Czym są umiejętności interpersonalne i jak je rozwijać?

Czym są umiejętności interpersonalne?
Czym są umiejętności interpersonalne?
Źródło: Hero Images/Getty Images
Umiejętności interpersonalne, czyli kompetencje miękkie, są uznawane za równie ważne, jak wiedza specjalistyczna oraz doświadczenie zawodowe. Właśnie dlatego wielu pracodawców oferuje swoim podwładnym trening umiejętności interpersonalnych, który pomaga w rozwoju komunikacji, zdolności do negocjacji, efektywnej pracy zespołowej i w rozwiązywaniu konfliktów.

Zdolności interpersonalne są niezbędne do tworzenia udanych relacji międzyludzkich, dlatego przydają się zarówno w życiu codziennym, jak i w pracy zawodowej. Wysokie umiejętności interpersonalne pozwalają na osiągnięcie sukcesu życiowego, znalezienie wielu przyjaciół i nawiązywanie kontaktów biznesowych. Niektóre z tych zdolności są wrodzone, a inne nabyte, jednak wszystkie umiejętności interpersonalne można rozwijać przez całe życie.

W Portugalii szef nie może pisać wiadomości do pracownika po pracy
Czy szef ma prawo kontaktować z pracownikiem po godzinach pracy?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Czym są umiejętności interpersonalne?

Zdolności interpersonalne to umiejętności społeczne i komunikacyjne, które pomagają w tworzeniu relacji międzyludzkich. Umiejętności interpersonalne można podzielić na dwie główne grupy:

  • zdolności zarządzania samym sobą, na przykład asertywność, motywowanie siebie, zarządzanie czasem swojej pracy, kreatywność, intuicja, radzenie sobie ze stresem,
    • zdolności, które dotyczą relacji z innymi, na przykład komunikatywność, empatia, motywowanie innych, zarządzanie zespołami pracowników, rozwiązywanie konfliktów, delegowanie zadań.

      Obie grupy umiejętności personalnych przydają się zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. Warto dodać, że cechy interpersonalne pozwalają na rozwijanie samego siebie i relacji międzyludzkich.

      Przykłady umiejętności interpersonalnych

      Nie sposób wymienić wszystkich zdolności interpersonalnych, jednak warto wyróżnić kilka, które przydają się w pracy. Bardzo ważną umiejętnością interpersonalną jest zdolność do komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Zdaniem niektórych naukowców, w trakcie rozmowy z drugą osobą największe znaczenie mają nie słowa, ale gesty, ton głosu i sposób wypowiedzi. Spójne łączenie komunikatów werbalnych z mową ciała sprawia, że dana osoba wydaje się autentyczna i pewna siebie. Kolejną ważną cechą interpersonalną jest umiejętność pracy w zespole, która ma szczególne znaczenie w pracy projektowej lub grupowej. W korporacjach i firmach międzynarodowych umiejętność pracy zespołowej jest wymieniana jako jedno z ważniejszych wymagań ze strony pracodawcy. Spore znaczenie ma także elastyczność i zdolność do dopasowywania się do różnych warunków pracy, obowiązków oraz zadań. Na stanowiskach kierowniczych bardzo ważną zdolnością interpersonalną jest umiejętność zarządzania ludźmi i kierowanie zespołami. Na kompetencje miękkie kładzie się coraz większy nacisk zarówno w ogłoszeniach o pracę, jak i w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. Właśnie dlatego tak ważne jest trenowanie tych kompetencji przez całe życie.

      Na czym polega trening interpersonalny?

      Osoby, które chciałyby rozwijać swoje kompetencje miękkie, mogą zdecydować się na trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów (komunikacyjnych i zespołowych). Trening taki prowadzony jest w kilkuosobowych grupach przez trenera (psychologa, specjalistę do spraw zarządzania, psychoterapeutę) i zajmuje od kilku do kilkunastu sesji. Ćwiczenia w trakcie treningu umiejętności interpersonalnych polegają na odgrywaniu scenek, wchodzeniu w role, a także na grach zespołowych. Warto pamiętać o tym, że trening umiejętności interpersonalnych jest przeznaczony dla osób zdrowych, ponieważ nie jest to forma terapii. Zwykle warsztaty nie są zaplanowane, bo wiele zależy od procesów grupowych i uczestników treningu. Właśnie dlatego całość warsztatów jest oparta na doświadczeniach życiowych i konkretnych problemach.

      Bardzo ważnym elementem całego treningu jest udzielenie informacji zwrotnej uczestnikom. Dzięki temu możliwa jest korekta swoich zachowań i rozwój umiejętności interpersonalnych . Niektórzy pracodawcy decydują, aby wszyscy pracownicy przeszli tego typu trening. Zdarza się jednak, że w miejscu pracy treningi są nieefektywne i wiążą się z ogromnym stresem, ze względu na ciągłą ocenę ze strony współpracowników i pracodawcy. Właśnie dlatego niektórzy wolą rozwijać swoje zdolności interpersonalne samodzielnie, poprzez ćwiczenie zachowań i emocji w sytuacjach społecznych. W ten sposób można ćwiczyć kompetencje miękkie na gruncie neutralnym, a nie zawodowym. Najważniejszym celem treningu interpersonalnego jest poznanie swoich mocnych i słabych stron, jeśli chodzi o kompetencje miękkie, a także zwiększenie samoświadomości i rozwój konkretnych zdolności.

      Zobacz także:

      Autor: Adrian Adamczyk

      Źródło zdjęcia głównego: Hero Images/Getty Images

      podziel się:

      Pozostałe wiadomości