Jak integrować dzieci z Ukrainy w polskiej szkole? Psycholożka międzykulturowa podała konkretne wskazówki

Dzieci
Integracja dzieci z Ukrainy w systemie szkolnictwa
Źródło: Nikada/Getty Images
14 października obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej. Uczniowie tradycyjnie dziękują za codzienną pracę nauczycielom, którzy w tym roku szkolnym napotykają nowe wyzwania - m.in. odpowiadają za integrację dzieci z Ukrainy. To, jakie działania warto podjąć, aby proces ten przebiegał w odpowiedni sposób, tłumaczy dr Maria Baran, psycholożka międzykulturowa z Uniwersytetu SWPS.

Integracja dzieci z Ukrainy w systemie szkolnictwa

Od początku wojny w Ukrainie nasz kraj przyjął ogromną falę uchodźców, przede wszystkim kobiet i dzieci. Oznacza to, że główną platformą integracji stają się polskie placówki edukacyjne oraz pracujący w nich nauczyciele.

- Ważna jest przede wszystkim diagnoza obecnego stanu rzeczy, i to na wielu poziomach. Trzeba zadać sobie pytania: Ilu nowych uczniów pojawi się w polskich szkołach? Jakie różnice kulturowe należy wziąć pod uwagę? Tutaj warto zaznaczyć różnice programowe i inny wiek rozpoczynania edukacji, co może prowadzić do pierwszych problemów w przypadku, gdy ukraińscy rodzice nie będą chcieli, aby ich dzieci szły w Polsce do klasy, którą przecież skończyły już w Ukrainie. Ilu mamy nauczycieli i asystentów międzykulturowych, którzy mają kompetencje do pracy z uczniami z innej kultury? Kto ma kompetencje, aby zasilić te szeregi? - wymienia dr Maria Baran, psycholożka międzykulturowa z Uniwersytetu SWPS.

Jak dodaje, najlepiej byłoby, aby nauczyciel ściśle współpracował z asystentem międzykulturowym, który zna i rozumie różnice kulturowe pomiędzy Polską a Ukrainą oraz sytuację dzieci z zaatakowanego kraju. - Znając jednak polskie realia, powiem tak: elastyczność, wyrozumiałość i jednocześnie otwarta komunikacja to elementy, które na pewno pomogą. Trzeba rozmawiać z dziećmi, polskimi i ukraińskimi, tłumacząc im sytuację, w jakiej są. Warto dawać im do wykonania zadania tak, aby dzieci współpracowały ze sobą – zwłaszcza w ramach takich przedmiotów, w których znajomość języka nie jest aż tak istotna (np. sport, plastyka) - mówi dr Maria Baran.

Zobacz wideo: Wojna w Ukrainie

Wojna w Ukrainie

Źródło: Dzień Dobry TVN
Ewakuacja dzieci z Charkowa
Ewakuacja dzieci z Charkowa
Z planu filmowego prosto na wojnę
Z planu filmowego prosto na wojnę
Uciekły przed wojną, wciąż walczą o życie
Uciekły przed wojną, wciąż walczą o życie
Ul. Wołoska 7 – miejsce wsparcia dla uchodźców z Ukrainy
Ul. Wołoska 7 – miejsce wsparcia dla uchodźców z Ukrainy
Mali wolontariusze dla Ukrainy
Mali wolontariusze dla Ukrainy
Dziennikarze na froncie w Ukrainie
Dziennikarze na froncie w Ukrainie
Bądź bezpieczna!
Bądź bezpieczna!
Wojna w Ukrainie
Wojna w Ukrainie
Jak pomagać uchodźcom z Ukrainy?
Jak pomagać uchodźcom z Ukrainy?
Razem z Ukrainą
Razem z Ukrainą
Wraca na Ukrainę, aby stanąć do walki
Wraca na Ukrainę, aby stanąć do walki
Wojna rozdzieliła ich z bliskimi
Wojna rozdzieliła ich z bliskimi
Ukraińska tożsamość a rosyjskie ambicje
Ukraińska tożsamość a rosyjskie ambicje
Lady Pank dedykuje utwór Ukrainie
Lady Pank dedykuje utwór Ukrainie
Atak Rosji na Ukrainę
Atak Rosji na Ukrainę
Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę
Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę

Zdaniem psycholożki międzykulturowej warto stworzyć programy wolontariackie, w których zadaniem grupy polskich dzieci byłoby "zaopiekowanie się" kolegą czy koleżanką z Ukrainy, oraz by kadra i administracja rozwijały własne kompetencje w zakresie wielokulturowości i różnic kulturowych.

Jak wspierać i edukować dzieci w zakresie tolerancji oraz otwartości?

Maria Baran uważa, że podstawą jest otwarta rozmowa z dziećmi, z dostosowaniem języka do ich wieku.

- Tłumaczyć, dlaczego nagle w Polsce jest tyle osób z Ukrainy, mówić o nowej sytuacji, jakie są wyzwania, jakie są jej plusy. Można sięgnąć po ciekawą literaturę – znów dostosowaną do wieku, a przede wszystkim zadbać o życzliwość: czy to na placu zabaw, czy na ulicy, czy w szkole. Doskonałym pomysłem jest po prostu integracja przez działanie: uczestnictwo w różnego typu inicjatywach, np. w wielu miejscach Polski odbywały się subotniki – czyli oddolna inicjatywa, gdzie Ukrainki i Ukraińcy w ramach podziękowania Polsce za okazaną pomoc organizowali się i sprzątali skwer, czy zapraszali do wspólnego spędzania czasu i integracji. Warto brać udział w tego typu spotkaniach, nie tylko opowiadając dzieciom na ich pytania i teoretyzując na temat tolerancji, ale po prostu uczestnicząc w wydarzeniach, które służą integracji - wyjaśnia.

Zobacz wideo: Od 1 września w polskich szkołach uczy się 185 tysięcy dzieci z Ukrainy

Od 1 września w polskich szkołach uczy się 185 tysięcy dzieci z Ukrainy
Źródło: Dzień Dobry TVN

Jak podkreśla, ukraińscy rodzice muszą w większym stopniu monitorować stan psycho-fizyczny.

- Wiadomo, że większość osób uciekających przed wojną w Ukrainie chce jak najszybciej wrócić do ojczyzny. Trzeba mieć nadzieję, że będzie to możliwe, ale może być różnie. To poczucie tymczasowości może sprawiać, że rodzice i uczniowie będą mieć wrażenie, że nie trzeba "wchodzić" w nowe otoczenie – bo przecież są tu tylko na chwilę. Ta chwila może się jednak przedłużyć i warto, pomimo wszelkich życiowych trudności, wesprzeć dziecko w tym, aby miało jak najwięcej możliwości. Czyli np. kontynuować naukę języka ukraińskiego, ukraińskiej historii, ale też naukę języka polskiego. Pielęgnować ukraińskie tradycje, ale i pokazywać te polskie - podsumowuje psycholożka międzykulturowa z Uniwersytetu SWPS.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

  • 30 lat doświadczenia
  • Od 2014 roku z misją w Ukrainie, z biurem pomocowym w Kijowie
  • Opiera się na 4 zasadach: humanitaryzmu, bezstronności, neutralności i niezależności
  • Regularnie publikuje raporty finansowe ze swoich działań
podziel się:

Pozostałe wiadomości