Porady

Skradziony bagaż lub opóźniony lot? Kiedy i jak ubiegać się o odszkodowanie?

Bilet zakupiony przez pasażera jest swego rodzaju umową, w której linie lotnicze zobowiązują się przewieźć daną osobę w określone miejsce, a co istotne, w określonym czasie. Zdarza się jednak, że lot się opóźnia, a pasażer tkwi na lotnisku. W takiej sytuacji można dochodzić swoich praw i żądać zadośćuczynienia. Jak to zrobić? Co zrobić w przypadku, kiedy po przylocie okaże się, że nasz bagaż jest niekompletny i został okradziony? Czy wówczas również możemy ubiegać się o odszkodowanie? W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy aktorkę Natalię Janoszek i adwokata specjalizującego się w prawie lotniczym Eryka Bogdasa.

Pasażerowie, którzy nie skorzystali z lotu w taki sposób, w jaki powinni i planowali, mają prawo uzyskać rekompensatę. Co może nią być? Jest kilka możliwości i to podróżujący musi zdecydować, z której chce skorzystać. Można żądać zwrotu kosztów podróży (całości lub części), zmiany planów podróży, czyli skorzystania z innego lotu (jak najszybciej i w podobnych warunkach). Można także spróbować odbyć zaplanowaną podróż w innym czasie, a linie lotnicze muszą pomóc w realizacji takiego planu. Aby uzyskać zadośćuczynienie pieniężne, należy zwrócić się do linii lotniczych i wypełnić stosowny wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot.

Co zrobić w przypadku zaginionego bagażu?

Nie wszyscy pasażerowie wiedzą, że przysługuje im również odszkodowanie za opóźniony bagaż lotniczy. Bagaż Natalii Janoszek kilka dni temu został okradziony przez z jedną z linii lotniczych.

W sobotę leciałam do Polski z Mediolanu. W domu zorientowałam się, ze mój bagaż został okradziony, straciłam kamerę i dwa prototypy kamer, biżuterię w tym pamiątki rodzinne po babci, ubrania i parasol. Zostały buty, ale zapewne z racji rozmiaru (35). Uzyskałam dużą pomoc od lotniska w Warszawie, złożyłam doniesienie w punkcie zaginionego bagażu, zgłosiłam sprawę na policji, bo to jedynie daje szansę na dostęp do monitoringu w Mediolanie.

- zaznaczyła Natalia Janoszek.

Po przylocie do Polski Natalia otrzymała walizkę z połową zawartości. Pracownik lotnika poinformował aktorkę, że takie sytuacje się zdarzają. Natalia się z taką odpowiedzią nie godzi.

>>> Zobacz też: Janoszek miała zator. Jedną z przyczyn była antykoncepcja.

Jak dodał mecenas, w przypadku, kiedy bagaż zaginie, jest niekompletny lub opóźniony, przewoźnik ponosi za niego całkowitą odpowiedzialność. Zagubiony bagaż należy zgłosić na lotnisku, wypełniając odpowiedni raport. W przypadku opóźnienia bagażu, zgłoszenia należy dokonać w przeciągu 21 dni od jego otrzymania. Pasażer powinien otrzymać informację zwrotną odnośnie do reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia. Przepisy mówią o górnej granicy kwoty uzyskiwanej za odszkodowania za opóźniony lub niekompletny bagaż. Jest to około 1200 EUR.

>>> Zobacz też: Tak traktują Twój bagaż na lotnisku.

 

Kiedy należy się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Każdy pasażer ma swoje prawa, które powinien poznać, zanim wybierze się w podróż. Prawa pasażerów Unii Europejskiej określa rozporządzenie WE nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Dotyczy ono wszystkich lotów, które rozpoczynają się w Unii Europejskiej, a także tych podróży, które rozpoczynają się w innych krajach, ale zmierzają do państwa UE i są obsługiwane przez przewoźników UE. Istnienie konkretnych przepisów regulujących przywileje podróżnych ułatwia postępowanie w przypadku zaistnienia problemów podczas podróży samolotem. Na takie należy zawsze się przygotować, dobrze zatem wiedzieć kiedy i komu przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy czy każdy inny.

Warto jednak zacząć od tego, kiedy żadne odszkodowanie się nie należy. Jeśli lot został odwołany, a pasażer został o tym poinformowany przynajmniej dwa tygodnie przed podróżą lub też zaproponowano mu inny lot, ale w optymalnych warunkach, jak najbardziej zbliżonych do pierwotnie założonych, pasażer nie ma prawa żądać odszkodowania. W takiej samej sytuacji znajdzie się podróżny, którego lot jest opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Jakie sytuacje należą do tej kategorii? Przede wszystkim czynniki zewnętrzne, jak: pogarszające się warunki pogodowe, strajki czy sytuacja polityczna. Są to sytuacje, na które przewoźnicy nie mają wpływu i często, mimo podjęcia określonych działań, nie są w stanie zapobiec opóźnieniu. Warto jednak pamiętać, że wszelkie awarie samolotów nie powinny podlegać takiej samej kwalifikacji, ponieważ dbanie o stan techniczny sprzętu należy do obowiązków przewoźnika. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy np. w silniku samolotu utkwił ptak. Aby jednak uzyskać ewentualną rekompensatę, trzeba złożyć stosowny wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Wiadomo już, kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot, jednak wciąż pozostaje nierozstrzygnięte, jak się o nie starać. Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Co najpierw należy zrobić? Pierwszym krokiem jest wypełnienie specjalnego wniosku, który można znaleźć na stronach internetowych przewoźników. Dostępny jest również unijny wzór skargi dotyczący naruszenia praw pasażerów. W państwach członkowskich znajdują się instytucje, do których można się śmiało zgłaszać, jeśli wystąpi jakiś problem z opóźnieniem lotu. Warto zapoznać się z ich wykazem przed podróżą. To, o czym również warto pamiętać, to staranność w przygotowywaniu wniosku. Musi być podpisany, należy dołączyć odpis biletów, powinien zawierać opis faktycznie zaistniałych zdarzeń. Odszkodowanie za spóźniony samolot przysługuje w sytuacji, gdy opóźnienie jest większe niż 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażer może żądać zwrotu pieniędzy za bilet bez prawa do żądania odszkodowania.

Odszkodowanie od linii lotniczych za opóźniony lot – kwoty

Wysokość odszkodowania zależy zawsze od długości trasy:

  • za lot o długości do 1500 km – 250 EUR,
  • za loty wewnątrzwspólnotowe powyżej 1500 km i inne loty od 1500 do 3000 km – 400 EUR,
  • w przypadku innych lotów niż wymienione powyżej – 600 EUR.


>>>>Zobacz też: Przewożony kot zaginął na lotnisku. Trwają poszukiwania.

>>> Bezpieczeństwo na lotniskach.<<<

    Zobacz film: Nie mamy dla pana miejsca w samolocie i co pan nam zrobi? Źródło: Dzień Dobry TVN

    Co sądzisz o tym artykule?
    62
    5
    Wybrane dla Ciebie
    Komentarze
    1
    17.04.2019
    Aniaefif
    Zawsze można się zwrócić do firm które się specjalizują w odszkodowaniach typu givt o weryfikację sprawy czy w naszym przypadku odszkodowanie się należy, zazwyczaj jest to darmowe.