Fotografia reklamowa – definicja tej dziedziny nie jest prosta. Materiały komercyjne są bardzo różnorodne, coraz częściej mają charakter konceptualny; dopasowuje się je do charakteru produktu czy filozofii marki. W zdjęciach reklamowych produktów nadrzędną zasadą jest przede wszystkim wyeksponowanie danej rzeczy w wyraźny, dokładny, jak najkorzystniejszy sposób. Dobre zdjęcia reklamowe mogą zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Potrafią też zniechęcić kupujących. Od czego zacząć przygodę z fotografią reklamową i jak zrobić dobre zdjęcie produktowe?
Zdjęcia reklamowe – jakie tło wybrać?
Fotografia reklamowa, zwłaszcza packshotowa, wykonywana jest najczęściej na białym tle. W każdym profesjonalnym studiu fotograficznym znajduje się stół bezcieniowy czy namiot bezcieniowy, dzięki którym w prosty sposób można otrzymać jednolite, białe tło. W domowych warunkach, jeśli nie chcemy inwestować w namiot bezcieniowy, warto zaopatrzyć się w niewielki stolik, na którym umieścimy arkusz papieru.
W studiach reklamowych często stosuje się również przezroczystą lub białą szybę. To wyjątkowo eleganckie i klasyczne rozwiązanie wykorzystywane często w profesjonalnej fotografii reklamowej. Kiedy postawimy na szybie dany produkt, pojawi się na niej jego odbicie, co znacznie zwiększa atrakcyjność zdjęcia. To ciekawe rozwiązanie zwłaszcza, jeśli zamierzamy przedstawić fotografowany produkt jako luksusowy. Szybę często stosuje się do fotografowania gadżetów, kosmetyków czy flakoników z perfumami.
Zdjęcia reklamowe produktów - jak i czym świecić?
Zdjęcia reklamowe muszą wiernie odwzorowywać prezentowany produkt. Z tego właśnie powodu zazwyczaj powinno zależeć nam na bardzo silnym oświetleniu fotografowanego przedmiotu. Podstawowe oświetlenie przy fotografii reklamowej produktów to dwie symetrycznie rozstawione lampy, jedna po prawej i jedna lewej stronie. W ten sposób uzyskamy co prawda dość płaskie światło, ale za to dobrze pokażemy fotografowany produkt.
Oczywiście podstawowe, symetryczne ustawienie lamp nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem. Należy uważnie obserwować fotografowany przedmiot i to, w jaki sposób pada na niego światło. Warto również kontrolować świetlne bliki na zdjęciach reklamowych produktów – czasem mogą one podkreślać urok produktu, a innym razem go oszpecić.
Można pokusić się o ustawienie obydwu źródeł światła po jednej stronie przedmiotu. Kolejną opcją jest też użycie jednej lampy i blendy odbijającej światło (może to być też biały styropian lub biały karton papieru). Dzięki odbiciu światła możliwe jest subtelne rozjaśnienie znajdujących się na nim cieni. W tego typu fotografii gra świateł i cieni pełni kluczową rolę.
Najlepszymi modyfikatorami do tego typu zdjęć są softboksy. Lampy te dzięki temu, że ich światło przebija się przez warstwę materiału dają miękkie, rozproszone światło, tak pożądane w fotografii reklamowej.
Fotografia reklamowa, poradnik – ustawienia aparatu
Zdjęcia reklamowe produktów powinny być wybitnie ostre i wyraziste, dlatego bardzo ważne jest zastosowanie statywu. Aby zachować najwyższą jakość zdjęcia, należy ustawić jak najmniejsze możliwe ISO, czyli tzw. ISO natywne. W większości lustrzanek będzie to ISO 100.
Warto też przymknąć przysłonę do najbardziej optymalnej wartości dla używanego przez nas obiektywu. Wartość tę można wyczuć dzięki doświadczeniu lub sprawdzić na stronie z testami obiektywów. Zazwyczaj obiektywy dają najlepsze efekty na środkowych wartościach przysłony, czyli np. f8, f11 czy f16.
Czas naświetlania jest zależny od sposobu oświetlania planu zdjęciowego. Jeśli do fotografii reklamowej używamy światła błyskowego, najlepiej nastawić czas naświetlania na wartość pomiędzy 1/125 a 1/200. Jeśli nasza lampa daje światło ciągłe, warto wykorzystać statyw i nastawić parametry czasu w aparacie tak, aby uzyskać poprawną ekspozycję.
Kluczowe jest uniknięcie "przepaleń" oraz uzyskanie szczegółów w czerniach. Najlepszym sposobem na zmierzenie poprawnych parametrów ekspozycji, które powinniśmy ustawić na aparacie, jest skorzystanie ze światłomierza.
Zdjęcia reklamowe produktów – jak odwzorować ich kolor?
Osoby, decydujące się na zakup produktu na podstawie fotografii w magazynie czy Internecie, spodziewają się, że jego kolorystyka będzie taka sama, jak na zdjęciu reklamowym. Z tego powodu ustawienie właściwego balansu bieli przy fotografii reklamowej jest absolutnie kluczowe.
Większość lustrzanek oferuje następujące opcje balansu bieli:
- światło żarowe lub fluorescencyjne (symbol żarówki);
- słońce (ikona słońca);
- cień (ikona domu);
- pochmurny dzień (chmura);
- flash (błyskawica).
Bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiednie dopasowanie tego parametru przed przystąpieniem do robienia zdjęć reklamowych produktów.
Fotografia reklamowa to nie tylko packshoty. Zdjęcia reklamowe powinny też czasem zaintrygować odbiorcę. Nowoczesne zdjęcia reklamowe produktów znanych marek modowych, poza poprawną ekspozycją produktów, czarują kolorem i zaskakują kompozycją. W modzie są gify i animacje poklatkowe stworzone ze zdjęć reklamowych. Obserwuj najnowsze trendy w fotografii reklamowej, zainspiruj się i daj się ponieść fantazji.
Zobacz także:
- Zrzuciła policyjny mundur, by zostać fotografką. "Nigdy nie byłam na żadnych warsztatach"
- Postaci z gier i seriali w studiu Dzień Dobry TVN. Czym jest cosplay?
- Młodzi ludzie wracają do robienia na drutach. "Mam też wśród kursantów mężczyzn"
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Mario Gutiérrez/Getty Images