Styl życia

Są miejsca na świecie, gdzie ludzie żyją 100 lat. Co i jak jedzą?

Styl życia

starsi ludzie jedzą i się śmieją

Większość ludzi chciałaby żyć jak najdłużej i to zupełnie normalne. Aby móc dożyć stu lat w zdrowiu, trzeba przede wszystkim odpowiednio się odżywiać. Co i jak jedzą mieszkańcy tzw. błękitnych stref, w których jest najwięcej stulatków?

Błękitne strefy - miejsca, w których ludzie żyją najdłużej

Długie, stuletnie życie jest zdecydowanie przyjemniejsze wtedy, gdy człowiek nadal może cieszyć się zdrowiem, a co za tym idzie, sprawnością i samodzielnością. Istnieją na świecie miejsca, w których normalnym jest fakt, że ludzie dożywają stu i więcej lat w zdrowiu. Obszary te nazwane zostały tzw. błękitnymi strefami. Dan Buettner zdecydował się przyjrzeć sposobowi życia i diecie ich mieszkańców, a swoje obserwacje opisał w książce "The Blue Zones Kitchen" ("Kuchnia Błękitnych Stref").

Książka powstała przy współpracy z "National Geographic" i amerykańską agencją rządową National Institute on Aging (NIA). Na podstawie badań zidentyfikowane zostały obszary świata, w których ludzie żyją najdłużej i najzdrowiej. Są to:

  • Sardynia we Włoszech,
  • Okinawa w Japonii,
  • Loma Linda w Kalifornii.

Dan Buettner zaobserwował, co żyjący w tych miejscach ludzie mają ze sobą wspólnego. Okazuje się, że są w naturalny sposób aktywni fizycznie przez większość dnia, udzielają się społecznie i często mają poczucie celu. Ponadto, sposoby ich odżywiania również mają wiele cech wspólnych.

Co jeść, aby żyć jak najdłużej?

Jedz fasolę

Mieszańcy błękitnych stref regularnie jedzą fasolę. W przeliczeniu - co najmniej pół filiżanki dziennie. Każda fasola to cenne źródło białka pochodzenia roślinnego, błonnika oraz składników odżywczych, które skutecznie zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych i dobrze wpływają na pracę jelit.

Włącz do diety warzywa krzyżowe

Mowa o brokułach, kalafiorach i różnych kapustach. Zawierają naturalne związki, które są dobre dla serca i pomagają zapobiegać wielu chorobom, w tym nowotworowym.

Jedz chleb na zakwasie

Chleb na zakwasie zawiera kwas mlekowy. Takie pieczywo umożliwia m.in. lepsze wchłanianie cennych pierwiastków, w tym żelaza, magnezu, cynku i zwalczanie wolnych rodników (które przyspieszają proces starzenia). Poza tym zakwas pomaga w odbudowaniu flory bakteryjnej przewodu pokarmowego - a im lepsze trawienie, tym dłuższe życie.

Redukuj ilość spożywanego nabiału i jajek

W krowim mleku znajdują się dwa składniki, do trawienia których nasz organizm potrzebuje odpowiednich enzymów: laktoza - laktazy i kazeina - reniny. Z wiekiem poziom tych enzymów znacznie się zmniejsza i każde spożywanie nabiału może powodować przykre dolegliwości. Z jednej strony zawiera sporo wapnia, z drugiej jednak w sytuacji kłopotów trawiennych po tego typu produktach, warto ograniczyć ich spożywanie.

Na przekąskę? Orzechy!

Większość stulatków z błękitnych stref sięga po około dwie małe garści orzechów dziennie. Mogą to być pistacje, orzechy włoskie, ziemne, a nawet migdały. Zawierają całą listę substancji korzystnych dla ludzkiego zdrowia.

Pij przede wszystkim wodę

Chociaż mieszkańcy niebieskich stref nie odmawiają sobie herbaty, kawy czy też wina, to wypijają ponadprzeciętne ilości wody. Wszelkiego typu słodzone napoje są dla większości dorosłych głównym źródłem cukru, a poza tym nie dostarczają żadnych wartościowych składników odżywczych. Dlatego trudno je dostrzec w codziennym jadłospisie stulatków.

Spożywaj mniej cukru

Mieszkańcy niebieskich stref spożywają zaledwie jedną piątą ilości cukru, jaką zjada większość mieszkańców Ameryki Północnej czy Europy. Zamiast jeść słodycze i pić słodkie napoje na co dzień, świadomie robią to rzadko, tylko na specjalne okazje. Przypomina to zasadę diety 80/20, która jest uznana za najlepszą przez wielu dietetyków.

Jedz mniej mięsa

W miejscach, gdzie ludzie żyją najdłużej, mięso nie jest głównym elementem posiłku. Czasami bywa dodatkiem do dań lub sposobem na wzmocnienie ich smaku. Posiłki stulatków są oparte przede wszystkim na roślinach, a głównym źródłem białka są strączki lub ich produkty, np. bardzo popularne tofu z soi na Okinawie.

Okazuj wdzięczność i jedz razem z bliskimi

O długości życia ludzi decyduje nie tylko zdrowie fizyczne. Tak samo ważne jest samopoczucie psychiczne. A na to wpływ ma cieszenie się małymi rzeczami, wspólnie spędzanym czasem, ładną pogodą, pysznymi posiłkami spożywanymi w gronie bliskich osób. Mieszkańcy błękitnych stref robią to bardzo często, a nie tylko od święta.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Przepis pani Janiny na długie i szczęśliwe życie

Autor: Diana Ryściuk

Źródło zdjęcia głównego: E+

Pozostałe wiadomości