Komosa ryżowa (quinoa) to roślina, która jest ważnym elementem menu wielu wegetarian i wegan na całym świecie. Posiada w składzie cenne składniki, które sprawiają, że ma pozytywny wpływ na zdrowie. Komosę ryżową znaleźć można zarówno w przepisach na pyszne śniadania, jak i na dania obiadowe.

Komosa ryżowa uprawiana jest w wielu zakątkach świata, w tym w Polsce. Można ją kupić w supermarketach, w sklepach ze zdrową żywnością oraz przez Internet. Jest prosta w przygotowaniu, a jej gotowanie trwa kilkanaście minut.

Co to jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa (quinoa) to pseudozboże, które wytwarza nasiona wypełnione skrobią. Ceniona była przez rdzennych mieszkańców Ameryki Południowej do tego stopnia, że zyskała miano „matki zbóż” (mimo, że zbożem nie jest). Do dziś uprawiana jest m.in. w Chile, Peru i Boliwii. Quinoa rośnie również na polach w USA, Indiach i na Wyspach Brytyjskich. Komosa ryżowa uprawiana jest też w Polsce, gdzie zyskała niemałą popularność. Co ważne, jest ona niedroga, a przepisy z komosą ryżową w roli głównej są bardzo proste.

Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni - gotowanie komosy

Komosa ryżowa w minionych latach na dobre zadomowiła się w menu wegetariańskich i wegańskich jadłodajniach. Dziś każdy chce wiedzieć, jak ugotować komosę ryżową . Jej popularność jest tak duża, ponieważ istnieje możliwość wykorzystania komosy w przepisach bezmięsnych i bezglutenowych. W niektórych z nich wykorzystuje się komosę ryżową białą, a w innych czerwoną lub czarną. Każdy rodzaj komosy ryżowej posiada nieco inny smak i inaczej zachowuje się w trakcie gotowania. Biała komosa ryżowa jest bardzo podobna do czerwonej i czarnej, różni się tylko kolorem i smakiem (jest najdelikatniejsza), najbardziej też pęcznieje podczas gotowania.

Komosa ryżowa może zastąpić powszechnie stosowane ryż, kaszę, makaron i ziemniaki. Dodawana jest do zup, sałatek i gulaszów. Wykorzystywana jest również do wypieku ciasteczek, idealnie smakuje dodana do jogurtu.


Jak ugotować komosę ryżową?

Na nieoczyszczonych nasionach komosy znajdują się związki chemiczne o gorzkim smaku - saponiny. Jak zatem gotować komosę ryżową, aby pozbyć się goryczy? Przed gotowaniem należy ją dokładnie opłukać, najlepiej pod strumieniem zimnej wody. Aby wydobyć z komosy wszystko co najlepsze, przed ugotowaniem trzeba podprażyć ją na suchej patelni przez ok. 5 min. Kolejne pytanie, które często jest zadawane, to jak gotować quinoę, aby była odpowiednio miękka? Każdy, kto wie jak gotować ryż, poradzi sobie z komosą ryżową. Komosa biała powinna być gotowana zaledwie 10-15 minut. Trochę dłużej, bo 20 minut, zaleca się gotować komosę ryżową czerwoną i czarną, które nawet po ugotowaniu zachowują twardość i chrupkość.


Zobacz film: Komosa ryżowa z rokitnikiem. Źródło: Dzień Dobry TVN

Wartość odżywcza komosy ryżowej

Właściwości komosy ryżowej są rezultatem obecnych w niej składników. Komosa ryżowa nie posiada w składzie glutenu i nie jest bardzo kaloryczna ( kalorie w komosie ryżowej to 220 kcal na 185 g produktu). Quinoa stanowi produkt o wysokiej wartości odżywczej. Jest źródłem białka roślinnego zawierającego wszystkie aminokwasy egzogenne. W porównaniu do ziarna zbóż posiada zdecydowanie więcej tłuszczu, z tym, że jest to tłuszcz wysokowartościowy. Stanowią go głównie nienasycone kwasy tłuszczowe (m.in. kwas linolowy i kwas linolenowy). Oszacowano również, że w 60% komosa ryżowa składa się z węglowodanów, dzięki czemu może posłużyć jako źródło energii. Warto zaznaczyć, że cukry w komosie ryżowej mają niski Indeks glikemiczny (IG), który wynosi IG = 35.

Ponadto quinoa jest źródłem błonnika (ma go więcej niż większość zbóż), wapnia (ma go więcej niż mleko), manganu, magnezu, żelaza, miedzi, fosforu oraz przeciwutleniaczy (np. kwercetyny).

Komosa ryżowa – właściwości i zastosowanie

Komosa ryżowa ma działanie antynowotworowe - hamuje proliferację komórek raka szczurzej prostaty. Jako antyoksydant quinoa opóźnia starzenie. W związku z tym, że jest idealnym źródłem metioniny, powinna być spożywana przez osoby, którym zależy na wzmocnieniu skóry, włosów i paznokci. Jedzenie jej obniża poziom cholesterolu we krwi oraz zmniejsza ryzyko miażdżycy. Komosa ryżowa jest idealna dla chorych na celiakię, cierpiących z powodu migrenowych bólów głowy oraz wskazana jest u osób zagrożonych wystąpieniem cukrzycy typu II.

Z przepisów na śniadanie z komosą ryżową powinni korzystać wszyscy ci, którzy są na diecie redukcyjnej, kulturyści (sprzyja ona budowaniu mięśni) i osoby narażone na słabe kości (np. kobiety po menopauzie). Z uwagi na znajdujące się w ziarenkach saponiny, nie zaleca się komosy ryżowej niemowlętom.

Komosa ryżowa – gdzie kupić?

Gdzie kupić komosę ryżową, powinien wiedzieć każdy komu zależy na zdrowym odżywianiu. Dziś można ją dostać niemal w każdym większym supermarkecie. Jest ona do nabycia również w sklepach ze zdrową żywnością, w których bez trudu znaleźć można marki z certyfikatem rolnictwa ekologicznego.

Zobacz także:

Dania, które leczą i rozgrzewają

W kuchni DDTVN dania ze złota Inków, czyli kaszy quinoa


Co sądzisz o tym artykule?
76
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0