Sport i fitness

Bieganie czy chodzenie - co wybrać? Poznaj porady trenera

Sport i fitness

Autor:
Aleksandra
Fenikowska
Guido Mieth/Getty Images Jogging

Długie spacery oraz regularne bieganie są popularnymi ćwiczeniami cardio, które pomagają spalić dodatkowe kalorie oraz poprawić kondycję. Jednak nie zawsze jesteśmy w stanie ocenić, która forma aktywności jest dla nas odpowiedniejsza. Kilku porad udzielił nam Sebastian Zastępa, trener i instruktor sportowy.

Bieganie - od czego zacząć

Niektórzy są błędnie przekonani, że bieg jest monotonną oraz męczącą aktywnością fizyczną. Osoby początkujące, które dopiero zeszły z kanapy, zazwyczaj nie są pewne, jak zacząć swoją przygodę z tym sportem. To, jaką drogę obierzemy, zależy głównie od naszych predyspozycji oraz preferencji.

Aleksandra Fenikowska, dziendobry.tvn.pl: Od czego zacząć bieganie?

Sebastian Zastępa, trener i instruktor sportowy: - Warto zapisać się do specjalistycznych grup i pracować pod okiem trenerów albo chociażby podpytać sąsiada, który ma doświadczenie oraz predyspozycje biegowe. Zaczynając samemu można zrobić sobie krzywdę. Specjalista od razu zauważy, czy wykonujemy ćwiczenia prawidłowo. Jeśli poruszamy się niepoprawnie, możemy nadwyrężyć stawy i doprowadzić do kontuzji. 

Na co wpływa chodzenie? 

- Jeżeli zmagamy się z otyłością, najlepiej zacząć od chodzenia. Poprawia ono krążenie i wydolność serca. Spacery na świeżym powietrzu sprawiają, że nasz organizm się dotlenia, dzięki czemu wzmacniają się mięśnie, poprawia się nastrój oraz regeneruje się umysł. Polecany jest nordic walking przy użyciu specjalnych kijów. Szczególnie wskazana jest miękka powierzchnia w lasach. Natomiast odradza się chodzenia po twardym gruncie, takim jak kostka brukowa. W kolejnych etapach można spróbować spokojnego joggingu, wymierzając sobie krótkie dystanse, przykładowo po 100 m. 

Jakie korzyści czerpiemy z biegania? 

- Bieganie pomaga w zrzucaniu kilogramów bardziej niż chodzenie. Paradoksalnie możemy pozwolić sobie na większą ilość spożywanego posiłku. Gdy trenujemy 2-3 razy w tygodniu, udział tkanki tłuszczowej znacznie spada. Dodatkowo pozytywnie wpływa na przebieg snu, ponieważ organizm jest zmęczony i dotleniony. Bieganie działa także korzystnie na ruchomość. Wchodzenie po schodach dużo mniej męczy, ponieważ nasze ciało jest sprawniejsze. Gdy przeciętna osoba wejdzie na 3 czy 4 piętro, może zabraknąć jej tchu i prawdopodobnie skorzysta następnym razem z windy.  Z kolei osoba aktywna fizycznie pokona znacznie więcej pięter, nie wkładając w to aż tak wielkiego wysiłku. 

Na co zwrócić uwagę podczas biegania? 

- Ważne, by sylwetka była wyprostowana. Nie należy patrzeć pod nogi, ponieważ zmienia się wtedy nasz środek ciężkości i możemy stracić równowagę. Gdy biegamy w terenie, w miarę możliwości kierujemy wzrok przed siebie.  Ręce powinny pracować wzdłuż ciała, zgięte w łokciach. Ułożenie stopy ma równie istotnie znaczenie - biegamy ze śródstopia, a nie z pięty. Kroki maja być delikatne i luźne, by nie nadwyrężyć ścięgien. Co więcej, warto poszukać odpowiedniego miejsca do treningu. Miękka powierzchnia zmniejsza ryzyko urazów. 

Jakie są przeciwskazania do biegania? 

- Przeważnie bieganie sprzyja naszemu zdrowiu, lecz są pewne wyjątki, które uniemożliwiają nam wykonywanie tej formy ruchu. Jednym z nich jest otyłość. Wtedy organizm o wiele bardziej się męczy oraz stawy są obciążone, co doprowadza do bólu kolan. Warto zastanowić się wtedy nad innymi aktywnościami. Można zacząć od jazdy na rowerze, a nawet od spinningu. Choroby serca, grożące zawałem oraz zapalenie stawów kolanowych, biodrowych oraz skokowych również wykluczają wykonywanie takiego sportu.

Zobacz wideo: Co powinniśmy jeść po bieganiu?

Zobacz także:

Autor:Aleksandra Fenikowska

Źródło zdjęcia głównego: Guido Mieth/Getty Images

Pozostałe wiadomości