Japońscy badacze wyhodowali mieszki włosowe. Czy czeka na przełom w walce z łysieniem?

mężczyzna, który łysieje
Czy powstanie skuteczny lek na łysienie?
Źródło: Rattanakun Thongbun/EyeEm/Getty Images
Łysienie to problem, który dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Co gorsza, współczesna medycyna nie do końca potrafi z nim walczyć. Jednak najnowsze dokonanie japońskich biotechnologów może to zmienić. Specjalistom udało się bowiem wyhodować mysie mieszki włosowe.

Czy da się wyleczyć łysienie?

Naukowcy z Yokohama National University zdołali wyhodować mieszki włosowe. Warto dodać, że tego sukcesu by nie było, gdyby nie możliwość tworzenia organoidów, czyli miniaturowych modeli różnych narządów. Korzysta się z nich m.in. przy badaniach nad różnymi chorobami, testowaniu nowych terapii. - Organoidy stały się obiecującym narzędziem dla zrozumienia mechanizmu tworzenia mieszków włosowych in vitro - wyjaśnił prof. Tatsuto Kageyama, autor pracy opublikowanej w magazynie "Science Advances".

Jak dbać o włosy?

Jak ukryć siwe włosy?
Włos im z głowy nie spadnie, choć bywało różnie
Włos im z głowy nie spadnie, choć bywało różnie
Siwe włosy dla kobiet w każdym wieku
Siwe włosy dla kobiet w każdym wieku
SOS dla włosów
Jak wybrać idealną prostownicę do włosów?
Jak wybrać idealną prostownicę do włosów?

Japońscy badacze wykorzystali dwa rodzaje mysich, macierzystych komórek embrionalnych. Umieścili je na specjalnym podłożu, które sterowało ich wzrostem. Tak rozwinęły się mieszki włosowe z łodygami włosów. Następnie specjaliści dodali do wyhodowanych przez siebie mieszków specjalną substancję, która nadała włosom kolor. Tak przygotowany materiał został wszczepiony do skóry myszy. Co ciekawe, włosy dalej się rozwijały i wchodziły w kolejne cykle wzrostu.

Kiedy powstanie lek na łysienie?

W ocenie japońskich badaczy to dokonanie może zrewolucjonizować dotychczasowe metody walki z łysieniem. Wyhodowanie przez nich mieszków przyczyni się do opracowania skuteczniejszych leków pobudzających wzrost włosów, a nawet na regenerację utraconych mieszków.

Specjaliści już zapowiedzieli, że w najbliższym czasie zamierzają pójść o rok dalej i wyhodować ludzkie mieszki włosowe. - W następnym etapie chcemy wykorzystać komórki ludzkie oraz pracować nad lekami i metodami z zakresu medycyny regeneracyjnej - powiedział prof. Junji Fukuda, jeden z badaczy.