Jesienna chandra – co to jest i jak ją pokonać? "Zamiast bycia wypoczętymi i szczęśliwymi, jesteśmy spięci"

Psychologia


Wakacje minęły, co oznacza, że jesień zbliża się wielkimi krokami. Dla wielu, ta pora roku nie kojarzy się najlepiej. O jesiennej chandrze opowiedziała nam psycholożka, Katarzyna Kucewicz. W jaki sposób możemy jej sprostać?

Depresja sezonowa, a chandra jesienna

Na wstępie warto powiedzieć, czym jest depresja sezonowa, a czym chandra jesienna.

Część osób doświadcza czegoś takiego, jak depresja sezonowa, albo chandra jesienna. Depresja sezonowa to jest już poważne zaburzenie kliniczne, które pojawia się na skutek braku słońca i ono może być bardzo uciążliwe, długotrwałe i istnieje potrzeba leczenia bardziej specjalistycznego

- wyjaśnia Katarzyna Kucewicz.

Chandra jesienna jest natomiast przypadłością, która dotyka znacznej części naszego społeczeństwa. Czym się objawia?

Jesteśmy przemęczeni, w takim poczuciu totalnego smutku, związanego z tym, że nie ma wakacji, jest ciemno, dżdżysto, szaro, ponuro, że nie ma słońca. To dla wielu osób jest czymś bardzo trudnym do zniesienia i stąd część osób popada na chandrę jesienną

- tłumaczy psycholożka.

Jeżeli czujemy przemęczenie, zdenerwowanie i rozdrażnienie, to właśnie może być chandra jesienna.

W psychologii zauważamy coś takiego jak syndrom powakacyjny, czyli stres, który pojawia się po wakacjach. Zamiast bycia wypoczętym, szczęśliwym, jesteśmy spięci, pełni lęku, w poczuciu zagrożenia, co przyniesie jesień i nowy rok. To też nie pomaga w utrzymaniu dobrego nastroju

- dodaje ekspertka.

Chandra jesienna – jak ją zwalczyć?

Psycholożka Katarzyna Kucewicz, zaprezentowała pięć sposobów na radzenie sobie z sezonowym przygnębieniem. Jako pierwszą radę wskazuje magiczną triadę.

Jednym ze sposobów radzenia sobie z chandrą jesienną jest sport, dobra dieta oraz dobry sen. To taka triada bardzo ważnych czynników, o których być może jako psycholog nie wiem bardzo dużo, ale bardzo często na terapii zalecamy pacjentom, żeby zadbali też o zdrowie fizyczne. Nie tylko o to, w jaki sposób myślą, w jaki sposób czują, ale zadbanie o to co jemy i jak się ruszamy ma ogromne znaczenie dla naszego samopoczucia psychicznego

- mówi.

Kolejnym sposobem na walkę z gorszym samopoczuciem jest zaplanowanie sobie aktywności i zrezygnowanie z życia praca-sen. Znalezienie czasu na przyjemności, odpoczynek i aktywny relaks. Na czym polega?

Przezwyciężyć jesienną chandrę można także za pomocą treningów relaksacyjnych, które wykonujemy codziennie przed snem. Służą maksymalnemu rozluźnieniu mięśni. Które wybrać?

Wsparcie i towarzystwo innych osób jest kluczowe dla utrzymania dobrego samopoczucia. Ze względu na pandemię jest to nieco utrudnione, jednak nowe technologie umożliwiają nam komunikację.

W momencie, kiedy nasz kiepski nastrój się utrzymuje i żadna z metod nie pomaga oznacza, że to czas na konsultacje ze specjalistą. Psychoterapia, konsultacje psychologiczne, albo fototerapia mogą okazać się zbawienne. Na czym polega terapia światłem?

Zobacz także:

Autor: Anna Korytowska