Moda i Uroda

Przyszłość świata mody, czyli butik cyrkularny. "Taki obieg ubrań nie jest zaściankowy"

Moda i Uroda

Autor:
Sabina
Zięba
kobieta przegląda ubrania w sklepie
JulPo/Getty ImagesButik cyrkularny - czym jest?

Produkcja ubrań ma ogromny wpływ na środowisko i coraz więcej osób zaczyna to zauważać. W związku z tym na rynku pojawiają się nowe rozwiązania, które mają zapewnić zrównoważony rozwój branży mody. Jednym z pomysłów są butiki cyrkularne. Czym są i jak działają? Sprawdziła to ekspertka działu mody serwisu dziendobry.tvn.pl, Sabina Zięba.

Czym jest moda cyrkularna?

Przez długi czas modowi twórcy nie przejmowali się wpływem branży na środowisko. Dopiero w ciągu ostatnich lat głośno zaczęło być o zrównoważonym rozwoju. Nie chcemy bowiem, aby zwierzęta dławiły się plastikiem, a Arktyka była pełna polistyrenu. Ponadto dla wielu osób to niewybaczalne, by 300 000 ton niechcianych ubrań było co roku wyrzucanych do kosza, a nie poddawanych recyklingowi.

Szafy gwiazd, czyli cykl "Moda na spacer"

Karolina Pisarek w cyklu "Moda na spacer"
Karolina Pisarek w cyklu "Moda na spacer"Dzień Dobry TVN
wideo 2/11

Na rynku powstaje coraz więcej ekologicznych marek. Ludzie pragną połączyć miłość do mody ze zrównoważonym rozwojem, dlatego coraz większą popularność zdobywają ubrania z drugiej ręki i moda cyrkularna. Z biegiem czasu ważniejsza staje się koncepcja gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli system ekonomiczny mający na celu minimalizację odpadów i maksymalne wykorzystanie zasobów. Chodzi o to, żeby już na etapie projektowania odzieży zakładać, że produkt ma być łatwy do ponownego użycia lub odzyskania surowców. 

- Przyszłość mody jest cyrkularna. Musi być. W tej chwili równowartość jednej wywrotki z tekstyliami jest wyrzucana na wysypisko lub spalana co sekundę, a do 2025 roku nagromadzone od teraz odpady odzieżowe będą ważyć tyle, co dzisiejsza populacja świata. Nie możemy tego zignorować. (...) Obecnie system mody jest liniowy, więc wymaga radykalnej transformacji – musimy współpracować jako branża o ogromnym poziomie zaangażowania i innowacji oraz kwestionować status quo. Musimy ewoluować od ograniczania naszego wpływu do wywierania pozytywnego wpływu, ale może się to zdarzyć tylko wtedy, gdy wszyscy będziemy współpracować - mówiła projektantka Stella McCartney w rozmowie z "Harper's Bazaar".

Popularność butików cyrkularnych

Zjawisko szybkiej mody zostało poddane ostrej analizie. Nasz głód nowości i gonienie za trendami ma swoją cenę. Ubrania są wyrzucane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, mimo iż nie są zniszczone. Niektórzy postanowili temu przeciwdziałać otwierając butiki cyrkularne. Klienci mogą w nich znaleźć odzież damską, męską, dziecięcą, vintage, buty, torebki oraz akcesoria, takie jak biżuteria, szale czy czapki. Wszystkie rzeczy są wyprane, wyprasowane i gotowe do założenia. Do dyspozycji klientów są także przymierzalnie. Asortyment sklepu jest z kolei dobierany pod kątem danej pory roku, tak, by zaspokajał aktualne potrzeby. Pierwsze sklepy tego typu zaczęły pojawiać się już w galeriach handlowych.

– Wchodząc z butikami cyrkularnymi do świątyń mody, jakimi są galerie handlowe, chcemy zwrócić uwagę ich klientów na kwestie korzystania z tych zasobów, które zostały już wyprodukowane. Pokazać, że drugi obieg ubrań wcale nie jest prowincjonalny czy zaściankowy i nie powinien kojarzyć się z gorszą sytuacją ekonomiczną. Odzież używana często nie nosi żadnych śladów zużycia i może być podana w butikowej formie. Kupując w second handach, nie powinniśmy czuć się gorszym konsumentem, bo podejmując taką decyzję zakupową wygrywamy na wszystkich płaszczyznach na jakich można oceniać nabywanie nowego ciucha – twierdzi Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.

Trend na ubrania z drugiej ręki

To przełomowy koncept w duchu slow fashion. W takich miejscach można bowiem nie tylko kupić rzeczy z drugiej ręki, ale także oddać te, których nie będzie się już nosiło. Można też wybrać fundację, którą chce się wesprzeć darowizną finansową ze sprzedaży owych ubrań. Jest to coraz popularniejsze zachowanie. Choć jeszcze dziesięć lat temu rynek wtórny był źle rozumiany, a Polacy uważali, że odzież używana to rzeczy drugiej kategorii, to obecnie wiele osób zmieniło swoje zdanie. Dlaczego?

- Z punktu widzenia stylu mieszanie elementów vintage i używanych z nowszymi przedmiotami stało się o wiele bardziej osobiste i modne, a z punktu widzenia ochrony środowiska jest to odpowiedzialne rozwiązanie - powiedziała Sophie Hersan, współzałożycielka i dyrektorka kreatywna Vestiaire Collective - sklepu z używanymi rzeczami od luksusowych marek. 

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji na Ukrainie.  Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Sabina Zięba

Źródło zdjęcia głównego: JulPo/Getty Images

Pozostałe wiadomości