Zgodnie z treścią przepisów ustawy opublikowanej w Dzienniku Ustaw obywatele Ukrainy będą mogli przebywać legalnie w Polsce przez 18 miesięcy liczonych od 24 lutego 2022 r. jeśli osoby te przekroczyły granicę ukraińsko-polską legalnie i deklarują zamiar pozostania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Wojna w Ukrainie
Gdzie złożyć wniosek?
Numer PESEL nadaje się obywatelowi Ukrainy, którego pobyt na terytorium RP uznano za legalny, na podstawie wniosku złożonego w dowolnym organie wykonawczym gminy w Polsce. Wynika to z Komunikatu Ministra Cyfryzacji z 12 marca 2022 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie przepisów art. 4-10 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. poz. 584).
Obywatel Ukrainy składa wniosek osobiście w siedzibie organu gminy. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o nadanie numeru PESEL wniosek składa jedno z rodziców, opiekun, kurator lub opiekun tymczasowy.
Co powinien zawierać wniosek?
Wniosek powinien zawierać m.in. imię i nazwisko, unikalny numer ewidencyjny nadany przez organ ukraiński, obywatelstwo, datę wjazdu na terytorium RP oraz adnotację o pobraniu odcisków palców. Powinien zawierać także oświadczenie o przybyciu na terytorium RP bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa lub oświadczenie o byciu małżonkiem obywatela Ukrainy, który przybył na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy. Podczas składania wniosku od osoby, której dotyczy wniosek pobiera się odciski palców, chyba, że chodzi o osobę, która nie ukończyła 12. roku życia; od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców.
Odciski palców pobiera się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 54 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
Co trzeba okazać przy składaniu wniosku?
Przy składaniu wniosku o nadanie numeru PESEL należy okazać: dokument podróży, Kartę Polaka lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający ustalenie tożsamości. Do wniosku niezbędne jest także zdjęcie spełniające wymagania jak do dowodu osobistego. W przypadku osób poniżej 18 roku życia potrzebny jest także dokument potwierdzający urodzenie.
Można okazać dokument unieważniony, a w przypadku zupełnego braku dokumentów należy złożyć oświadczenie.
Urzędy gminy mogą zapewnić możliwość nieodpłatnego wykonania takiej fotografii.
Skutkiem przekazania powyższych danych oraz udzielenia zgód jest automatyczne potwierdzenie profilu zaufanego dla osoby wnioskującej. Może być to dla obywatela Ukrainy przydatny instrument w przyszłości.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Specustawa o pomocy dla obywateli Ukrainy. Legalny pobyt, świadczenia i wniosek o refinansowanie pobytu
- Jak pomóc pomagającym? "Także wtedy, gdy zryw narodowy osłabnie"
- Aplikacja, w której Ukraińcy mogą znaleźć pomoc, a my możemy ją oferować. "Nie możemy stać bezczynnie"
- 30 lat doświadczenia
- Od 2014 roku z misją w Ukrainie, z biurem pomocowym w Kijowie
- Opiera się na 4 zasadach: humanitaryzmu, bezstronności, neutralności i niezależności
- Regularnie publikuje raporty finansowe ze swoich działań
Autor: Patrycja Sibilska
Źródło zdjęcia głównego: Getty Images