W sieci krążą filmiki nagrywane przez uczniów w szkole, gdy stoją w korkach na schodach i korytarzach próbując dostać się do klasy. Wiele mówiliśmy o komforcie nauki w takich warunkach, ale istnieje jeszcze bardzo poważny aspekt przepełnionych szkół - bezpieczeństwo.
- Pozywa Polskę za chaos w szkołach po reformie edukacji
- Podwójny rocznik. Lekcje w stołówkach, nauka do wieczora
- Ponad 2 tys. zł rocznie - tyle średnio kosztuje rodzica "darmowa" szkoła. Na co idą te pieniądze?
Przepełnione polskie szkoły
Z powodu reformy edukacji od września 2019 roku naukę w szkołach średnich zaczęli zarówno absolwenci gimnazjów, jak i szkół podstawowych. W klasach pierwszych spotkały się aż trzy roczniki – 2003, 2004 i 2005. W związku z tym w niektórych placówkach otworzono aż 17 klas pierwszych. Nowe klasy są oznaczone nowym systemem – a, a1,b,b1, itp.
Z powodu tak dużej liczby uczniów, brakuje dla nich miejsc w szatniach, toaletach, a niektóre lekcje będą odbywają się w salach gimnastycznych i na korytarzach.
Jednak przepełnione szkoły nie tylko utrudniają pracę nauczycielom, lecz także są niebezpieczne. Na przykład, w razie takiej konieczności, ewakuacja budynku szkoły przy tak dużej liczbie uczniów może być wręcz niemożliwa.
Bezpieczeństwo - obowiązek szkoły
Jednym z kluczowych zadań realizowanych przez szkołę jest zapewnienie uczniom bezpieczeństwa. Jakie zadania do wykonania czekają na dyrektora szkoły i nauczycieli na tej płaszczyźnie?
Każda placówka musi:
- zapewnić uczniom bezpieczną drogę do szkoły oraz bezpieczeństwo na terenie szkoły;
- dbać o stan techniczny i ergonomię budynku;
- dbać o bezpieczeństwo mienia szkoły oraz przebywających w niej osób (zabezpieczenie przed zniszczeniem lub kradzieżą);
- przeciwdziałać aktom agresji i przemocy, w tym fali uczniowskiej oraz cyberprzemocy;
- dbać o przestrzeganie obowiązujących przepisów i norm;
- zapewnić podopiecznym zdrowy, harmonijny i bezpieczny rozwój edukacyjny, osobowy i społeczny;
- przeciwdziałać stosowaniu środków odurzających (profilaktyka uzależnień);
- edukować społeczność szkolną w zakresie zagrożeń, profilaktyki i konsekwencji niepożądanych zachowań (także na lekcjach przedmiotowych);
- obejmować szczególną opieką uczniów przejawiających trudne zachowania lub zagrożonych demoralizacją;
- współpracować ze specjalistami i organami zewnętrznymi (np. Strażą Miejską, Policją).
Autor: Anna Kobyłka