Jak być odpowiedzialnym konsumentem? "Przyszłość mody odkryły nasze babcie"

Źródło: Dzień Dobry TVN
Joanna Przetakiewicz sprzedaje swoje ubrania
Joanna Przetakiewicz sprzedaje swoje ubrania
Ada Fijał o swoim stylu w cyklu "Moda na spacer"
Ada Fijał o swoim stylu w cyklu "Moda na spacer"
Karolina Pisarek w cyklu "Moda na spacer"
Karolina Pisarek w cyklu "Moda na spacer"
Joanna Przetakiewicz w cyklu "Moda na spacer"
Joanna Przetakiewicz w cyklu "Moda na spacer"
Znajomość Joanny Przetakiewicz i Karla Lagerfelda. Jak się poznali?
Znajomość Joanny Przetakiewicz i Karla Lagerfelda. Jak się poznali?
Maja Bohosiewicz w cyklu "Moda na spacer"
Maja Bohosiewicz w cyklu "Moda na spacer"
Łukasz Jemioł w cyklu "Moda na spacer"
Łukasz Jemioł w cyklu "Moda na spacer"
Viva a Viva w cyklu "Moda na spacer"
Viva a Viva w cyklu "Moda na spacer"
Sandra Kubicka w cyklu "Moda na spacer"
Sandra Kubicka w cyklu "Moda na spacer"
Przyszłość mody kojarzy nam się z odpowiedzialnymi zakupami i nowatorskimi krokami, które położą kres konsumpcjonizmowi. Prognozy specjalistów nie napawają jednak optymizmem. Dlaczego? O tym w rozmowie z magazynem "Glamour" opowiedziała Zosia Zochniach.

Odpowiedzialność jest w modzie

Zosia Zochniach, współzałożycielka marki Ubrania do oddania i niezłomna propagatorka mody cyrkularnej w rozmowie z magazynem "Glamour" tłumaczy, że do 2030 roku konsumpcja w obszarze tekstyliów wzrośnie aż o 60 procent. Skąd wynika ten nagły wzrost?

Jej zdaniem ubrania są bardzo tanie, nawet pomimo tego, że ceny produktów z innych kategorii drastycznie rosną m.in. z powodu inflacji czy wojny w Ukrainie. - Tam nie zostały podniesione ceny produktów, ponieważ branża odzieżowa pracuje na bardzo wysokich marżach - opowiadała.

Przyszłość mody w szarych barwach?

Ekspertka wymienia także inne czynniki wzrostu potrzeby kupowania. Są to m.in. łatwa dostępność ubrań, ciągle zmieniające się trendy, chęć poczucia przynależności czy sprawczości mogące zwiększać naszą samoocenę, najczęściej krótkotrwale.

- Paradoksalnie nie ma znaczenia, czy kupisz coś w pierwszym, czy drugim obiegu, bo odpowiedzialna moda zaczyna się, gdy będziesz z tej rzeczy korzystać - zaznaczyła. - Ważne jest, ile razy tę rzecz włożysz, jak ją będziesz prała, jak ją będziesz trzymała w szafie i co z nią zrobisz, gdy uznasz ją za nieprzydatną - dodała.

Propagatorka mody cyrkularnej podkreśla, że warto być wymagającym konsumentem, czyli wybierać tekstylia, które będą nam służyć. Przyszłość tego segmentu nie musi opierać się wyłącznie na nowoczesności, ważne by moda odpowiedzialna, pełna świadomych wyborów, a te przecież znamy dobrze także z przeszłości.

- Przyszłość mody odkryły nasze babcie. Dziś odmieniamy przez wszystkie przypadki modę cyrkularną i zachwycamy się, że ktoś uszył sobie fartuch z prześcieradła - zauważyła.

- Przypomnij sobie czasy dzieciństwa i babcię, która wykładała kosz na śmieci gazetami, a zużytą pościel przerabiała na ścierki [...], przyszłościowa jest troska o to, co już mamy, i korzystanie z zasobów już wyprodukowanych. Przyszłością jest odpowiedzialność. - podsumowała w rozmowie z "Glamour".

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Aleksandra Matczuk

Źródło: Glamour.pl

Źródło zdjęcia głównego: Westend61/GettyImages

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana