Arbuz nazywany jest kawonem, pochodzi z rodziny dyniowatych i rośnie dziko w Afryce. W 92% arbuz składa się z wody i zawiera witaminy i składniki mineralne. Jest też bogaty w przeciwutleniacze i jego spożywanie korzystnie wpływa na nasz organizm.

Arbuz, dzięki zawartości przeciwutleniaczy, opóźnia proces starzenia się, hamuje rozwój komórek nowotworowych, wspomaga pracę serca i wzmaga potencję. Arbuzy polepszają przemianę materii i działają moczopędnie. Polecane są sportowcom, ale muszą z nich zrezygnować osoby chore na cukrzycę.

Arbuz - właściwości i kalorie

Właściwości arbuza są przez wielu z nas niedoceniane. A w przypadku arbuza naprawdę jest o czym mówić. Czy arbuz jest zdrowy ? Owoc zapewnia prawidłowe ciśnienie krwi i kontroluje poziom trójglicerydów. Dzięki temu jego spożywanie może wspomagać pracę serca i zapobiegać niektórym jego schorzeniom. Arbuz zawiera wiele substancji korzystnie wpływających na ludzki organizm:

· likopen - obniża ciśnienie w żyłach i tętnicach, hamuje namnażanie się wolnych rodników, zapobiega powstawaniu nowotworów,

· witaminy A, C - pomagają obniżyć ciśnienie krwi, wpływają więc korzystnie na serce i zmniejszają ryzyko udaru mózgu,

· potas pomaga hamować procesy miażdżycowe, przyspiesza wydalanie sodu z organizmu,

· magnez - poprawia elastyczność naczyń krwionośnych,

· cytrulina - pomaga rozluźnić naczynia krwionośne,

· minerały: wapń, żelazo, fosfor, sód, cynk,

· witaminy: K1, E, B6, tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy,

Dzięki cytrulinie arbuz wpływa także na potencję, zwiększając popęd seksualny. Z tego powodu arbuz nazywany bywa “naturalną viagrą”. Badania potwierdzają, iż w celu uzyskania efektu, jak po jednej dawce viagry, mężczyzna powinien zjeść przynajmniej 6 plasterków arbuza. Sugeruje się, że arbuz może być stosowany w celu zapobiegania problemom z erekcją.

Arbuz powinien być jedzony przez sportowców, a to dzięki wspomnianej cytrulinie, która, rozszerzając naczynia krwionośne, zwiększa objętość mięśni podczas treningu. Arbuz pomaga intensywniej trenować i przyspiesza regenerację mięśni po treningu.

Owoc, który w większości składa się z wody, doskonale gasi pragnienie, a dzięki bogactwu minerałów, uzupełnia niedobór elektrolitów. Inne właściwości arbuza to:

· ochrona przed szkodliwym działaniem promieni UV,

· pomoc w leczeniu stanów zapalnych skóry,

· opóźnianie procesów starzenia się.

Arbuz w ciąży przeciwdziała anemii, zapobiega skurczom i zaparciom, zapobiega rozstępom, pomaga na zgagę i poranne mdłości. Można też jeść arbuz podczas karmienia piersią .

Ile kalorii ma arbuz? Arbuz jest niskokaloryczny, zawiera tylko 30 kcal w 100 g produktu. Nie jest jednak polecany cukrzykom, ponieważ dość szybko może podnieść poziom cukru we krwi. Owoc stanowi skoncentrowane źródło węglowodanów i ma wysoki indeks glikemiczny - 75. Często zadawanym pytaniem jest też to, czy arbuz ma dużo cukru . Na 7,55 g węglowodanów w 100 g arbuza, aż 6,2 g to cukry proste. Z tego też powodu arbuz na diecie odchudzającej nie jest wskazany.

Zobacz film: Owoce i warzywa zamiast czekolady i chipsów. Źródło: Dzień Dobry TVN

Gdzie rosną arbuzy? Arbuz - uprawa

Arbuzy rosną dziko w Afryce, co nie oznacza, że nie możemy wyhodować ich w przydomowym ogródku. Jak rośnie arbuz i co trzeba zrobić, aby latem korzystać z własnych zbiorów? Uprawa arbuza nie jest trudna. Najlepszą temperaturą do jego wzrostu jest 21-29 stopni Celsjusza. Odpowiednią temperaturę powinna mieć także gleba, na której rosną owoce, dlatego warto przykryć ją czarną agrowłókniną czy słomą. Podłoże powinno być próchnicze, dobrze nawożone i regularnie podlewane. Arbuz może zostać wyhodowany z rozsady. Oznacza to, że musimy zasadzić nasiona do doniczek, najlepiej w okolicy kwietnia i trzymać je w tunelu foliowym lub przykryte folią. Gdy sadzonki mają już kilka liści, zaczynamy je hartować (zmniejszamy temperaturę i podlewanie). Przygotowane sadzonki arbuza przenosimy do gleby, na wcześniej przygotowane miejsce (grunt, szklarnia, tunel foliowy).

Pestki arbuza - co z nimi robić?

Czy można jeść pestki arbuza? Pestki arbuza możemy spokojnie włączyć do swojej diety. Są zupełnie bezpieczne, a na dodatek mają liczne właściwości zdrowotne. Tradycyjnie wykorzystywane są w kuchni Bliskiego Wschodu, a także w Sudanie, Egipcie i Nigerii. Służą nie tylko jako przekąska, ale robi się z nich także mąkę i tłoczy olej. Pestki arbuza mają właściwości przeciwbólowe, przeciwzapalne, pomagają leczyć wrzody żołądka, wspomagają funkcjonowanie wątroby. Pestki arbuza zawierają dużo zdrowych tłuszczów i białka, są bogatym źródłem argininy, dostarczają pierwiastków, jak: mangan, magnez, żelazo i cynk. Z pomocą pestek arbuza możemy regulować ciśnienie krwi i obniżać poziom cukru. Przeciwutleniacze zawarte w pestkach arbuza chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i spowalniają procesy starzenia się. Pestki pomocne są również w stanach zatrucia alkoholowego, działają przeczyszczająco, przeciwpasożytniczo, przeciwbólowo. Jak spożywać pestki z arbuza? Przede wszystkim pestki możemy prażyć, a następnie zastosować jako dodatek do zup, sosów, sałatek. Olej z pestek arbuza jest łagodny w smaku i możemy go także zastosować podczas przygotowywania sałatek czy deserów. Jest także wykorzystywany w kosmetyce, często w preparatach dla dzieci lub dla cery trądzikowej. Stosowany może być jako dodatek do kąpieli, składnik odżywek i masek do włosów, preparatów do paznokci, a także pomadek do ust, kremów, balsamów.

Co sądzisz o tym artykule?
64
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0