Słyszeliście już o "Ponte Luis"? Porto, zwane „miastem mostów”, może poszczycić się kilkoma wspaniałymi budowlami tego typu, jednak ten, często określany tą błędną nazwą, cieszy się największą popularnością. Miano "mostu Ludwika I" zawdzięcza królowi Ludwikowi I, jednemu z władców Portugalii. W tym momencie Ponte Dom Luis należy do 6 mostów łączących najstarszą część Porto z miastem Vila Nova de Gaia. Łączy on także dwie strony samego Porto.
Most Ponte Dom Luis I w Porto – historia projektu z pracowni Eiffela
Historia mostu Ponte Dom Luis I zaczyna się w roku 1879, kiedy Gustave Eiffel postanowił przedstawić projekt jednokondygnacyjnego mostu. Projekt ten został odrzucony. Szybki rozwój miasta wymagał postawienia budowli złożonej z dwóch kondygnacji. W 1881 r. został ogłoszony konkurs na dwukondygnacyjny most, który miałby połączyć brzegi rzeki Douro pomiędzy Porto a miastem Villa Nova de Gaia. Do konkursu zgłoszonych zostało 11 projektów. Ostatecznie zwycięzcą został inżynier Teófilo Seyrig, jeden z uczniów Gustave’a Eiffela. Należał on do towarzystwa Société de Construction de Willebroek.
Początek budowy mostu Ludwika I datuje się na 21 listopada 1881 r., zaś koniec – 31 października 1886 r. Podczas otwarcia budowli poświęcił ją biskup D. Américo. Dlaczego nazwano go "mostem Ludwika I"? Ponieważ oddano go do użytku pod koniec panowania tego władcy. Co ciekawe, pełne imię króla brzmiało następująco: Luís Filipe Maria Fernando Pedro de Alcântara António Miguel Rafael Gabriel Gonzaga Xavier Francisco de Assis João Augusto Júlio Valfando de Saxe-Coburgo-Gotha e Bragança.
Czym się wyróżnia Ponte Dom Luís I? Ciekawostki warte odnotowania
Długość mostu wynosi obecnie 385,25 m w górnej części, a w momencie, gdy go budowano, był on najdłuższym mostem tego typu na świecie. Waży 3045 ton i spina go metalowy łuk, który mierzy aż 172,5 m.
W górnej kondygnacji od 1905 r. znajdowały się początkowo tory dla tramwajów, jednak usunięto je w 1954 r. Od 2005 r. funkcjonuje tam nowoczesna linia metra, znajduje się tam również chodnik dla pieszych. Dolna kondygnacja mierzy 172 m. Przeznaczona jest dla samochodów, pieszych oraz kolejki, która łączy brzegi rzeki. Pomiędzy dolną i górną częścią budowli umieszczonych zostało 5 wspierających filarów. Górny poziom znajduje się na wysokości 62 m, dolny zaś – na wysokości 10 m. Most Ludwika I stanowi część Centrum Historycznego Porto, wpisanego na listę UNESCO.
Co można zobaczyć z mostu Ponte Dom Luís I? Kamieniczki, wzgórza, dwa miasta
Na malownicze widoki Porto warto popatrzeć zarówno z górnego, jak i dolnego poziomu. Miasto pięknie prezentuje się zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy, a sam most jest bardzo dobrze podświetlony. Doskonale widać z niego ułożone kaskadowo kamieniczki oraz zbudowane w średniowieczu uliczki Ribeiry, najbardziej klimatycznej dzielnicy w Porto. Same domki są położone bardzo blisko siebie, mają różną wielkość, inne kąty nachylenia dachu oraz inną liczbę okien, co przekłada się na cudowny krajobraz. Z mostu można zobaczyć też drugi brzeg portugalskiego miasta, który wygląda zupełnie inaczej niż Ribeira, lecz równie widowiskowo. Wrażenie robi również wijąca się pomiędzy wzgórzami rzeka Douro.
Z "mostu Eiffle’a w Porto" (kolejna błędna nazwa) widoczne jest miasto Villa Nova de Gaia, które słynie z wina porto oraz tradycyjnych winnych piwnic. Z Ponte Dom Luis I można zaobserwować z łatwością również i inne, sąsiadujące mosty. Przy brzegu rzeki Douro warto na chwilę przycupnąć na ławeczce i popatrzeć na wszystkie krajobrazy jeszcze z nieco innej perspektywy. Dla wielu osób znaczenie może mieć to, że most znajduje się niedaleko Atlantyku, co bardzo wpływa na jakość powietrza w tym rejonie.
Most Ludwika I jest otwarty przez całą dobę. Wejście jest bezpłatne.
Zobacz wideo: Jak kupić tanio dom we Włoszech? Piotr Wojtasik radzi
Zobacz także:
- Zakochaj się w Portugalii. Porto i Braga oczami Michała Cessanisa
- Porto – co warto zobaczyć w drugim najważniejszym mieście Portugalii?
- Rajskie życie w Portugalii polskiego małżeństwa
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Henglein and Steets / Getty Images