Jak zostać pilotem? Poznaj tajniki fascynującego zawodu

Pilot samolotu to chyba jeden z najbardziej atrakcyjnych zawodów. Wysokie zarobki, możliwość podróżowania po świecie, prestiż – wszystko to przyciąga wiele osób na kurs pilota samolotów. O tajnikach zawodu w studiu Dzień dobry TVN opowiedzieli nam piloci: Paweł Stachnik i Fryderyk Rzymanek.

Droga dla osób marzących o karierze pilota samolotów pasażerskich jest bardzo długa i kosztowna. Do celu docierają tylko osoby najbardziej zdeterminowane i ambitne. Warto jednak pamiętać, że ci, którzy osiągają ten cel, nie żałują ani poświęconego czasu, ani wydanych pieniędzy.

>>> Zobacz zapis czatu z pilotami: Pawłem Stachnikiem i Fryderykiem Rzymiankiem.

Jak zostać pilotem samolotu?

Pierwszym krokiem jest kurs pilota na licencję PPL(a), czyli Private Pilot Licence aircraft. W czasie tego kursu kandydat uczy się podstaw manewrów samolotem, a także nawigowania. W ramach kursu wymagane jest wylatanie ok. 50 godz. oraz ok. 100 godz. zajęć teoretycznych. Kursy na licencję PPL(a) nie należą do tanich, a najniższa kwota, jaką trzeba przeznaczyć, to ok. 20 tys. zł. Zdarzają się też firmy, w których zapłacić trzeba nawet 30 tys. zł. Licencja PPL(a) pozwala na pilotowanie samolotów o masie do 5700 kg w celach niezarobkowych.

Jak zostać pilotem linii lotniczych?

Aby latanie stało się zawodem, trzeba poświęcić dużo więcej czasu i pieniędzy. Niezbędne jest ukończenie kursu pilota na licencję pilota zawodowego CPL(A). Tu już szkolenie teoretyczne trwa aż 250 godz. Jeśli chodzi o praktykę, to przed przystąpieniem do kursu trzeba mieć wylatane 150 godz., natomiast do egzaminu dopuszczane są tylko osoby, które mają na koncie 200 godz. pilotowania samolotu. Kolejne wymogi, które trzeba spełnić w trakcie realizacji kursu pilota samolotu, to:

  • Uprawnienia do wykonywania lotów przy użyciu przyrządów pokładowych.
  • Uprawnienia do wykonywania lotów maszynami wielosilnikowymi.
  • Doświadczenie w lotach nocnych.
  • Uzyskanie certyfikatu z języka angielskiego w obszarze lotniczym.

Sam kurs jest bardzo drogi, a do kosztów posiadania licencji CPL(A) należy dodać badania lekarskie (coroczne), różnego rodzaju egzaminy, materiały do nauki i koszt wynajmu samolotu na egzamin. Dlatego całość wydatków może zamknąć się w kwocie nawet 200 tys. zł. Na tym szkolenie jednak się nie kończy, jeżeli pilot chce stać się pilotem liniowym. Kolejne kursy i egzaminy mogą trwać nawet do roku. W momencie uzyskania licencji CPL(A) pilot ma tzw. „zamrożoną” licencję ATPL(A), czyli Airline Transport Pilot License (licencja pilota transportu liniowego). Jej „odmrożenie” może trwać 2–3 lata. Podstawowym wymogiem jest znalezienie pracy w liniach lotniczych i wylatanie 1500 godz.

>>> Zobacz też: Pilot-youtuber zdradza sekrety praca pilota.

Jak zostać pilotem samolotu – wymagania medyczne

Uzyskanie licencji pilota samolotu czy śmigłowca to długotrwały i kosztowny proces. Z drugiej strony, osoba, która pilotuje maszynę powietrzną, odpowiada za życie swoje i pasażerów. Wobec tego zarówno jego zdrowie fizyczne, jak i psychiczne nie może pozostawiać żadnych wątpliwości. Dlatego najrozsądniej jest, przed zapisaniem się na kurs pilotażu, przejść wszystkie badania psychologiczno-medyczne. Badania lekarskiej dzielą się na klasy. Dla osób planujących karierę pilota samolotowego zawodowego wymagana jest klasa I, natomiast dla pilota samolotów turystycznych, śmigłowców lub szybowców wymagana jest klasa II. Od niedawna obowiązuje też nowa klasa LAPL – dla pilotów rekreacyjnych, lekkich statków powietrznych do 2 ton i zabierających na pokład do 3 pasażerów.

Badania psychologiczne – niezbędne do kursu pilota samolotu

Drugim rodzajem badań wymaganych przed przystąpieniem do kursu na licencję pilota są badania psychologiczne. Wykonywane są one na zasadzie tzw. assessment. To zestaw testów i zadań wystandaryzowanych dla osób ubiegających się o stanowisko pracy o podobnych wymaganiach. Badania psychologiczne mają bardzo duże znaczenie przy określaniu ogólnych predyspozycji do pilotowania, a później, podczas rozmowy kwalifikacyjnej, mogą mieć decydujące znaczenie, jeśli o stanowisko ubiegają się osoby praktycznie o takich samych kwalifikacjach zawodowych. W skład assessment wchodzi kilka zróżnicowanych zadań:

  • Zadania grupowe – to test szczególnie istotny dla osób, które z pilotowaniem łączą swoją karierę zawodową, ponieważ samolotów pasażerskich nie pilotuje się samodzielnie, tylko jest się częścią załogi. W ramach tego testu ocenia się m.in. umiejętności pracy w zespole, umiejętność komunikowania się, nastawienie na osiągniecie celu, pracę w stresie.
  • Indywidualne testy zdolności – w tym przypadku celem jest ocena szybkości postrzegania, podejmowania decyzji czy logicznego myślenia. Są to specjalne testy komputerowe przeznaczone konkretnie dla kandydatów na pilotów, stawiające przed nimi zadania zbliżone do sytuacji, które mogą mieć miejsce w prawdziwym kokpicie.
  • Kwestionariusze osobowości – badają one, jak sama nazwa wskazuje, cechy osobowości kandydata. W testach tych badany jest temperament kandydata na podstawie udzielonych odpowiedzi na pytania jednokrotnego wyboru lub opinii na różne tematy, oceniane na określonej skali.

Zobacz też:

Lotniczy klan Wieczorków.

Stewardessy: jak wygląda praca wśród chmur?

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości