Ile wydamy na Boże Narodzenie 2023?
Inflacja zdecydowanie wpływa na zakupowe decyzje większości z nas. Mimo to, z okazji świąt Bożego Narodzenia większość z nas sięga nieco głębiej do kieszeni. Zdecydowana większość Polek i Polaków wyda na święta od 501 do 1000 zł. Tak odpowiedziało 39,7% respondentów w badaniu United Surveys dla RMF FM i "Dziennika Gazety Prawnej". Kolejną grupą były osoby, które zaznaczyły wydatki rzędu 1001-2000 zł - 20,5%. Jedynie 3,2% biorących udział w badaniu zadeklarowała kwotę od 2001 do 300 zł.
Oznacza to, że najwięcej osób wyda na organizację świąt do 1000 zł. Co piąta osoba wyda do 2 tysięcy złotych, jednak do 3 tysięcy złotych wydadzą nieliczni. Są jednak i tacy, chociaż są w zdecydowanej mniejszości, którzy wydadzą ponad 3 tysiące złotych. Takich ankietowanych było raptem 2%.
Wiele osób planuje jednak święta za nieco mniejsze kwoty. Z ankiety wynika, że 10,8% zadeklarowało wydatki do 300 zł, a 16,6% zamierza wydać między 301 a 500 zł. To jednak nie wszyscy ankietowani. 2,6% osób nie ma w planach żadnych świątecznych wydatków, a 4,5% nie wie lub trudno było im określić.
Świąteczne wydatki - czy jest drożej niż rok temu?
Chociaż inflacja za listopad spadła w porównaniu rok do roku, to wciąż nie jest najniższa. Oznacza to, że ceny stale rosą, chociaż wolniej. W wielu przypadkach pensje nie doganiają wzrostu cen towarów na półkach, w efekcie na święta trzeba wydać więcej.
Jak wynika z innego badania, UCE Research oraz Grupy Blix, 85,2% Polaków planowało robić zakupy głównie na promocjach. 45% ankietowanych odpowiedziało, że raczej planuje ograniczyć wydatki świąteczne w 2023 roku. Zdecydowanych było 28%. Raczej nie planowało podejmować takich kroków 16% ankietowanych, zdecydowanie nie 2%, a z kolei 3% pytanych uznało, że nie ma to znaczenia. Ostatnią możliwą odpowiedzią było "trudno powiedzieć" i wybrało ją 6% ankietowanych.
– Również należy rozważyć aspekt zmęczenia konsumentów ciągłym poszukiwaniem oszczędności. Po latach pandemii, wysokiej inflacji i związanej z nimi niepewności ekonomicznej część konsumentów może być już zmęczona koniecznością ciągłego „zaciskania pasa”. To może prowadzić do sytuacji, gdzie mniej osób aktywnie poszukuje promocji, preferując zamiast tego prostotę i wygodę zakupów w bardziej regularnych cenach, nawet jeśli oznacza to lekko wyższe wydatki – – mówił Krzysztof Łuczak, head of retail w Grupie Blix dla Rzeczpospolitej.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Ile wydać i komu kupić prezenty świąteczne? "Symbolicznie rozumiane jako, ile jestem warta dla ciebie"
- Chcesz odwiedzić ten sklep? Za wejście będzie trzeba zapłacić
- Stroiki świąteczne przygotowane z głową. Jak na nich zaoszczędzić?
Autor: Teofila Siewko
Źródło: rmf24.pl/Rzeczpospoluta
Źródło zdjęcia głównego: JackF/Getty Images