Styl Życia

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają?

czerwony napis hotel

CARLOS SANCHEZ PEREYRA/Getty Images

Styl Życia

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają?

czerwony napis hotel

CARLOS SANCHEZ PEREYRA/Getty Images

Sezon wakacyjnych podróży właśnie się rozpoczyna. Na skutek poluzowania obostrzeń związanych z pandemią, hotele mogą ponownie przyjmować gości. W Polsce i na całym świecie funkcjonują obiekty o bardzo różnym standardzie. Wiele z nich określa go za pomocą gwiazdek. Co oznaczają hotelowe gwiazdki?

Gwiazdki hotelowe - co oznaczają?

Liczba gwiazdek którą oznaczony jest dany hotel, świadczy o jego standardzie i udogodnieniach. Im ich więcej, tym warunki są lepsze. Wbrew pozorom, nie istnieje żaden międzynarodowy dokument regulujący standardy, jakie musi zapewniać dany obiekt hotelowy, aby mógł mieć przydzieloną określoną liczbę gwiazdek. Są pewne elementy wspólne, ale tak naprawdę w każdym kraju obowiązują nieco inne zasady.

Ponadto istnieją regiony, w których system gwiazdek nie funkcjonuje w ogóle, np. Skandynawia, lub jest zupełnie dobrowolny, np. Francja, Anglia. Tak więc w wielu przypadkach liczbę gwiazdek należy traktować z dystansem i zawsze sprawdzać, jakie standardy i usługi obejmuje nasza rezerwacja noclegu. Przyjmuje się, że liczba gwiazdek to pewne ogólne zasady, które często bywają modyfikowane. 

Czego można spodziewać się po danej liczbie gwiazdek? Poniższe opisy dotyczą hoteli w Polsce. Każdy kolejny standard obejmuje poprzedni i posiada opcje dodatkowe.

Hotele 1-gwiazdkowe

Pokój w każdym hotelu, bez względu na standard, powinien posiadać podstawowe wyposażenie:

  • łóżko (jedno- lub dwuosobowe)
  • szafę lub wnękę garderobianą
  • szafkę nocną lub stolik
  • biurko lub stół
  • krzesło dla każdego gościa
  • lustro
  • wieszak ścienny na odzież wierzchnią
  • lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne
  • dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego
  • wykładzinę dywanową lub dywaniki przy każdym łóżku
  • zasłony lub rolety, które umożliwiają zasłonięcie okien
  • szklankę dla każdego gościa

W hotelu 1-gwiazdkowym łazienka może znajdować się na poza pokojem i być wspólna dla wielu gości. Musi być w niej ciepła i zimna woda przez całą dobę, podobnie jak zresztą w całym budynku.

Wyposażenie hotelu 1-gwiazdkowego i obsługa gości

Budynek powinien być oznakowany, oświetlony z zewnątrz, z widocznym wejściem dla gości. Z kolei przed wejściem powinno znajdować się miejsce postojowe dla gości na czas ich przyjazdu i odjazdu. Hotele, które znajdują się poza zwartą zabudową miejską mają obowiązek zapewnić parking, miejsca postojowe lub garaż. Przy wszystkich hotelach miejsca parkingowe powinny być strzeżone.

Goście hotelu powinni mieć całodobowy dostęp do telefonu, a także do ogólnodostępnych radia i telewizji. W obiektach powyżej 4 pięter powinna być winda.

Pośród podstawowych usług znajdują się często:

  • budzenie
  • śniadania
  • przechowywanie bagażu, pieniędzy i innych wartościowych przedmiotów
  •  sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa
  • wymiana pościeli i ręczników co trzeci dzień lub na życzenie

Hotele 2-gwiazdkowe

Poza tym, co w standardzie, w hotelu 2-gwiazdkowym powinny być również:

  • aperitif-bar lub bar kawowy
  • ogólnodostępne miejsce, gdzie można usiąść i oglądać telewizję (nie dotyczy obiektów, w których telewizory znajdują się w pokojach)

Hotele 3-gwiazdkowe 

To obiekty o podwyższonym standardzie. Poza tym, co w standardzie, w hotelu 3-gwiazdkowym powinny być również:

  • radio, telewizor i telefon w pokoju
  • hotelowe materiały piśmiennicze
  • zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik
  • łazienka w pokoju, a w niej: wanna lub kabina z osłoną, umywalka z półką lub blatem, lustro osłonione gniazdko, kosz na śmieci, mini zestaw kosmetyków, ręcznik, kubek
  • room service czynny co najmniej przez 18 h na dobę
  • usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży
  • hotelowa restauracja (wyjątkiem jest restauracja znajdująca się do 500 m od hotelu) oraz aperitif-bar lub bar kawowy 
  • sala klubowa z telewizorem

Ponadto personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.

Hotele 4-gwiazdkowe

To obiekty o bardzo wysokim standardzie i dosyć szerokiej ofercie usług. Poza tym, co wyżej, hotel 5-gwiazdkowy powinien zawierać w swej ofercie:

  • klimatyzację w częściach ogólnodostępnych
  • windę w obiektach, które mają więcej niż 2 piętra
  • możliwość zamówienia kwiatów
  • sale konferencyjne
  • co najmniej dwa rodzaje usług związanych z odnową biologiczną, np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże itp.
  • radio, telewizor i telefon w pokoju
  • hotelowe materiały piśmiennicze w pokoju
  • zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik
  • łazienka w pokoju, a w niej: wanna lub kabina z osłoną, umywalka z półką lub blatem, lustro, osłonione gniazdko, kosz na śmieci, mini zestaw kosmetyków, ręcznik, kubek
  • room service czynny co najmniej przez 18 h na dobę
  • usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży
  • hotelowa restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy
  • sala klubowa z telewizorem.

Hotele 5-gwiazdkowe 

To obiekty o najwyższym standardzie i szerokiej ofercie usług. Powinny zawierać wszystko co w standardzie i w ofercie hoteli 4-gwiazkowych oraz:

  • śniadania do łóżka
  • różnorodne pakiety luksusowych usług
  • basen
  • sejf
  • winda, jeśli obiekt ma więcej niż jeden poziom
  • klimatyzacja w pokojach

Zobacz też:

Wakacje 2021 w Polsce. Ile zapłacimy za noclegi?

Budżetowe wakacje. Co zrobić, by nie przekroczyć 2000 zł?

Jeśli nie samolotem, to czym? Poradnik podróżowania na różne sposoby

Zobacz video: Savoir-vivre podczas hotelowego śniadania

Źródło: esky.pl |
Co sądzisz o tym artykule?
65
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0