Profilaktyka zdrowia

Czy warto brać suplementy, by uzupełnić niedobór witamin? Lekarz: "Najważniejsza jest dieta"

Profilaktyka zdrowia

Czy warto brać suplementy, by uzupełnić niedobór witamin? Lekarz: "Najważniejsza jest dieta"

Suplementacja witamin jest istotna dla naszego zdrowia. Jednak zanim wykupimy pół apteki, warto sprawdzić, czego tak naprawdę domaga się nasz organizm. Jakie badania wykonać, by sprawdzić niedobory konkretnych witamin i minerałów? Wszelkie wątpliwości rozwiał lekarz medycyny rodzinnej Magdalena Krajewska.

Jakie niedobory są najczęstsze?

Niedobory u zdrowo odzywających się ludzi bez chorób przewlekłych są mało prawdopodobne. Jednak ze względu na to, ze witaminy nie mogą być syntetyzowane przez ludzi, muszą być spożywane z odpowiednią dietą, o którą w dzisiejszych czasach trudno. Najczęstszy niedobór, jaki występuje w naszej szerokości geograficznej to niedobór witaminy D, zaś niedobór witaminy B12 występuję u około 1%.

- Najważniejsze jest to, że siedzimy w zamknięciach. Jest to okres depresyjny, źle się odżywiamy, żyjemy szybko. Najbardziej brakuje nam słońca i witaminy D. Nie ma jednak zaleceń, że cała populacja powinna suplementować cały rok witaminę D. Możemy oznaczyć jej poziom i zobaczyć, czy mamy braki – powiedziała.

Co jeszcze zwiększa prawdopodobieństwo niedoborów? Zdaniem naszej specjalistki podstawowymi czynnikami, które mogą wpływać na złe przyswajanie witamin i minerałów są choroby tj. celiakia, choroba Leśniowskiego-Crona, zmniejszenie żołądka, a także przewlekła biegunka. Ponadto na niedobory narażone są także kobiety w ciąży, osoby na restrykcyjnych dietach lub głodówkach.

Badania – jak sprawdzić niedobory witamin i minerałów?

Badanie niedoborów witaminowych powinniśmy wykonywać przede wszystkim na postawie konkretnych objawów chorobowych. Wyniki powinny sprawdzać także osoby znajdujące się w grupie ryzyka.

- Myślę, że jeśli mamy wątpliwości najlepiej zgłosić się do lekarza, powiedzieć swoje objawy i lekarz zleci nam konkretne badania – powiedziała.

Jeśli nie chorujemy przewlekle, a zależy nam na wykonaniu badań krwi, najwięcej o naszym stanie zdrowia powie nam morfologia. Badanie to pozwoli rozpoznać niedokrwistości, a także niedobory żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12, objawiające się sennością, szybkim męczeniem, brakiem energii. Aminotransferazy, czyli AST i ALT pokażą nam, czy wątroba nie jest obciążona przez złą dietę lub używki. Natomiast lipidogram, może sugerować czy dostarczamy odpowiednią ilość "dobrych" tłuszczów oraz czy nie powinniśmy spożywać więcej omega 3. Warto sprawdzić także tarczycę. Zły poziom hormonów i TSH może być skutkiem otyłości lub niedożywienia skutkującego niedoborami.

Skuteczność witamin w tabletkach

Zdaniem specjalistki zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest udanie się do dietetyka, który rozpisze nam zdrową i zbilansowaną dietę, niż łykanie kapsułek z witaminami. Leki powinny przyjmować osoby, którym zalecił to lekarz, a także weganie, którzy nie są w stanie dostarczyć potrzebnych składników wraz z pożywieniem. Zdrowi ludzie przy pomocy odpowiedniej diety są w stanie zagwarantować sobie wszystkie niezbędne witaminy i minerały.

My często myślimy, że multiwitaminy, zastąpią nam zdrową dietę. Tak to nie działa. Nadmiar witamin w niczym nam nie pomoże. Nie ma badań, które potwierdzają, że te multiwitaminy by nas uchroniły przed przewlekłymi chorobami. Najważniejsza jest dieta

- wytłumaczyła specjalistka. 

Ponadto Magdalena Krajewska dodała, że często skład kapsułek z witaminami wzajemnie się wyklucza. Witaminy skumulowane są w ten sposób, że blokują swoje wchłanianie, co sprawia, że przyjmowanie takich suplementów nie jest efektywne. Nie mamy też dokładnej pewności, co znajduje się w małej tabletce, gdyż rejestracja suplementów diety wygląda dokładnie tak, jak produktów spożywczych. Zatem dużo lepszym i sprawdzonym sposobem będzie dostarczenie odpowiednich składników w pożywieniu. Dla przykładu w zielonych warzywach liściastych, owocach, zbożach i mięsie znajdziemy kwas foliowy oraz witaminę A. Cytrusy bogate są w witaminę C, a słonecznik, kukurydza czy orzechy w witaminę E.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Zobacz także:

Weronika Rosati o życiu samotnej matki. "Prawda jest daleka od idealnych zdjęć z Instagrama"

Chcesz, żeby dziecko wyjechało na ferie? Zrób z niego sportowca

Maryla Rodowicz świętuje 75 urodziny. "Jak Lara Croft dała radę, to i ja sobie poradzę"

Co sądzisz o tym artykule?
79
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0