warto, aby pracodawcy stawiali na ciekawe i niesztampowe benefity, które zachęcą kandydatów do podjęcia pracy w danym miejscu.
Zobacz wideo: Ciało na wakacjach, głowa w pracy… Czy Polacy nie potrafią wypoczywać?
Zobacz także:
- Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu? Oto skuteczne sposoby dietetyka
- Coraz więcej Polaków pracuje podczas urlopu. "Człowiek jest tam, gdzie jego głowa, a nie jego pupa"
- Zestresowany manager to koszmar pracownika. "Szef absolutnie nie powinien pozwalać sobie na eskalację negatywnych emocji"
Autor: Adrian Adamczyk