Pytanie o słabe strony na rozmowie kwalifikacyjnej – jak na nie odpowiedzieć?

rozmowa o pracę, zestresowana kobieta
etyka zawodowa
Źródło: Hill Street Studios/Blend Images/Getty Images
Pytanie o słabe strony bardzo często pada podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jest dość niekomfortowe, dlatego wielu kandydatów może mieć problem z właściwą odpowiedzią. Jednak jej odpowiednie opracowanie ma duży wpływ na otrzymanie posady.

Niektórzy jako swoje słabe strony wymieniają cechy, które w rzeczywistości uważają za zalety pracownika, np. zbytnie przywiązanie do szczegółów. Czy jednak taka strategia działa? Jakie swoje słabe strony wymienić na rozmowie kwalifikacyjnej, by w pozytywny sposób zapaść w pamięć rekruterowi?

Dlaczego na rozmowie kwalifikacyjnej pada pytanie o słabe strony?

Jednym z głównych powodów, dla których rekruter pyta potencjalnego pracownika o jego słabe strony, z pewnością jest chęć dowiedzenia się, czy wady danej osoby nie będą przeszkadzały w wykonywaniu obowiązków na danym stanowisku. Jednak to nie jedyny cel takiego działania. Pytanie o słabe strony na rozmowie rekrutacyjnej jest dość krępujące i niewygodne. Reakcja na nie pokazuje, jak rekrutowana osoba radzi sobie w takich sytuacjach. To szczególnie ważne w przypadku stanowisk, na których stresujące i nieprzyjemne sytuacje zdarzają się dość często, czyli np. tych związanych z obsługą klienta. Co więcej, odpowiedź kandydata może pokazać, na ile przygotował się do rozmowy, a tym samym jak bardzo zależy mu na stanowisku, na które aplikuje.

Pytanie o słabe i mocne strony na rozmowie kwalifikacyjnej – przykłady odpowiedzi

Pytanie o słabe i mocne strony na rozmowie rekrutacyjnej nie powinno zaskoczyć przygotowanego kandydata. Podstawowa zasada odpowiedzi na nie to skupienie się na zaletach i jedynie krótkie wspomnienie o wadach. Dzięki dłuższej historii na temat mocnych stron, najlepiej popartej przykładami z życia zawodowego, rekruter dobrze ją zapamięta. W mówieniu o swoich zaletach ważne jest też skupienie się na tych, które powiązane są z ofertą pracy. Przedstawiciel handlowy może powiedzieć o umiejętności nawiązywania długofalowych relacji z klientami, księgowa o dokładności i zorientowaniu na szczegóły, a grafik o tym, skąd czerpie inspiracje.

Odpowiedź na pytanie o wady jest nieco trudniejsza. Przede wszystkim nie warto mówić o słabych stronach zbyt szczegółowo czy emocjonalnie. Nawet kandydat na samodzielne stanowisko, które nie wymaga kontaktu z klientem, mówiąc zbyt obszernie o niechęci do pracy z ludźmi, może zostać źle odebrany i stracić szansę na pracę. Ważny jest też wybór cechy. Sprzedawca może powiedzieć o niechęci do spędzania czasu w samotności czy stagnacji, pracownik działu kreatywnego o problemach z trzymaniem się schematów, a telemarketer o gadatliwości. Inną strategią jest podanie cechy, która faktycznie mogłaby zostać uznana za wadę, a jednocześnie uzupełnienie odpowiedzi o sposób, w jaki pracownik sobie z nią radzi.

Najlepiej dodać do tego krótki przykład sukcesu. Można tu wymienić wadę dotyczącą sposobu pracy, np. problemy z koncentracją na zadaniu, którą jednak udało się przełamać, narzucając sobie samodyscyplinę. Dobrym pomysłem jest również podanie przykładu z życia prywatnego, np. niezdrowy nawyk, który udało się wyeliminować, poprawiając dzięki temu swoje samopoczucie.

Słabe i mocne strony na rozmowie kwalifikacyjnej – najczęstsze błędy w odpowiedziach

W odpowiedziach na pytanie o słabe i mocne strony kandydaci często popełniają te same błędy. Jednym z największych jest brak odpowiedniego przygotowania. Nie wystarczy tylko znaleźć cechy, które warto wymienić. Należy też zastanowić się, jak o nich opowiedzieć. Odpowiedź na pytanie o zalety powinna być rozbudowana i dość szczegółowa. Co nie oznacza, że najlepiej będzie napisać o niej całe wypracowanie. Wystarczy zaledwie kilka zdań popartych przykładami. Z kolei w przypadku mówienia o słabych stronach na rozmowie kwalifikacyjnej najlepiej swoją wypowiedź ograniczyć do krótkich sformułowań. Jednak tutaj również należy być ostrożnym. Odpowiedź krótsza niż trzy zdania może sprowokować rekrutera do drążenia tematu.

W wyborze zalet pracownika należy się pozbyć fałszywej skromności. Umniejszanie swoich zasług nie jest dobrym sposobem na odpowiednią autoprezentację. Z drugiej strony nadmierne przechwalanie się może sprawić, że rekruter uzna kandydata za osobę przemądrzałą i zacznie mieć wątpliwości, czy kandydat będzie umiał np. pracować w zespole lub stosować się do poleceń przełożonego.

Przy wyborze wady powinno się natomiast unikać sztampowych odpowiedzi. Osoby prowadzące rekrutację już wielokrotnie słyszały o pracoholizmie czy nadmiernym zwracaniu uwagi na szczegóły. Jeśli nawet naprawdę są one częścią osobowości kandydata, raczej nikt w to nie uwierzy.

Ostatnią ważną zasadą jest mówienie prawdy. Rekruter, zwłaszcza doświadczony, od razu wyczuje fałsz, co bardzo zniechęci go do danego kandydata.

Pytanie o mocne i słabe strony jest dość kłopotliwe, jednak można z niego wybrnąć. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu odpowiedzi szanse na zdobycie wymarzonej posady z pewnością znacznie wzrosną.

Zobacz też:

Jober.pl radzi - czego najlepiej unikać na rozmowie o pracę?

Jak znaleźć motywację do nauki? Skuteczne metody motywacyjne

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej – praktyczne wskazówki

Zobacz video: Jak dobrze wypaść na rozmowę o pracę przez Internet?

Autor: Adrian Adamczyk

podziel się:

Pozostałe wiadomości