Mistrzowskie lądowanie śmigłowcem
Internauci piszą, że kpt Grzegorz Ziomek steruje śmigłowcem tak, że mógłby grać nim w bierki. Jak on sam ocenia, tę akcję ratunkową? Czy wymagała od niego specjalnych umiejętności?
To lądowanie należało do kategorii normalnych, aczkolwiek wymagających troszeczkę większego skupienia między pilotem i ratownikiem. Każdy ze swojej strony patrzył, czy nie zahaczymy. Całe lądowanie przebiegało bardzo bezpiecznie. Nie było żadnego ryzyka. Wiatr poniżej koron drzew był delikatny, więc można było precyzyjnie posadzić ten śmigłowiec na drodze.
- zdradził kapitan śmigłowca.
>>>Zobacz też: Jak zostać pilotem? Poznaj tajniki fascynującego zawodu.
>>>Czat z pilotami: Pawłem Stachnikiem i Fryderykiem Rzymankiem<<<
Jak zdobyć licencję pilota śmigłowca?
Umiejętności, które pozwolą na uzyskanie licencji pilota śmigłowców, nabyć można podczas specjalistycznych kursów. Eksperci radzą, żeby zanim przystąpi się do szkolenia, odbyć próbny lot śmigłowcem. Dzięki temu potwierdzimy, czy latanie śmigłowcem to jest to, do czego mamy predyspozycje.
Najpopularniejszą licencją na loty śmigłowcem jest licencja na helikoptery lekkie, oznaczona numerem LAPL(H). Właściwie wszyscy adepci pilotowania śmigłowców powinni zacząć od uzyskania tego rodzaju licencji.
>>>Zobacz też: Pilot-youtuber zdradza sekrety praca pilota.
Lot zapoznawczy jako wstęp do kursu pilota śmigłowca
Jak przekonać się, czy loty śmigłowcem są tym, co nam się spodoba? Najprostszym sposobem sprawdzenia naszych predyspozycji jest wykonanie próbnego lotu śmigłowcem. Wiele firm organizujących kursy na licencję pilota śmigłowca oferuje również loty próbne. Ich koszt mieści się w okolicach 1500 zł za 1,5 godziny. W czasie takiego lotu można poznać podstawowe informacje teoretyczne o pilotowaniu śmigłowca, meteorologii, zasadach lotu, łączności i przygotowaniu śmigłowca do pracy. Wszystkie działania odbywają się oczywiście pod okiem doświadczonego instruktora, ale po starcie i osiągnięciu odpowiedniej wysokości, można na pewien moment przejąć stery i spróbować samodzielnego lotu.
Do lotu próbnego nie trzeba spełnić żadnych dodatkowych wymagań, natomiast aby przystąpić do kursu na pilota śmigłowca, trzeba wypełnić pewne warunki. Jednym z nich jest odpowiedni wiek. Co ciekawe, nie trzeba być nawet pełnoletnim. Do kursu można przystąpić po ukończeniu 16. lat, a do egzaminu na licencję w wieku lat 17. Poza tym trzeba spełnić inne wymogi. Przede wszystkim jest to orzeczenie lotniczo-lekarskie Part-MED klasy LAPL, które potwierdzi naszą zdolność do pilotowania śmigłowców.
>>>Zobacz też: Skradziony bagaż lub opóźniony lot? Kiedy i jak ubiegać się o odszkodowanie?
Licencja pilota śmigłowca LAPL(H) – jak ją zdobyć?
Licencje pilota, jak również dodatkowe uprawnienia, są bardzo zróżnicowane. Podstawowym uprawnieniem dla pilotów śmigłowców jest licencja LAPL(H). Posiadacze tego rodzaju licencji mogą pilotować śmigłowce o masie do 2 ton, z maksymalnie 3 pasażerami na pokładzie. Śmigłowce do 2 ton to najczęściej śmigłowce 2–3 miejscowe z silnikami tłokowymi.
Jeżeli osoba ubiegajaca się o licencję LAPL(H) nie ma żadnych uprawnień uzyskanych wcześniej, musi przejść pełen cykl szkoleniowy, obejmujący 40 godzin lotów. Podział tego pensum godzin jest fakultatywny, ale są pewne warunki minimalnej liczby godzin przeznaczonych na poszczególne elementy nauki:
- 35 godzin wylatanych musi być na tym samym typie śmigłowca, na którym kandydat będzie zdawał egzamin praktyczny,
- 20 godzin kursu przeznaczonych jest do lotu dualnego,
- 10 godzin przewidzianych jest na lot samodzielny, realizowany pod nadzorem, w tym 5 godzin lotu obejmującego co najmniej 150 kilometrów, z jednym lądowaniem na innym lotnisku niż to, z którego odbywał się start.
Oprócz godzin praktycznych lotów, trzeba przejść również szkolenie teoretyczne. Jego czas jest zróżnicowany, ale średnio trwa około 100 godzin, przy czym około 20 godzin odbywa się stacjonarnie, a około 80 to szkolenie w ramach e-learningu. Po ukończeniu kursu, aby uzyskać licencję LAPL(H), trzeba zdać aż 9 egzaminów teoretycznych w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeżeli zakończą się one powodzeniem, to przed tą samą instytucją zdaje się egzamin praktyczny – jest to najczęściej około dwugodzinny lot
PPL(H) – licencja pilota śmigłowca turystycznego
Dzięki licencji PPL(H) można wykonywać loty w charakterze pilota śmigłowca przeznaczonego do lotów turystycznych. Można też uzyskać dodatkowe uprawnienia, które pozwolą na prowadzenie szkoleń praktycznych dla kandydatów na pilotów, a także realizowanie testów i kontroli umiejętności. Standardowe wymogi szkolenia pilota śmigłowca prowadzące do uzyskania licencji PPL(H) obejmują 45 godzin , z czego 5 można odbyć na symulatorze śmigłowca, a konkretny wymagany rozkład godzin obejmuje:
- 35 godzin wylatanych musi być na tym samym typie śmigłowca, na którym kandydat będzie zdawał egzamin praktyczny,
- 25 godzin to minimalny czas, jaki wylatać należy z instruktorem,
- 10 godzin przewidzianych jest na lot samodzielny, realizowany pod nadzorem, w tym 5 godzin lotu obejmującego co najmniej 185 kilometrów, z dwoma lądowaniami na innych lotniskach niż to, z którego odbywał się start.
Podobnie jak w przypadku szkolenia na licencję LAPL(H), wymagane jest szkolenie teoretyczne w wymiarze około 100 godzin. Jeżeli jednak kandydat posiada już licencję LAPL(H), egzamin teoretyczny ma zaliczony, ponieważ jego zakres w obu tych licencjach niczym się nie różni.
Licencja na śmigłowiec dla pilotów zawodowych – CPL(H)
Na pytanie, jak zostać pilotem śmigłowca ratunkowego, jest jedna odpowiedź – trzeba uzyskać licencję na śmigłowiec dla pilotów zawodowych – CPL(H). Na jej podstawie można pracować w pogotowiu lotniczym czy wykonywać loty w operacjach specjalistycznych, takich jak naprawa sieci energetycznych i gazowych. Dlatego też oczywiście szkolenie jest zdecydowanie dłuższe niż przy pozostałych typach licencji. Teoria trwa 350 godzin, a praktyka to 135 godzin lotu, w tym 50 samodzielnego pod nadzorem. Aby uzyskać licencję, trzeba zaliczyć przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego aż 13 egzaminów teoretycznych i dwugodzinny lot egzaminacyjny.
Autor: Anna Kobyłka