Koncesja dla TVN 7
Koncesję na przedłużenie nadawania naziemnego dla TVN7 może przyznać wyłącznie KRRiT, na co TVN Grupa Discovery czeka już od ponad roku. Zgodnie z polskim prawem, nie jest możliwe nadawanie kanału naziemnie na podstawie zagranicznej koncesji. Kanał nadawany na podstawie koncesji holenderskiej może być dostępny wyłącznie dla części widzów, korzystających z usług operatorów kablowo-satelitarnych. Dla dużej części widzów oznaczać to będzie konieczność ponoszenia kosztów dostępu do kanału TVN7.
Nieprzedłużenie koncesji polskiej na dotychczasowych warunkach oznacza koniec nadawania TVN7 w obecnym kształcie oraz utratę miejsca na multipleksie MUX-2. Jest to sytuacja bez precedensu – dotychczas nie było przypadku, w którym KRRiT nie przedłużyła istniejącej koncesji naziemnej. Brak przyznania polskiej koncesji przez KRRiT uderza przede wszystkim w widzów, pozbawiając ich najpopularniejszego kanału rozrywkowego, który codziennie wybierają miliony Polaków. Blisko 30 proc. widzów ogląda go w telewizji naziemnej, czyli całkowicie za darmo.
Co będzie dalej z kanałem TVN7?
25 lutego br. wygasa koncesja na nadawanie kanału TVN7. TVN złożył do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) wniosek o przedłużenie koncesji dla TVN7, na kolejne 10 lat ponad rok temu, 23 grudnia 2020 r. Stacja spełnia wszelkie wymogi określone prawem, dopełniono także niezbędnych formalności. Mimo to do dzisiaj nie zapadła decyzja o rekoncesji. Bezczynność KRRiT wpływa destabilizująco na cały rynek medialny w Polsce. Działanie regulatora może doprowadzić do zamknięcia TVN7 w formule, która gwarantuje bezpłatny dostęp widzom w całej Polsce. Oznacza to, że Polacy stracą możliwość nieograniczonego korzystania z największego kanału rozrywkowego w naszym kraju.
TVN7 to jedna z największych, najbardziej rozpoznawalnych i lubianych stacji w Polsce, działająca nieprzerwanie od 2002 roku. Od tego czasu kanał dynamicznie się rozwijał i obecnie zajmuje 4. miejsce wśród najchętniej oglądanych stacji w grupie komercyjnej 16-49. Siódemka to kanał z koncesją naziemną, satelitarną i kablową. Blisko 30 proc. widzów ogląda go w telewizji naziemnej, czyli całkowicie za darmo. W 2019 roku Grupa TVN Discovery rozpoczęła znaczące inwestycje w TVN7 między innymi poprzez emisję nowych codziennych seriali, powrót kultowego reality "Big Brother" oraz produkcję nowych formatów, m.in. "Hotelu Paradise" czy drugiego sezonu "Brzyduli". Dzięki nim TVN7 przekroczyło 5% miesięcznego udziału w rynku. „Brzydula” w sezonie 2020/2021 swoim zasięgiem objęła 20 mln widzów; kolejne edycje „Hotelu Paradise” dotarły do około 15 mln widzów (17,4 mln zasięgu jesienią 2020).
Pogodni TVN
Treści produkowane przez TVN7 mają charakter lokalny. W 2021 roku aż 8 z TOP10 najpopularniejszych programów stacji stanowiły produkcje polskie. Programy wyprodukowane w Polsce wypełniają około 70% całego czasu antenowego Siódemki. Kanał wspiera polskie firmy i inwestuje w Polsce, promuje polskie filmy poprzez pasmo polskich poniedziałków. Co roku 1,5% przychodu grupy TVN Discovery zostaje odprowadzone do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, wspierając polską kinematografię.
Nieprzyznanie koncesji TVN7 naruszyłoby również traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a Stanami Zjednoczonymi. Prezydent Andrzej Duda ogłaszając weto wobec ustawy lex TVN, potwierdził, że prawo musi zapewniać ochronę praw nabytych, w tym praw do uzyskania koncesji przez podmioty, które spełniły określone warunki.
Zobacz także:
- Nauka zdalna skończy się szybciej? Minister edukacji wskazuje pięć województw
- MOPS zamknął placówkę opiekuńczą. Dzieci trafiły do sześciu różnych domów
- Świadczenie pielęgnacyjne w 2022 roku - komu przysługuje i jak się ubiegać?
Autor: Katarzyna Oleksik
Źródło: TVN