Pierwsze wyjazdy dzieci na obozy i kolonie mogą być stresujące. Jak przygotować najmłodszych do takiego wyjazdu? O tym, co jest najistotniejsze przed taką pierwszą wyprawą, mówiły w Dzień Dobry TVN: potrójna mama i blogerka Marzena Winiarska oraz psycholożka dziecięca dr Aleksandra Piotrowska.
- To nie jest tak, że jedyną przyczyną są wady charakterologiczne - komentuje dr Aleksandra Piotrowska, psycholożka dziecięca w rozmowie z serwisem dziendobry.tvn.pl.
Od lat przygotowywane są rankingi najlepszych liceów i techników w Polsce. Nieraz uczniowie i ich rodzice sugerują się nimi przy wyborze szkoły. Ale czy to na pewno dobry pomysł? O tym w Dzień Dobry TVN porozmawialiśmy z dziennikarką Justyną Suchecką, psycholożką Aleksandrą Piotrowską oraz dyrektorką i coachem edukacyjnym Anną Kozicką.
Przyjęło się mówić, że rodzice powinni kochać wszystkie swoje pociechy tak samo mocno. Okazuje się jednak, że teoria jest daleka od rzeczywistości. Psycholożka dziecięca Aleksandra Piotrowska i modelka Karolina Malinowska opowiedziały o miłości do dzieci, która może być różna, ale to nie oznacza, że któraś z nich jest gorsza.
Wielu rodziców krzyczy na swoje dzieci. Tymczasem, jak pokazują badania, takie praktyki mogą być niebezpieczne i szkodliwe. Dlaczego nie powinno się krzyczeć na dziecko? Jakie mogą być tego konsekwencje? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z Aleksandrą Piotrowską,
Smycze i szelki dla dzieci stały się ostatnio popularnym tematem dyskusji w mediach społecznościowych. Ich widok może budzić zdziwienie, a nawet oburzać. Z drugiej strony pomagają one rodzicom upilnować energiczne pociechy, dlatego coraz częściej zauważamy je na ulicach polskich miast. Czy używanie smyczy dla dziecka ma sens? I czy nie wpływa negatywnie na rozwój pociechy? Zapytaliśmy o to Aleksandrę Piotrowską, psychologa dziecięcego.
Szkoła powinna być miejscem sprzyjającym skupieniu i nauce, a także bezpiecznym. Niestety, coraz częściej słyszy się o aktach przemocy uczniów wobec siebie. Według badań, co trzeci polski uczeń doznał przemocy fizycznej lub psychicznej w szkole i boi się do niej chodzić. 5 listopada wystartowała akcja "Bądź kumplem nie dokuczaj", która zwraca uwagę na relacje z uczniami i ma przeciwdziałać przemocy. W studiu Dzień dobry TVN gościliśmy psycholog Martę Żysko-Pałubę, Agnieszkę Stefaniuk, mamę siedmiorga dzieci oraz Jakuba Dymowskiego, który jest nauczycielem i tatą.
To rodzic powinien decydować o tym, czy dziecko będzie uczestniczyło w lekcjach religii czy też nie. Okazuje się, że w wielu placówkach przedszkolnych wbrew woli rodziców, odbywają się zajęcia z religii. Czy wiek przedszkolny jest na pewno odpowiedni, by edukować dziecko w kwestii wiary? Jak w przedszkolu wyglądają zajęcia z religii? Zdaniem psycholog Aleksandry Piotrowskiej dziecko które ma 3,4,5 lat nie ma prawa zrozumieć religii. Dopiero po 11. 12. roku życia umysł dziecka jest w stanie operować abstrakcjami. Dodała również, że lepszym rozwiązaniem niż lekcja religii jest przekazywanie dziecku idei Boga w zaciszu domowym.
Jak powinno wyglądać przyjęcie urodzinowe, tak by dziecko było uhonorowane? Psycholog Aleksandra Piotrowska zwróciła uwagę, że imprezy urodzinowe powinny być bardziej kameralne. Aktualnie rodzice organizują dzieciom pompatyczne przyjęcia w salach zabaw lub w restauracjach, na które zapraszają całe klasy. Co więcej, rodzice zaczynają ze sobą konkurować, które z nich zorganizuje bardziej wystawne urodziny. Według psycholog powinniśmy wrócić do tego co było dawniej i zamiast hucznych imprez zaprośmy gości do domu. Pozwólmy też dziecku, aby to ono było organizatorem własnego przyjęcia. Dzięki temu możemy nauczyć je, co to znaczy być gospodarzem.