Profilaktyka zdrowia

Drzemka – ile powinna trwać, kiedy warto ją zrobić i czy na pewno jest zdrowa?

Kobieta, która drzemie na kanapie

Westend61/Getty Images

Profilaktyka zdrowia

Drzemka – ile powinna trwać, kiedy warto ją zrobić i czy na pewno jest zdrowa?

Kobieta, która drzemie na kanapie

Westend61/Getty Images

Drzemka może być kojarzona z lenistwem lub po prostu z chęcią odpoczynku, jednak najważniejszy jest jej wymiar zdrowotny. Dzięki drzemce w ciągu dnia organizm może nabrać dodatkowych sił i nieco się zregenerować. Ile powinna trwać drzemka, aby miała pozytywny wpływ na zdrowie?

Drzemka w ciągu dnia to świetny sposób na dodatkową regenerację, poprawę koncentracji i obniżenie stresu. Zbawienny wpływ drzemki na zdrowie już dawno został zauważony przez lekarzy i naukowców. W zależności od potrzeb warto zdecydować się na drzemkę po obiedzie, wieczorem, a nawet na drzemkę w pracy w trakcie przerwy (lub w oficjalny „Dzień Drzemki w Pracy”, przypadający na 12 marca każdego roku, w 2021 roku święto obchodzone jest 15 marca)!

Drzemka idealna? Zalety i wady drzemki

Wokół tematu drzemki krąży wiele kontrowersji. Jedni uważają, że to strata czasu i skuteczniej jest wyspać się dłużej w nocy, niż przerywać dzień na sen. Inni z koleją postulują, że drzemka w ciągu dnia jest w stanie w dłuższej perspektywie istotnie przyczynić się do poprawy nie tylko kondycji, ale także zdrowia. Jak jest naprawdę? Czy drzemka jest zdrowa?

Drzemka, czyli krótki, kilkunasto- lub kilkudziesięciominutowy sen, w niektórych kulturach jest tak popularna, że stanowi element tradycji. Doskonałym tego przykładem jest Japonia. Ze względu na przepracowanie i skłonność do pracoholizmu Japończycy wykorzystują drzemkę niemalże na każdym kroku – w trakcie jazdy metrem, pociągiem lub w czasie krótkiej przerwy między spotkaniami biznesowymi. Drzemka bardzo silnie zakorzeniona jest w kulturze narodowości latynoskich i iberoamerykańskich. Motyw „drzemki poobiedniej” zdążył już zresztą przeniknąć do książek i filmów.

Istnieje wiele definicji drzemki. Jedną z nich jest określenie stworzone przez Jamesa B. Maasa, power nap, czyli drzemka energetyczna – krótki sen, trwający nie dłużej niż 20 minut. W trakcie takiej drzemki regeneracyjnej organizm wchodzi w drugą fazę snu, czyli najlżejszą i najpłytszą. Mimo to lekarze i badacze zgodnie uznają, że drzemka za dnia jest zdrowa i pozytywnie wpływa na funkcjonowanie człowieka. To właśnie z tego powodu powstało oficjalne święto drzemki – „Dzień Drzemki w Pracy”, przypadające na 12 marca. W tym dniu pracownicy są (a przynajmniej powinni być!) zachęcani do drzemki w pracy.

Ile powinna trwać drzemka, aby była zdrowa? Szacuje się, że do efektywnej regeneracji w trakcie dnia potrzeba około 20 minut, jednak dokładny czas drzemki zależy od indywidualnego człowieka i jego potrzeb. Do głównych korzyści wynikających z drzemki zaliczyć należy poprawę koncentracji, zminimalizowanie uczucia senności i zmęczenia, podwyższenie czujności oraz zwiększenie sprawności ruchowej. Naukowo udowodniono, że regularna, około dwudziestominutowa drzemka po obiedzie, po pracy lub w południe pozytywnie wpływa na problemy kardiologiczne. Regularne wybieranie się na drzemkę w ciągu dnia zmniejsza poziom nadciśnienia, a dzięki temu ogranicza ryzyko zawału serca i chorób wieńcowych. Wynika z tego, że chcąc żyć długo, warto na co dzień robić sobie przerwy na drzemki!

Drzemka może być zbawienna także dla systemu nerwowego człowieka. Pozwala wyciszyć się i zmniejszyć poziom stresu, który przy szybkim tempie życia, tak charakterystycznym dla XXI wieku, potrafi być wykańczający. Reasumując, drzemka za dnia, drzemka po pracy czy wieczorem, to doskonały sposób na pobudzenie, wypoczynek i regenerację.

Drzemka po obiedzie – strata czasu czy ważna potrzeba?

Z pewnością wiele osób dostrzegło w zachowaniach zarówno małych dzieci, jak i swych czworonożnych pupilów tendencję do drzemania po posiłku. Okazuje się, że popołudniowa drzemka po obiedzie jest genetycznie uwarunkowanym nawykiem wielu organizmów, które w ten sposób poszukują dodatkowej energii potrzebnej do szybkiego strawienia pożywienia. Popołudniowa sjesta jest zatem naturalna i nie powinna być wstrzymywana. Oczywiście często zdarza się, że w ferworze codziennych obowiązków brakuje czasu na drzemkę po posiłku. Trzeba pamiętać, że naturalna drzemka będzie zawsze lepsza względem np. drzemki kofeinowej, wynikającej z nadmiernego spożywania kawy, która najpierw podwyższa poziom energii, a następnie go obniża.

Drzemka niemowlaka – istotna dla prawidłowego rozwoju dziecka

Dla niemowląt drzemki w ciągu dnia mają priorytetowe znaczenie. Im młodsze jest dziecko, tym więcej potrzebuje snu. Każdy rodzic łatwo dostrzeże, że drzemki 9-miesięcznego dziecka są już znacznie krótsze od drzemek 5-miesięcznego niemowlaka.

Szacuje się, że w pierwszym kwartale życia niemowlę śpi od 16 do 20 godzin na dobę. Aby jednak sen był zdrowy i nie zaburzył dziecku cyklu okołodobowego, warto pamiętać o niezaciemnianiu pomieszczeń, w których niemowlę drzemie za dnia. Pozwoli to na efektywniejszy sen nocą – zarówno w przypadku dziecka, jak i jego rodziców.

Drzemka w pracy? Wolne żarty. Zobacz wideo:

Dzień Dobry TVN

Zobacz także:

Drzemka jest dobra dla zdrowia. "15-30 minut snu wystarczy, aby nabrać energii na drugą część dnia"

Jak urządzić sypialnię, w której łatwo się zasypia? "Najważniejsze jest podłoże, czyli materac i stelaż"

Drzemki w pracy - jaki mają wpływ na efektywność pracownika?

Co sądzisz o tym artykule?
62
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0