Motywacja to nic innego jak chęć lub gotowość do podjęcia jakiejś czynności. Samo słowo pochodzi od łacińskiego movere czyli „wprawiać w ruch”, „poruszać”, „dźwigać”. Motywacja do nauki jest więc siłą, która napędza nas do osiągania życiowych celów. Z czego wynika jej brak? Brak motywacji do nauki najczęściej wiąże się z brakiem uświadomionego celu, co przekłada się na brak chęci i siły napędowej do działania. Jak to zmienić?
Z czego wynika brak motywacji do nauki?
Brak motywacji do nauki nie jest problemem wyłącznie dzieci i młodzieży. Powodów braku motywacji do nauki może być wiele, jednak najczęściej jest to skutek niewłaściwego nastawienia. Dzieci i młodzież często nie są zainteresowane tematem, który muszą zgłębić lub nie widzą związku pomiędzy nauką a praktycznymi korzyściami, jakie mogą z niej wynikać. Zdarza się również, że zniechęcająco działa na nich nauczyciel/instruktor, który nie jest w stanie wzbudzić w nich pasji poznawania świata. Młodszym trzeba często przypominać, jaką wartość daje zdobywanie wiedzy.
Podobny mechanizm działa również w przypadku dorosłych. Zarówno motywacja do nauki na studia, jak i motywacja do nauki języka czy innych nowych umiejętności musi wynikać z celu, który chcemy osiągnąć. Jeśli cel pozostaje nieuświadomiony, ciężko znaleźć w sobie chęć do podjęcia jakiejkolwiek aktywności.
Motywacja uczniów do nauki ma często charakter motywacji zewnętrznej – opiera się więc na systemie kar i przymusu. W tym przypadku motywuje głównie strach przed złą oceną lub upokorzeniem. Motywacja do nauki szkolnej jest jednak znacznie bardziej efektywna, jeśli wynika z chęci samego ucznia i poczucia sensu wykonywanej czynności. Jest to tak zwana motywacja wewnętrzna i jest kilka sposobów, aby skutecznie wzbudzić ją w dziecku lub sobie samym.
Jak zdobyć motywację do nauki?
Trudno odnaleźć motywację, jeśli nie rozumiemy celu naszych działań. Znalezienie celu nie jest jednak prostą sprawą, szczególnie jeśli musimy przyswoić sobie wiedzę, która nie wiąże się bezpośrednio z naszymi aspiracjami. Szukanie motywacji warto więc zacząć od chwili namysłu i zaplanowania dalszych działań.
Realizacja planu wychodzi lepiej, jeśli jest podzielona na etapy:
- Określenie celu - motywacja do nauki nie bierze się znikąd. Jej szukanie warto więc zacząć od określenia celu, jaki chcemy osiągnąć. Wizja przyszłości, do której mogą nas zaprowadzić powtarzalne, a często też nudne i nieprzyjemne działania pomoże w znalezieniu siły do rozpoczęcia pracy. Motywacją do nauki języka może być chęć zobaczenia świata i poznania osób z innych kręgów kulturowych, motywacją do nauki na studia – chęć zdobycia upragnionej pracy. Wszystko zależy od naszych indywidualnych marzeń i aspiracji. Ważne, aby działać świadomie i wiedzieć dokąd nauka ma nas zaprowadzić.
- Szczegółowe określenie planu działania - Warto rozpisać sobie etapy nauki, jakie dzielą nas od upragnionego celu. Planowanie pomoże nam w określeniu czasu, jaki każdego dnia musimy zarezerwować sobie na zgłębianie wiedzy z danej dziedziny. W znalezieniu motywacji do nauki języka pomocne będzie określenie sobie limitu słówek, których musimy nauczyć się każdego dnia. Podzielenie nauki na etapy sprawi, że cel stanie się bardziej przystępny. Planowanie pomaga świadomie wykorzystać każdą godzinę naszej aktywności, może się również okazać, że nauka wcale nie zabiera aż tak wiele czasu, jak pierwotnie nam się wydawało.
- Rozpoczęcie działań - Myśli w rodzaju „nie mam motywacji do nauki”, „nie chce mi się” czy „nie dam rady” sprawiają, że marnujemy wiele czasu i nie posuwamy się naprzód. Często naukę zaczynamy od porządkowania biurka, sprzątania pokoju i robienia herbaty. Takie czynności tylko nas rozpraszają i utrudniają sam proces nauki. Najłatwiej jest więc po prostu wstać rano i zabrać się za pierwszy punkt, który przygotowaliśmy na liście.
- Wyznaczenie sobie codziennej nagrody . Warto umówić się z samym sobą, że po osiągnięciu dziennego celu lub pewnego pułapu obejrzymy ulubiony serial, pójdziemy na spacer, spotkamy się z przyjacielem czy zrobimy cokolwiek innego "nagradzającego". Nie warto być dla siebie zbyt surowym, aby nauka nie stała się dla nas męczarnią i nie kojarzyła się wyłącznie z wyrzeczeniami i nieciekawym obowiązkiem.
Zobacz też:
Motywacja do diety i ćwiczeń – skąd ją czerpać?
Jak motywować pracowników. Przykłady, metody, najczęstsze błędy
Zobacz video: Martyna Wojciechowska: Nie pamiętam takiej sytuacji w całym moim życiu, żebym powiedziała, że mi się nie chce
Autor: Diana Ryściuk
Źródło zdjęcia głównego: Digital Vision