Artykuł z cyklu ''Planuję długie życie'' strona główna
Planuję długie życie

Planujesz dłuższe życie? Więcej się ruszaj

Planuję długie życie

Planujesz dłuższe życie? Więcej się ruszaj

Jedne z pierwszych zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem dotyczą utrzymywania regularnej aktywności fizycznej oraz zdrowej diety - nie bez powodu. Przestrzeganie tych rekomendacji pozwala nam uniknąć m.in. otyłości będącej drugim (zaraz po paleniu papierosów), najważniejszym czynnikiem zwiększającym ryzyko występowania chorób nowotworowych.

Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

Brak lub niski poziom aktywności fizycznej to silny czynnik zwiększający ryzyko zachorowania na wiele poważnych chorób. Dzięki podejmowaniu aktywności fizycznej w naszym codziennym życiu, obniżamy możliwość zachorowania na nowotwory, choroby sercowo-naczyniowe, otyłość, cukrzycę, choroby kości i stawów, a także depresję.

Czy każdy rodzaj aktywności fizycznej obniża ryzyko zachorowania na raka?

Każda aktywność fizyczna jaką podejmujemy ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Najlepsze efekty zdrowotne osiągane są natomiast w przypadku utrzymywania regularności. Warto również podkreślić, że osoby, które zdecydują się podjąć określoną aktywność fizyczną powinny zacząć od mniej wymagających ćwiczeń czy dystansów, aby z czasem zwiększać ich intensywność i długość. Optymalny czas trwania aktywności fizycznej w ciągu dnia powinien wynosić 30 minut w przypadku dużej intensywności lub 60 minut, kiedy aktywność fizyczna jest umiarkowana. Poszczególne minuty sumują się w ciągu dnia, co oznacza, że nie jest konieczne, aby aktywność fizyczna trwała jednorazowo i nieprzerwanie przez 30 lub 60 minut – możemy podzielić ją np. na trzy 10-minutowe bloki w przypadku aktywności o dużej intensywności.

Zobacz wideo: Recepta na zdrowie? To proste! Wystarczy 1h ruchu dziennie!

Co oznacza aktywność fizyczna o dużej i umiarkowanej intensywności?

O dużej intensywności mówimy, kiedy podczas wykonywania określonej aktywności fizycznej zaczynamy się pocić, mamy przyspieszone tętno, podnosi się temperatura ciała – np. w przypadku biegu, aerobiku, czy intensywnych ćwiczeń na siłowni. Umiarkowana aktywność fizyczna związana jest z przyspieszeniem oddechu i tętna, np. taniec, lub marsz.

Więcej informacji na temat aktywności fizycznej znajdziesz na stronie www.12sposobownazdrowie.pl, a także na stronie Akademii NFZ pod adresem: https://akademia.nfz.gov.pl/8-tygodni-do-zdrowia/

Artykuł jest częścią kampanii społecznej „Planuję długie życie” realizowanej w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, finansowanej ze środków Ministra Zdrowia.

Przeczytaj więcej na temat kampanii Planuję długie życie 

Planuję długie życie

mat. prasowe 


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
61
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0