Wiadomość

Spirulina bywa nazywana „mlekiem Matki Ziemi”. Nic dziwnego, gdyż jest to jeden z najzdrowszych na świecie produktów. Zawiera m.in. pełnowartościowe białko, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, a także kwas gamma-linolenowy (GLA), kwas linolowy, kwas alfa-linolenowy, kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA). Jest także źródłem witamin: A, C, E, witamin z grupy B, oraz składników mineralnych: potasu, żelaza, wapnia, selenu, manganu i chromu.

Spirulina jest algą o mikroskopijnej wielkości, w kolorze niebieskozielonym. Naturalnie występuje w jeziorach Czad w Afryce oraz w Texcoco w Meksyku. W innych miejscach spirulina jest hodowana sztucznie. Z właściwości i niesamowitego działania spiruliny zdawali sobie sprawę sami Aztekowie. Co jeszcze warto wiedzieć o tej niezwykłej aldze?

Zobacz także: Leki homeopatyczne - co to takiego?

Właściwości i działanie spiruliny

Spirulina ma bardzo pozytywne działanie na cały organizm. Badania wykazały, że oprócz wspomnianych wcześniej kwasów, witamin i składników mineralnych algi zawierają nawet trzy razy więcej wapnia niż mleko, cztery razy więcej białka niż tofu, dwadzieścia trzy razy więcej żelaza niż szpinak oraz trzydzieści dziewięć razy więcej beta-karotenu niż marchewka. Dzięki tym składnikom spirulina wzmacnia układ odpornościowy, ma działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwalergiczne, powoduje wytwarzanie większej liczby czerwonych krwinek, chroni organizm przed rozwojem nowotworów, chorób układu krążenia oraz oczyszcza ciało z toksyn i metali ciężkich. Algi wpływają także korzystnie na skórę – bardzo popularna jest maseczka na twarz ze spiruliny . Można przyrządzić ją w domu (kilka łyżek sproszkowanych alg zmieszać z odrobiną wody) lub kupić gotową w drogerii. Maseczkę należy trzymać na skórze około dwudziestu minut. Działa ona odżywczo i oczyszczająco na cerę. Jak wygląda dawkowanie spiruliny? Na początku powinno to być pół łyżeczki. Później dawkę można zwiększyć do jednej łyżeczki proszku. Algi w takiej postaci warto dodać do ulubionego koktajlu owocowego lub posypać nimi sałatkę, zupę lub inny posiłek. Mimo wielu cennych właściwości prozdrowotnych spirulina ma także przeciwwskazania do jej stosowania . Algi nie powinny być przyjmowane przez dzieci, kobiety w ciąży, kobiety karmiące, a także przez chorych na fenyloketonurię (z uwagi na nieodpowiednią przemianę fenyloalaniny, która wchodzi w skład spiruliny). Po algi nie powinny także sięgać osoby przyjmujące leki regulujące krzepliwość krwi, gdyż spirulina obfituje w witaminę K.

Tabletki czy proszek – w jakiej formie najlepiej przyjmować spirulinę?

Spirulina w tabletkach czy spirulina w proszku – którą formę alg lepiej stosować? W obu przypadkach przyjmowanie spiruliny będzie miało pozytywny wpływ na zdrowie. Proszek ma jednak tę przewagę nad tabletkami, że nie zawiera dodatkowych substancji pomocniczych, które często znajdują się w kapsułkach. Ponadto spirulina w proszku o wiele szybciej trafi do krwiobiegu, a co za tym idzie – prędzej zacznie działać. Jednak spirulina w proszku, w czystej postaci, charakteryzuje się niezbyt przyjemnym smakiem, co dla wielu może stanowić barierę. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest dodawanie proszku do innych dań, np. koktajli, dzięki czemu smak alg zostanie zneutralizowany.

Co warto wiedzieć o spirulinie hawajskiej?

Według wielu opinii spirulina hawajska uznawana jest za najzdrowszą . Mimo że hodowle na Hawajach są sztuczne, to tamtejsza uprawa spiruliny jest wolna od pestycydów, herbicydów oraz GMO. Algi hawajskie mają także bezpośrednią styczność z czystą wodą Oceanu Spokojnego. Ten rodzaj spiruliny hamuje apetyt, wspomaga odchudzanie, przyspiesza metabolizm, wyrównuje poziomy cholesterolu i cukru we krwi, dobrze wpływa na florę bakteryjną w jelitach oraz dostarcza organizmowi wiele cennych minerałów, w tym duże ilości żelaza.

Spirulina i chlorella – które algi warto wybrać?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które algi są korzystniejsze dla zdrowia, ponieważ zarówno chlorella, jak i spirulina dostarczają organizmowi wiele cennych składników. Chlorella ma tę przewagę nad spiruliną, że zawiera czterokrotnie więcej chlorofilu, a zatem skuteczniej usuwa toksyny i metale ciężkie z organizmu. Natomiast spirulina ma o wiele więcej białka niż chlorella, jednak mniej żelaza, kwasów nukleinowych i wspomnianego wyżej chlorofilu. Spirulina wykazuje także silniejsze działanie przeciwwirusowe i wzmacniające układ odpornościowy niż chlorella. Lepiej sprawdzi się również w przypadku osób z nadwagą z uwagi na obecność fenyloalaniny, która kontroluje apetyt.

Zobacz także: Które leki na odchudzanie naprawdę działają?

Zobacz film: Koktajl ze spiruliną. Źródło: Dzień Dobry TVN.

Co sądzisz o tym artykule?
82
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0