Sankt Petersburg, Rosja. Sasza Poliarus daje motoryzacji drugie życie. Rosyjska projektantka mody wykonuje torebki i ubrania między innymi z opon samochodowych i pasów bezpieczeństwa.
Przez pierwsze cztery lata trwania projektu, promowanie go w Rosji było dość trudne, ponieważ ludzie nie byli gotowi na rzeczy związane z recyklingiem. I tak aż do 2018 roku. W ubiegłym roku znacznie wzrosła świadomość ekologiczna, zyskała ona popularność, a moje projekty zostały zauważone i uznane za ciekawe
- powiedziała Poliarus.
Składowanie opon może się wiązać z rozwojem środowiska odpowiedniego dla bytowania insektów czy miejsc żerowania gryzoni. Dużo większym zagrożeniem są jednak pożary składowisk opon, które zdarzają się stosunkowo często. Toksyczne opary unoszące się z płonących opon stanowią nie tylko duże obciążenie dla środowiska, ale przede wszystkim są niezwykle niebezpieczne dla strażaków. Między innymi z tych powodów recykling opon jest tak bardzo ważny.
Recykling opon w Polsce – wymogi unijne
Recykling opon w Polsce determinują dyrektywy Unii Europejskiej. Przepisy te w znacznym stopniu ograniczyły możliwość składowania opon. 1 lipca 2013 roku został wprowadzony zakaz gromadzenia całych opon na wysypiskach, a trzy lata później rozszerzono go również na opony rozdrobnione. Tym samym ich recykling stał się nie tylko możliwością prowadzenia biznesu, ale także koniecznością wynikająca z konkretnych przepisów. Od 2007 roku obowiązuje w Polsce wskaźnik 15% poziomu recyklingu opon. Co bardzo ważne, nie są do niego wliczane opony ponownie bieżnikowane.
>>> Zobacz też:
Gdzie wyrzucać elektrośmieci? Dlaczego szkodzą one środowisku?
Wprowadzone przez państwo polskie prawo dotyczące recyklingu określa pewne obowiązki związane z oponami. Ustawa z 11 maja 2001 roku narzuca na producentów i importerów opon obowiązek ich recyklingu. Natomiast tzw. ustawa czyszcząca z 7 lutego 2003 roku wprowadziła w Polsce od 2004 roku obowiązek recyklingu zużytych opon, który dotyczy wszystkich przedsiębiorstw związanych z przemysłem oponiarskim.
W jaki sposób można dokonać recyklingu opon?
Recykling opon może być realizowany w wielu obszarach:
- Materiałowy recykling opon polega na ich przeróbce na inne materiały gumowe, które mogą być wykorzystywane w różnych obszarach gospodarki. Dobrym tego przykładem jest przerabianie zużytych opon na gumowy granulat. Opony to jednak nie tylko guma – można z nich również odzyskiwać stalowe druty stanowiące wzmocnienie ich konstrukcji.
- Surowcowy recykling opon polega na częściowym ich odzyskiwaniu w procesie produkcji nowych opon.
- Odzyskiwanie energii w procesie spalania gumy ze zużytych opon. Oczywiście odbywa się ono w określonych warunkach, przy zabezpieczeniu przed wydostawaniem się zanieczyszczeń do środowiska. W czasie spalania gumy uzyskuje się ciepło, które można wykorzystywać w różnych procesach technologicznych. Energia uzyskiwana ze spalania opon zbliżona jest do tej otrzymywanej ze spalania węgla.
- Bieżnikowanie jest najbardziej popularnym sposobem recyklingu opon. Te, które są w dobrym stanie, można wykorzystać ponownie w przemyśle samochodowym.
- Ciekawym sposobem recyklingu opon jest ich eksport za granicę. Jest to możliwe ze względu na mniejsze wymogi dotyczące jakości opon obowiązujące w niektórych krajach.
- Najmniej efektywny sposób ponownego wykorzystania zużytych opon to po prostu ich składowanie.
Bieżnikowanie jako jeden ze sposobów recyklingu opon samochodowych
Chyba najlepszym sposobem recyklingu opon jest ich ponowne bieżnikowanie. Po pierwsze, zamiast składować opony w formie odpadów, można z nich kolejny raz skorzystać. Poza tym bieżnikowanie opon jest też tańsze od wytworzenia nowych egzemplarzy. Podstawowym elementem umożliwiającym ponowne wykorzystanie opony jest sprawny korpus, czyli karkas. Stanowi on około 80% masy opony. Po usunięciu starego, zużytego bieżnika można przystąpić do założenia nowej gumy. Wyróżnia się dwa sposoby bieżnikowania opon:
- bieżnikowanie na zimno polegające na nałożeniu nowego bieżnika na odpowiednio oczyszczony korpus, który wkłada się do specjalnej maszyny do recyklingu opon. Między karkasem i nowym bieżnikiem umieszcza się gumę o grubości około 1–1,5 mm. W specjalnym piecu (autoklawie), w temperaturze około 130℃ i ciśnieniu 6 barów zgrzewa się nowy bieżnik z korpusem;
- bieżnikowanie opony na gorąco polegające na nałożeniu warstwy gumy kauczukowej na korpus, a następnie podgrzaniu jej i wyciśnięciu w niej odpowiednich rowków przy pomocy prasy hydraulicznej pracującej w wysokiej temperaturze. Proces bieżnikowania opony na gorąco jest bardzo zbliżony do produkcji nowej opony.
Recykling opon samochodowych na zimno jest metodą tańszą (bieżnikowanie w wysokiej temperaturze wymaga użycia specjalnych, drogich form). Natomiast recykling opon na gorąco ma pozytywny wpływ na ich większą trwałość.
>>> Zobacz też:
Więźniowie naprawiają stare rowery
Co założyć dziecku, żeby było widoczne na drodze?
Autor: Jola Marat